2019
2018
2017
2016
2015
2014
16 apr 2015

Maximera ditt nyhetsbrev

Del 2

Ämnesraden, din snabbfil till ökad läsning

Nyhetsbrevets ämnesrad har alltid varit en av de viktigaste komponenterna för ett lyckat utskick. I dag läser vi våra mejl när vi vill, var vi vill, ibland på datorn, ibland på mobilen. När läsytan minskar är det viktigare än någonsin att fånga en allt mer flexibel och kräsen läsare. Precis som en välskriven rubrik så ska ämnesraden locka till läsning.

 

Avsändaren och ämnesraden är nyckelfaktorer som avgör om läsaren öppnar, slänger, ignorerar, sparar eller anmäler mejlet som spam. Många spamfilter har med ämnesraden som en parameter när de bedömer vad som är skräpmejl. En dåligt skriven ämnesrad leder förmodligen till ett oöppnat mejl, om det överhuvudtaget når mottagarens inbox.

Här får du sju tips att ha i huvudet när du skriver ämnesrader:

  • Använd en konsekvent stil:
    Läsaren bör känna igen avsändaren och ämnesraden med en gång som din signaturstil. När du har arbetat fram den stil som passar dina läsare, behåll den. Oavsett om den är provokativ, humoristisk, tipsorienterad och så vidare. Huvudsaken är att läsaren har lärt sig din stil och vet vad de kan förvänta sig.
  • Låt någon annan skriva ämnesraden:
    Gör som på de stora tidningarna, låt någon annan än nyhetsbrevsförfattaren skriva mejlets huvudrubrik. Denna redaktör har förmodligen en helt annan infallsvinkel och kan tillföra både kreativitet och relevans. Om inte annat bör man alltid se till att någon med färska ögon redigerar det man själv har skrivit.
  • Vänta inte till sist:
    Det är ett vanligt misstag att vänta med ämnesraden till sista minuten. Det är lätt att bli stressad och slänga ur sig någonting allmänt och oinspirerat som får duga. Det är dags att börja tänka på ämnesraden redan när resultatet av det förra utskicket börjar strömma in och allt känns fräscht. Fortsätt att ta fram utkast medan du skapar ditt nästa utskick. När det är dags att skicka kan du välja och vraka mellan flera alternativ istället för att börja på ruta ett.
  • Skicka till dig själv:
    Ett bra sätt att testa styrkan i ämnesraden är att skicka testmejl till dig själv med olika ämnesrader. Vad säger din maggropskänsla när du får dem? Öppna direkt, läsa sen eller slänga?
  • Filtrera/personalisera:
    Förmodligen filtrerar du din adresslista och delar in adressaterna i olika segment. Varje segment bör ha sin egen passande ämnesrad utifrån intresse och relevans. Att enbart personifiera ämnesraden genom att sätta någons förstanamn tillsammans med allmän information som Anna-Greta, Ditt eget nyhetsbrev, är det knappast någon som köper i dag. Att skräddarsy ämnesraden utifrån information som du har om din läsare kommer att förbättra öppningsfrekvensen och antal klick. Arbeta klokt med filtrering och segmentering för bästa effekt.
  • Titta i din egen inbox:
    Vilken typ av ämnesrader tilltalar dig? Vilken stil intresserar dig eller motiverar dig? Och minst lika viktigt ? vilka slänger du direkt, vilka sparar du men går sällan tillbaka och läser?
  • Testa:
    Det enda säkra sätt att veta om någonting fungerar är att testa. Ämnesraden är nyhetsbrevets enklaste del att testa. Dela upp din adresslista i tre delar och testa olika ämnesrader i de olika segmenten. Kom ihåg att använda en stil som kan hålla över en längre tid. Det räcker inte med att testa en gång. För att verkligen kunna bekräfta din slutsats? Testa, testa och testa.
SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Enkelt verktyg för nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Det är enkelt att använda verktyget Paloma för att skapa snyggt designade nyhetsbrev. Till din tjänst har du dessutom smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. I och med att både dagens och framtidens kunder lever sina liv online är e-postmarknadsföring och mejlutskick både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. E-postmarknadsföring har i många olika undersökningar visat sig ha bäst ROI (Return On Investment) av alla kanaler, inklusive olika sociala medier.

Det behöver inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och gränssnitt för att Paloma nyhetsbrevverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att förstå och använda som möjligt.

Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår drag-and drop-editor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med att skapa och skicka ditt nyhetsbrev.

Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet från Paloma som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också fånga in feedback direkt i mejlutskicket via snabbenkät.

Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Gratis mallar till nyhetsbrev & gott om tips

Genom att använda en mall för ditt nyhetsbrev så kan du hålla kommunikationen konsekvent och genomtänkt . Det underlättar också det kontinuerliga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istället för att skapa nya mallar för varje utskick. Till ditt förfogande har du gäng färdiga snygga nyhetsbrevmallar som du kan börja använda direkt. Du har tillgång till ett arkiv både för dina mallar och dina filer, som bilder, dokument och pdf:er.

På vår sajt, i bloggen och via vårt nyhetsbrev finner du gott om tips kring digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Skapa & skicka nyhetsbrev snabbt & enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Paloma hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html.

 

✔️ Designa, skicka och följ upp med statistik

✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp

✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera

✔️ Tillämpa marketing automation med triggermejl och automatiska utskick.

 

✔️ Smidig och effektiv drag-and-drop-editor

✔️ Enkel administrering av dina kontakter

✔️ Smart uppföljning

✔️ Stöd för flera redaktörer och/eller konton.

 

Ett uppskattat verktyg för marknadsföring via nyhetsbrev & e-post

Om du vill utveckla företagets marknadsföring via nyhetsbrev och e-post är Paloma perfekt för dig. Du får tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om verktyget, och fri support.

9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet.
100 % av våra anställda rekommenderar Paloma som arbetsplats. Mer från våra kunder.