2019
2018
2017
2016
2015
2014
30 apr 2015

Maximera ditt nyhetsbrev

Del 4

Gör din sändlista mer effektiv

En väl fungerande sändlista för dina e-postutskick är viktig för en effektiv hantering, men också för din trovärdighet som avsändare. Det finns många faror med att hantera stora mängder e-postadresser, men om du lär dig de grundläggande reglerna kan du i stället vinna fördelar. Denna del av utbildningen lär dig att förbättra din sändlista.

Undvik e-post som studsar tillbaka

Du som ofta skickar massutskick med e-post har säkert märkt att inkorgen snabbt fylls med automatiska svar. Det kan gälla att folk är på semester, att mottagarens e-postlåda är full, eller i värsta fall att adressen är fel och inte leder någonstans. Den typ av meddelanden som inte leder någonvart kallas för hårda studsar och sådana ska du försöka undvika. Inte nog med att brevet inte kommer fram, en server som skickar massutskick med för många hårda studsar kan också bli svartlistad så att inga utskick når sina mottagare.

 

Därför är det mycket viktigt att du ser över och underhåller din e-postlista. Nedan följer tips om hur du på bästa sätt hanterar problemet.

Samla upp och sortera felmeddelandena

De flesta system för e-postutskick har en funktion som gör det möjligt att samla in all data som erhålls från felaktiga adresser. Oftast får du information i felmeddelandet om vad som har orsakat studsen. Sortera felmeddelanden efter vilket typ av fel som anges. Ligger felet hos mottagaren, eller är det något du själv kan åtgärda? Kategorisera informationen i mjuka studsar, hårda studsar och blockerade. Hårda studsar är adresser som inte finns kvar. Mjuka studsar kan vara överfulla e-postboxar eller autosvar om att mottagaren är på semester. Blockerad innebär att mottagaren har svartlistat dig i sitt eget e-postprogram.

Hantera felmeddelandena

När studsarna är sorterade är det lättare att åtgärda dem. Paloma kan automatiskt tvätta bort de hårda studsarna, i annat fall kan man hantera detta själv.

 

Om du hanterar studsarna på egna servrar så måste du hela tiden vara uppmärksam på förändringar på området. Håll koll på de senaste koderna för felmeddelande så att de kategoriseras som rätt typ av studs. Om du använder en utomstående leverantör av e-postutskick så kan du kräva att denna håller sig uppdaterad på området.

Så underhåller du din e-postlista

Att hantera studsarna är ett viktigt första steg för att komma tillrätta med leveransproblemen. Men det finns mer du kan göra för att upprätthålla en effektiv sändlista med hög leveransbarhet:

 

  • Ta bort dubbletter. Inte nog med att din lista blir onödigt lång, det irriterar också mottagaren att få två identiska meddelanden.
  • Jämför din sändlista mot kända spamdomäner och ta bort e-post med dåliga domäner.
  • Undersök hur felaktiga adresser hamnade i din lista från början. Har du ett formulär på webbplatsen så kan det handla om att adresserna hanteras felaktigt när de skrivs in i databasen. Se till att mottagaren fyller i sin e-post korrekt från början. Kanske är formuläret otydligt där man fyller i att man vill bli prenumerant.
  • Var försiktigt med generella adresser som till exempel info@, support@ och andra liknande adresser. Ett nyhetsbrev bör gå till en särskild person.
  • Flytta alla inaktiva adresser till en separat e-postlista. Mottagare som aldrig öppnar sin e-post kan i stället hanteras i en separat lista. Sedan anpassar du utskick till dem som gör att de kanske vill aktiveras igen.
  • Var noga med att radera personer som har avanmält sig från listan. Att skicka nyhetsbrev till personer som har avanmält sig brukar ge upphov till irritation och arga svarsbrev. Se till att du eller din leverantör har en fungerande hantering av detta.

Undvik spam-adresser i din lista

Det finns flera faror med att inte underhålla sin sändlista, men den största är förmodligen att bli identifierad som en spam-server. Då kan alla dina utskick blockeras. För att undvika detta bör du se till att inte ha med adresser som innehåller ordet "spam". Att undvika spam-fällor är svårare än så, men detta är ändå ett enkelt sätt att undvika många av problemen. Ytterligare en åtgärd man kan vidta är att jobba med verifiering av e-post.

Låt mottagaren verifiera sin e-postadress

Det är bra att låta mottagaren verifiera sin e-postadress till din lista så den är "äkta" och att personen har medgivit att den vill ta emot utskick. Ett bra sätt att ta reda på detta är att du låter skicka ett bekräftelsemeddelande där mottagaren får verifiera sin adress med ett så kallat Double Opt-in förfarande.

 

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Smarta funktioner för at skapa nyhetsbrev. Spar din tid och ökar effekten av din e-postmarknadsföring.

Postman gör att du snabbt kan skapa snyggt designade nyhetsbrev utan större ansträngning. Dessutom är verktyget fullproppat med smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår Drag and dropeditor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med ditt nyhetsbrev. Postman håller reda på avregistreringar, studsar och liknande. Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också få direkt feed-back direkt i nyhetsbrev med vår snabbenkätsfunktion. Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande och bra funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Att använda Nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. Både dagens och framtidens kunder lever sina liv online – e-postmarknadsföring och mailutskick är både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. Det behöver dessutom inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevsverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och vårt gränssnitt fr at vårt nyhetsbrevsverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att använda och enkelt att förstå som möjligt. Nyhetsbrev har i många olika undersökningar visats ha bäst ROI, Return On Investment, av alla kanaler inklusive olika sociala medier. Vi har ett gäng färdiga och snygga nyhetsbrevsmallar som du kan börja använda direkt. Det är alltså gratis nyhetsbrevsmallar och de är designade av professionella Art-directors. Du bör ha en mall för ditt nyhetsbrev så du kan hålla en konsekvent och genomtänkt policy. Det underlättar också detkontinuelriga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istälet för att skapa nya mallar för varje utskick. Vi har naturligtvis ett arkiv både för dina mallar och dina filer, såsom bilder, dokument och pdf:er tex.

Skapa och skicka nyhetsbrev snabbt och enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Postman hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html. Med Postman blir det enkelt att: 
✔️ Designa, skicka och följa upp med statistik. 
✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp.
✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera.
✔️ Triggermejl och automatiska utskick. 
✔️ Vi har en editor, drag and drop i världsklass. 
✔️ Enkelt att administrera dina kontakter.  
✔️ Smart enkel uppföljning. 
✔️ Stöd för flera redaktörer och eller konton, så kallat redaktörskonto.

 

97 % supportnöjdhet

Om du vill utveckla företagets nyhetsbrev och e-postmarknadsföring är Postman perfekt för dig. 9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet. Du får dessutom tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om nyhetsbrevsverktyget om du föredrar att lära dig själv. 100 % av våra anställda rekommenderar oss som arbetsplats. Ditt samarbete med oss blir både belönande och uppskattat.