2019
2018
2017
2016
2015
2014
14 maj 2015

10 tips för B2B nyhetsbrev

Vi lever i en föränderlig värld och det krävs tid, intresse och engagemang för att hänga med i marknadsföringens utveckling. Men på ett område står utvecklingen relativt stilla – marknadsföringen företagen emellan, eller ”business-to-business” som det kallas.

Detta är en konservativ värld bestående av vanemänniskor med ett strikt intresse – att skapa tillväxt åt sitt företag. Detta gör dem relativt förutsägbara och vi på Paloma vill dela med oss av några punkter som är bra att känna till om B2B-marknadsföring via nyhetsbrev.

 

  1. Utgå från att ingen bryr sig
    Du kan inte räkna med att dina mottagare sitter som på nålar för att få läsa ditt nästa nyhetsbrevsutskick.  Visserligen kanske du har ett kraftfullt nyhetsbrevsverktyg och du kanske har fantastiska produkter att erbjuda. Men detta är egentligen irrelevant. Det som verkligen räknas är att du har en meningsfull relation med din prenumerant. Fråga dig själv vad du egentligen känner till om denne.
  2. Var generös med branschinformation och länkar
    Vi på Paloma har aldrig ignorerat ett mejl som ger bra information om vår bransch och vårt arbetsområde. Vi läser gärna nyheter om vår bransch och klickar gärna på länkar till artiklar med ämnen som rör vårt arbete. Men trots detta får vi sällan sådana mejl. De flesta yrkesmänniskor är beroende av information om sin bransch. Hjälp dem att göra sitt jobb lättare! Bli deras oumbärliga källa till kunskap inom det område du representerar.
  3. Nyhetsbrev fungerar!
    Ja det gör de faktiskt. Men kanske inte på det sätt du tror. Många skriver bara om sin egen verksamhet och sina egna produkter. Glöm det! Lyft blicken och skriv om det som händer i omvärlden, det är då du blir läst. Innehållet i ditt nyhetsbrev bör till 80 procent handla om omvärlden, trender, analyser och till 20 procent om din egen verksamhet.
  4. Det skrivna ordet regerar fortfarande
    Lita på vår erfarenhet när vi säger detta – B2B-marknadsföring domineras av text! Visserligen lockas även affärsfolk av snygga html-kodningar och grafisk design. Men i slutändan är det läsare, och inte tittare, som du kommunicerar med. Du fångar deras uppmärksamhet med hjälp av små överraskningar, öppenhet, intelligens och ett visst mått av självutplånande humor (mycket ovanligt bland affärsfolk, så ta chansen!).
  5. Nyhetsbrev ska helst komma från en människa av kött och blod
    Använd gärna en personlig e-postadress som avsändare när du skickar ut dina nyhetsbrev. Om du försöker nå personer i verkställande befattning så bör du se till att mejlet kommer från din högsta chef, eller åtminstone någon i dennes närhet.
  6. Ignorera inte din omvärld
    Det verkar som om många nyhetsbrevsskribenter arbetar helt isolerade från omvärlden och skriver floskler som bara det mest inbitna affärsfolket kan förstå sig på: ”Vi låter dig expandera horisontellt genom att anpassa dig till makroförutsättningarna och maxa din time vs quality.”
    Kom ihåg att det finns en verklighet där ute som är mycket mer intressant för läsaren än affärsfloskler. Dessutom har det hänt saker i världsekonomin de senaste åren som har bidragit till en viss cynism bland beslutsfattarna. Det gäller inte minst den senaste tidens börsoro till följd av Lehman-kraschen 2008. Beslutsfattare på alla nivåer är i dag mer försiktiga och mer misstänksamma än bara för fem år sedan. Tänk på det innan du trycker på ”send”.
  7. Om inget fungerar – var åtminstone ärlig
    Låt oss anta att du driver en liten firma, specialiserad på elektronikimport. Är det verkligen nödvändig att presentera firman som ”ledande på elektronikimport”? Ger det i själva verket inte bättre intryck om du på ett personligt sätt skriver om hur mycket du kan sänka priserna tack vare dina låga transportkostnader? Kanske borde du till och med erkänna att ni bara är fem anställda. Många företag gillar små och smidiga underleverantörer med personlig närhet.
  8. Ignorera inte det uppenbart viktigaste
    Din viktigaste nyhet ska alltid komma först och få den bästa platsen. Var inte oartig mot din läsare genom att låta henne leta runt efter det som hon egentligen vill läsa. Se till att den viktigaste nyheten också presenteras i nyhetsbrevets ämnesrad.  
  9. Berätta vad du ska berätta
    En journalist skriver alltid ingresser till sina artiklar som sammanfattar artikeln utan att den upprepar vad som stå därefter. På samma sätt kan du skriva en kort sammanfattning i toppen av ditt brev om vad det kommer att handla om. Gärna på ett sätt som lockar till vidare läsning. På så sätt vet läsarna vad som väntar och kan antingen dyka ner i innehållet eller vända ryggen åt det. Varför uppta tiden för någon som du ändå inte kommer att ha glädje av?
  10. Det är okej att vara långrandig
    Ja, du läste rätt! Du har säkert hört att ”ju kortare desto bättre”. Men har du något värdefullt att berätta, såsom ett spännande avslöjande, så kommer även den mest upptagne befattningshavaren stanna till slutet av din text. Det riktiga problemet är att företags nyhetsbrev ibland är gjorda av byråer som inte förstår sig på branschen. Ofta finns det då något i texten som ringer falskt eller syftar fel. I dessa fall är det lämpligare att fatta sig kort för att undvika missuppfattningar.
SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Smarta funktioner för at skapa nyhetsbrev. Spar din tid och ökar effekten av din e-postmarknadsföring.

Postman gör att du snabbt kan skapa snyggt designade nyhetsbrev utan större ansträngning. Dessutom är verktyget fullproppat med smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår Drag and dropeditor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med ditt nyhetsbrev. Postman håller reda på avregistreringar, studsar och liknande. Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också få direkt feed-back direkt i nyhetsbrev med vår snabbenkätsfunktion. Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande och bra funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Att använda Nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. Både dagens och framtidens kunder lever sina liv online – e-postmarknadsföring och mailutskick är både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. Det behöver dessutom inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevsverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och vårt gränssnitt fr at vårt nyhetsbrevsverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att använda och enkelt att förstå som möjligt. Nyhetsbrev har i många olika undersökningar visats ha bäst ROI, Return On Investment, av alla kanaler inklusive olika sociala medier. Vi har ett gäng färdiga och snygga nyhetsbrevsmallar som du kan börja använda direkt. Det är alltså gratis nyhetsbrevsmallar och de är designade av professionella Art-directors. Du bör ha en mall för ditt nyhetsbrev så du kan hålla en konsekvent och genomtänkt policy. Det underlättar också detkontinuelriga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istälet för att skapa nya mallar för varje utskick. Vi har naturligtvis ett arkiv både för dina mallar och dina filer, såsom bilder, dokument och pdf:er tex.

Skapa och skicka nyhetsbrev snabbt och enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Postman hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html. Med Postman blir det enkelt att: 
✔️ Designa, skicka och följa upp med statistik. 
✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp.
✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera.
✔️ Triggermejl och automatiska utskick. 
✔️ Vi har en editor, drag and drop i världsklass. 
✔️ Enkelt att administrera dina kontakter.  
✔️ Smart enkel uppföljning. 
✔️ Stöd för flera redaktörer och eller konton, så kallat redaktörskonto.

 

97 % supportnöjdhet

Om du vill utveckla företagets nyhetsbrev och e-postmarknadsföring är Postman perfekt för dig. 9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet. Du får dessutom tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om nyhetsbrevsverktyget om du föredrar att lära dig själv. 100 % av våra anställda rekommenderar oss som arbetsplats. Ditt samarbete med oss blir både belönande och uppskattat.