2019
2018
2017
2016
2015
2014
15 jan 2015

Smartphone vs. dator – dags att begrava stridsyxan

Mobila enheter som smartphones och surfplattor verkar inte hota den gamla hederliga datorn som redskap för att skriva och läsa e-post. I alla fall inte om man får tro rapporten ”Svenskarna och internet”, en undersökning om internetvanor som ges ut årligen av Stiftelsen för internetinfrastruktur (.SE).

I undersökningen framkommer tydligt att det mobila internet inte på långa vägar har ersatt datorn – nästan alla som har en smartphone innehar nämligen även en dator.

 

Det är endast en försvinnande liten andel smartphoneinnehavare som saknar dator. En ännu mindre andel innehar en surfplatta som den enda kanalen till internet.

 

Tydligt är dock att kombinationen blir vanligare och vanligare. Vi ser en trend mot en internetanvändning där mobiler och datorer kompletterar varandra istället för att konkurrera med varandra.

 

Om man tittar på en av de absolut vanligaste internetaktiviteterna, nämligen att läsa och skriva e-post, ser vi mycket tydliga tendenser på att kombinationen dator/smartphone ökar.

 

Av de som har tillgång till både dator och mobil har så använder så många som sju av tio använder både dator och mobil för att läsa sin e-post. Bara 4 procent läser enkom sin e-post via mobilen. På detta område är datorn faktiskt starkare. Så många som 21 procent använder enkom datorn för att läsa sin e-post. 

 

Men låt oss titta närmare på de mycket aktiva mobilanvändarna – en grupp som också verkar bli fler och fler. Då talar vi om dem som använder mobilen flera gånger om dagen. Hos denna grupp är andelen som läser e-post via datorn mycket mindre (8 procent jämfört med 21 procent).  

 

Kan detta tas som ett tecken på att mobilen börjar konkurrera ut datorn? Nej! I samma grupp ökar nämligen andelen som både använder dator och mobil för e-post med 70 till 80 procent.

 

Det är alltså mycket ovanligt att mobilen konkurrerar ut datorn – även för en så enkel aktivitet som att läsa e-post. Mobilen kompletterar snarare datorn för e-postläsning.

 

Men att skriva e-post är lite krångligare än att läsa e-post. Hur påverkar detta användningen? Det är mycket vanligare att endast använda datorn när man skriver e-post även om man har en smartphone. 52 procent använder endast eller huvudsakligen datorn för att skriva e-post. Bland dem som använder mobilen flera gånger om dagen är det 40 procent som huvudsakligen skriver sina mejl vid datorn. 

 

Så för den som undrar – det finns inte någon strid mellan datorer och smartphones. De tycks helt enkelt leva i symbios med varandra.

 

Läs hela artikeln här

 

Här kan du läsa om vårt verktyg för nyhetsbrev, med mobilanpassning så klart.

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Enkelt verktyg för nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Det är enkelt att använda verktyget Paloma för att skapa snyggt designade nyhetsbrev. Till din tjänst har du dessutom smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. I och med att både dagens och framtidens kunder lever sina liv online är e-postmarknadsföring och mejlutskick både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. E-postmarknadsföring har i många olika undersökningar visat sig ha bäst ROI (Return On Investment) av alla kanaler, inklusive olika sociala medier.

Det behöver inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och gränssnitt för att Paloma nyhetsbrevverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att förstå och använda som möjligt.

Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår drag-and drop-editor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med att skapa och skicka ditt nyhetsbrev.

Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet från Paloma som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också fånga in feedback direkt i mejlutskicket via snabbenkät.

Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Gratis mallar till nyhetsbrev & gott om tips

Genom att använda en mall för ditt nyhetsbrev så kan du hålla kommunikationen konsekvent och genomtänkt . Det underlättar också det kontinuerliga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istället för att skapa nya mallar för varje utskick. Till ditt förfogande har du gäng färdiga snygga nyhetsbrevmallar som du kan börja använda direkt. Du har tillgång till ett arkiv både för dina mallar och dina filer, som bilder, dokument och pdf:er.

På vår sajt, i bloggen och via vårt nyhetsbrev finner du gott om tips kring digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Skapa & skicka nyhetsbrev snabbt & enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Paloma hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html.

 

✔️ Designa, skicka och följ upp med statistik

✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp

✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera

✔️ Tillämpa marketing automation med triggermejl och automatiska utskick.

 

✔️ Smidig och effektiv drag-and-drop-editor

✔️ Enkel administrering av dina kontakter

✔️ Smart uppföljning

✔️ Stöd för flera redaktörer och/eller konton.

 

Ett uppskattat verktyg för marknadsföring via nyhetsbrev & e-post

Om du vill utveckla företagets marknadsföring via nyhetsbrev och e-post är Paloma perfekt för dig. Du får tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om verktyget, och fri support.

9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet.
100 % av våra anställda rekommenderar Paloma som arbetsplats. Mer från våra kunder.