2019
2018
2017
2016
2015
2014
19 feb 2015

Så lyckas du med ditt nyhetsbrev

Det är inte speciellt svårt att skapa och skicka ett nyhetsbrev i dag. Det finns dock en hel del att tänka på för att ditt nyhetsbrev ska få den effekt du är ute efter. Vi lär ut grunderna.

Visa vem du är

Var alltid tydlig med vem avsändaren av utskicket är. Den grafiska profilen med logga, färgscheman och bildspråk ska förstås genomsyra även dina nyhetsbrev. Tänk på att ditt utskick, främst bilderna, kan se olika ut i olika webbläsare och mejlklienter. Använd därför både text och bild. För mycket bilder riskerar att uppfattas som spam. Ha alltid ett tydligt budskap och skriv kort och koncist. Korta stycken, tydliga rubriker, fet och kursiv stil, punktlistor är några tips för att förenkla läsningen. Med ”Läs mer”-knappar länkar du till fördjupande texter på webben.

Anpassa ditt utskick till mobila enheter

Snart är det vanligare att människor öppnar sin e-post i en mobil enhet än via datorn. Det finns rapporter som visar att användningen av mobila läsare som smarta telefoner och surfplattor ökat dramatiskt de senaste åren.  Den ökade mobiliteten ställer krav på dina nyhetsbrev när du behöver tänka på att ditt utskick ska fungera i alla typer av läsare. Det finns några viktiga punkter att tänka på när du utformar ditt utskick, både vad gäller innehåll och design.

  • Förenkla e-postmeddelandet. Ha få ämnen, kategorier, underrubriker, länkar och bilder.
  • Begränsa antalet knappar och länkar. Klickbara knappar bör inte vara större än en fingertopp och se till att ha få, helst bara ett, budskap per utskick.
  • Använd en tydlig struktur och skriv kort. Rubriker ska vara tydliga och enkelt beskriva textens innehåll. Ta bort allt som inte är relevant. Det viktigaste först.
  • Typsnitt i rubriker som funkar i mobilen. Till skillnad från en datorskärm så passar versala rubriktypsnitt bättre i mobilen. 
  • Ett nyhetsbrev till alla enheter – genom att använda ”grid system” så skalas ditt nyhetsbrev proportionerligt ner till mobilen. Bredden på nyhetsbrevet bör vara 640 pixlar för exakt skalning till mobilskärmens 320 pixlar.
  • Enkel design - använd helst endast en kolumn med innehåll för att hålla designen så enkel, ren och tydlig som möjligt.
  • Designa för tjocka fingrar – gör klickbara ytor ganska stora och placera dem inte för nära varandra för att användaren inte ska råka klicka på fel ställen.

Gör det enkelt för läsaren att agera

Du vill förmodligen inte att ditt nyhetsbrev bara ska öppnas och läsas. Med största säkerhet vill du att mottagaren ska agera på något sätt genom att klicka, köpa, beställa eller kontakta dig. Detta kallas ”Call to Action” eller CTA. En CTA kan vara en bild, en text eller det vanligaste; en knapp.  Tänk på att använda tydlig text och grafik (färg, form och storlek) att här ska läsaren klicka för att utföra något. Det är mycket viktigt att landningssidan dit länken leder alltid måste vara relevant. Ha inte för många budskap i samma utskick, använd hellre länk eller knapp till samma landningssida på flera ställen i nyhetsbrevet. 

Även webben ska funka i mobilen

Din e-post ska förstås helst driva trafik till din webbplats. Tänk därför på att dina e-postmottagare kommer att klicka sig vidare till din webb även från mobilen. Din webbplats måste också fungera och se bra ut i mobilen. Detta gäller oavsett om du skickar e-post eller inte.

Tänk annorlunda när du gör B2B-utskick

Vid nyhetsbrev till andra företag bör du förhålla dig lite annorlunda till innehållet än om du gör utskick till konsumenter. Tänk på att inte vara för ”säljig”; en person i sin yrkesroll ser snabbt igenom om du bara vill sälja ditt företags produkter eller tjänster. Då riskerar du att snabbt hamna i papperskorgen. Bjud i stället på omvärldsinformation, trender och analyser som han eller hon har nytta av. Du visar då också att ditt företag har kompetens och koll på läget. Undvik floskler och var öppen, personlig och ärlig. Det gör faktiskt inte heller något om du är långrandig; är läsaren intresserad av det du vill berätta så avskräcker inte en lång text. Genom ingresser, tydliga rubriker och fetade ord förenklar du för läsaren. Använd också webbens möjligheter med fördjupningssidor och länkar till andra relevanta webbplatser i hög utsträckning.

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Enkelt verktyg för nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Det är enkelt att använda verktyget Paloma för att skapa snyggt designade nyhetsbrev. Till din tjänst har du dessutom smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. I och med att både dagens och framtidens kunder lever sina liv online är e-postmarknadsföring och mejlutskick både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. E-postmarknadsföring har i många olika undersökningar visat sig ha bäst ROI (Return On Investment) av alla kanaler, inklusive olika sociala medier.

Det behöver inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och gränssnitt för att Paloma nyhetsbrevverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att förstå och använda som möjligt.

Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår drag-and drop-editor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med att skapa och skicka ditt nyhetsbrev.

Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet från Paloma som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också fånga in feedback direkt i mejlutskicket via snabbenkät.

Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Gratis mallar till nyhetsbrev & gott om tips

Genom att använda en mall för ditt nyhetsbrev så kan du hålla kommunikationen konsekvent och genomtänkt . Det underlättar också det kontinuerliga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istället för att skapa nya mallar för varje utskick. Till ditt förfogande har du gäng färdiga snygga nyhetsbrevmallar som du kan börja använda direkt. Du har tillgång till ett arkiv både för dina mallar och dina filer, som bilder, dokument och pdf:er.

På vår sajt, i bloggen och via vårt nyhetsbrev finner du gott om tips kring digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Skapa & skicka nyhetsbrev snabbt & enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Paloma hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html.

 

✔️ Designa, skicka och följ upp med statistik

✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp

✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera

✔️ Tillämpa marketing automation med triggermejl och automatiska utskick.

 

✔️ Smidig och effektiv drag-and-drop-editor

✔️ Enkel administrering av dina kontakter

✔️ Smart uppföljning

✔️ Stöd för flera redaktörer och/eller konton.

 

Ett uppskattat verktyg för marknadsföring via nyhetsbrev & e-post

Om du vill utveckla företagets marknadsföring via nyhetsbrev och e-post är Paloma perfekt för dig. Du får tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om verktyget, och fri support.

9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet.
100 % av våra anställda rekommenderar Paloma som arbetsplats. Mer från våra kunder.