2019
2018
2017
2016
2015
2014
04 jun 2015

Väck dina slumrande prenumeranter

Del 2

Är dina inaktiva prenumeranter verkligen inaktiva?

Detta kanske förvirrar dig en aning. Några av de som du tror är inaktiva kanske i själva verket är aktiva. Nedan finner du tre exempel:

De kanske får dina mejl men aktiveras på ett sätt som du inte kan mäta kanske genom en annan kanal.

Undersökningar har visat att kunder som tar emot mejl inte alltid gör sina affärer via detta mejl, utan i stället lyfter telefonluren och ringer i stället. Frågan är då om de kan anses vara inaktiva om de helt enkelt konverterar till ett annat medium. Du går därmed miste om beviset av att vara den utlösande faktorn till affären.

De kanske interagerar med dina mejl utan att det registreras.

Någon kan läsa vartenda ord du skriver men mejlet registreras inte som öppet eftersom personen kanske använder en mobil enhet eller har en mejlklient som endast visar en textversion av ditt meddelande. Om inte bilderna visas, så registreras inte öppningen. Detta scenario är särskilt troligt om du skickar den typen av mejl som inte kräver att du klickar för att få tillkomst till hela innehållet. (Som till exempel nyhetsbrev som visar hela artiklarna).

De kanske uppskattar dina mejl men väntar på det rätta tillfället att handla.

Undersökningar har visat att många inaktiva mottagare av digitala nyhetsbrevfortfarande vill finnas med i sändlistan, men att de inte behöver innehållet eller erbjudandet just för tillfället. De föredrar bara att ignorera dina meddelanden tills de är redo att handla. Detta är nämligen lättare än att avregistrera sig och vara tvungen att minnas URL:en eller att gå ut och googla vid ett senare tillfälle. Det vill säga: vissa kanske fortfarande vill ha dina mejl även om de inte har tid att läsa dem just nu. Dessutom kan det finnas ytterligare fördelar att sända till inaktiva mottagare. De kanske inte öppnar mejlen, men de ser ditt namn eller varumärke i inboxen och din meddelanderad, vilket kan trigga en handling i ett senare skede.

 

Hur lång tid ska gå innan man klassar en prenumerant som inaktiv? Här finns en flytande gräns som är avhängig många faktorer som målgrupp, vilken produkt man säljer, vilken tjänst man erbjuder och så vidare. Det kan röra sig om en månads passivitet till upp till ett års.

 

Nyckeln är i stället att identifiera de olika typerna av inaktivitet så att man kan justera det sätt som återaktiveringen ska ske. Detta är naturligtvis lättare sagt än gjort, men i de följande avsnitten kommer vi att ge några tips.

 

Även om du enbart använder en typ av återaktiveringstaktik, så tag i alla fall hänsyn till att vissa prenumeranter kan bli överraskade av att du anser dem inaktiva.

Har du en plan för hur du ska göra efteråt?

Hur går du vidare när du har fått respons från en tidigare passiv adress? Här krävs att man stannar upp och tänker till. Om du enbart plockar tillbaka dem i din aktiva fil så har du inte löst det grundläggande problemet – vad var det som en gång gjorde dem inaktiva?

 

Om du agerar på det sättet så behandlar man symptomen utan att gå till botten med problemen. Lös problemet och försök sedan att återfå uppmärksamheten.

 

Detta leder återigen till frågan om att förstå varför prenumeranten blir inaktiv. Om ditt meddelande inte längre var relevant så måste du först ta hänsyn till det problemet.

 

Därför är den bästa tiden för en återaktiveringskampanj strax efter att du har uppdaterat ditt budskap så att det ger mottagarna mervärde.

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Enkelt verktyg för nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Det är enkelt att använda verktyget Paloma för att skapa snyggt designade nyhetsbrev. Till din tjänst har du dessutom smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. I och med att både dagens och framtidens kunder lever sina liv online är e-postmarknadsföring och mejlutskick både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. E-postmarknadsföring har i många olika undersökningar visat sig ha bäst ROI (Return On Investment) av alla kanaler, inklusive olika sociala medier.

Det behöver inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och gränssnitt för att Paloma nyhetsbrevverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att förstå och använda som möjligt.

Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår drag-and drop-editor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med att skapa och skicka ditt nyhetsbrev.

Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet från Paloma som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också fånga in feedback direkt i mejlutskicket via snabbenkät.

Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Gratis mallar till nyhetsbrev & gott om tips

Genom att använda en mall för ditt nyhetsbrev så kan du hålla kommunikationen konsekvent och genomtänkt . Det underlättar också det kontinuerliga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istället för att skapa nya mallar för varje utskick. Till ditt förfogande har du gäng färdiga snygga nyhetsbrevmallar som du kan börja använda direkt. Du har tillgång till ett arkiv både för dina mallar och dina filer, som bilder, dokument och pdf:er.

På vår sajt, i bloggen och via vårt nyhetsbrev finner du gott om tips kring digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Skapa & skicka nyhetsbrev snabbt & enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Paloma hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html.

 

✔️ Designa, skicka och följ upp med statistik

✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp

✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera

✔️ Tillämpa marketing automation med triggermejl och automatiska utskick.

 

✔️ Smidig och effektiv drag-and-drop-editor

✔️ Enkel administrering av dina kontakter

✔️ Smart uppföljning

✔️ Stöd för flera redaktörer och/eller konton.

 

Ett uppskattat verktyg för marknadsföring via nyhetsbrev & e-post

Om du vill utveckla företagets marknadsföring via nyhetsbrev och e-post är Paloma perfekt för dig. Du får tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om verktyget, och fri support.

9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet.
100 % av våra anställda rekommenderar Paloma som arbetsplats. Mer från våra kunder.