2019
2018
2017
2016
2015
2014
01 jan 2015

Konsten att avregistrera sig från ett nyhetsbrev

Som läsare vill jag att det ska vara enkelt och smidigt att avregistrera mig från ett nyhetsbrev. Helst vill jag bara klicka på en länk och så är det klart. Alternativt, klicka och välja vilket nyhetsbrev jag vill avregistrera mig ifrån och kanske lämna feedback. Det jag inte vill ska hända är att jag hamnar på en medlemssida som jag måste logga in på. Tyvärr är det ändå väldigt vanligt.

Här om dagen gick jag ett brev från Bröllopstorget. Väldigt oklart varför jag får brevet, jag gifte mig för ca 10 år sen. Det börjar så här:

 

”Hej! Nu rullar vi ut röda mattan för dig och tjejgänget för en glittrande helkväll med Mammaboosten - The show! Som medlem i Familjeliv får du 75 kr rabatt om du köper dina biljetter före lördagen den 31 augusti 2013!”

 

Jag är man och pappa. Hur var det med relevant innehåll för målgruppen? Hur var det med att skicka till mig som privatperson, när jag inte bett om det? Brevet känns helt enkelt ointressant. Så jag avregistrerar mig lite snabbt tänkte jag. Letar efter avregistreringslänken i botten av brevet. Läser:

 

Om du inte vill ha medlemsbrev eller erbjudanden från Bröllopstorget i framtiden: Logga in på www.brollopstorget.se, gå till: Min sida > Medlemsuppgifter”

 

Klickar på www.brollpstorget.se, hamnar på en blanksida, nåja kan vara ett tillfälligt fel, tänker jag. Fast det är det tydligen inte, i toppen finns sajtens header och navigering och där finns en länk som heter: Logga in. Klickar där men jag kan självklart inte logga in, jag har inget lösenord.

 

Det finns också ett alternativ där jag kan logga in med Facebook, så det gör jag. Välkommen Peter 620! Vad tycker du om 5:2 dieten? Nu är det så att jag inte har någon synpunkt på den dieten eller någon annan diet heller för den delen. Jag skulle gärna vilja avregistrera mig och stänga ned mitt ofrivilliga medlemskap.

 

Letar lite till och hittar Inställningar, tar en chansning, där kanske det går att avregistrera sig? Nej, det går inte. Layout på sidan och vem som får besöka min sida kan dock jag ändra.

 

Okej, jag provar Medlemsuppgifter, nu verkar jag hamnat rätt. Klickar ur Medlemsbrev och Erbjudanden. Nu får jag välja mellan Spara och Avregistrera!? Väljer Spara först och sen Avregistrera för säkerhets skull. Så äntligen är jag förhoppningsvis ute ur deras rullor.

 

För att citerar Sverker på Plus: Ska det vara på det här viset?

 

Nej, självklart inte. Bröllopstorget har säkert de godaste intentioner med sin tjänst och de är inte heller ensamma om denna mycket omständliga procedur. En procedur som skapar irritation och frustration. Men det är nog inte det Bröllopstorget vill åstadkomma.

 

Ticket är en annan syndare. Där har jag har inte kommit så långt att jag har orkat be om ett nytt lösenord så jag kan avregistrera mig.

 

CDON verkar ha manuell hantering av sina avregistreringar. Det här meddelandet får jag när jag avregistrerar mig från dem: "Dina val har registrerats. Vänligen observera att det kan ta upp till en vecka innan ändringen slår igenom." Året är 2013?

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Enkelt verktyg för nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Det är enkelt att använda verktyget Paloma för att skapa snyggt designade nyhetsbrev. Till din tjänst har du dessutom smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. I och med att både dagens och framtidens kunder lever sina liv online är e-postmarknadsföring och mejlutskick både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. E-postmarknadsföring har i många olika undersökningar visat sig ha bäst ROI (Return On Investment) av alla kanaler, inklusive olika sociala medier.

Det behöver inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och gränssnitt för att Paloma nyhetsbrevverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att förstå och använda som möjligt.

Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår drag-and drop-editor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med att skapa och skicka ditt nyhetsbrev.

Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet från Paloma som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också fånga in feedback direkt i mejlutskicket via snabbenkät.

Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Gratis mallar till nyhetsbrev & gott om tips

Genom att använda en mall för ditt nyhetsbrev så kan du hålla kommunikationen konsekvent och genomtänkt . Det underlättar också det kontinuerliga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istället för att skapa nya mallar för varje utskick. Till ditt förfogande har du gäng färdiga snygga nyhetsbrevmallar som du kan börja använda direkt. Du har tillgång till ett arkiv både för dina mallar och dina filer, som bilder, dokument och pdf:er.

På vår sajt, i bloggen och via vårt nyhetsbrev finner du gott om tips kring digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Skapa & skicka nyhetsbrev snabbt & enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Paloma hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html.

 

✔️ Designa, skicka och följ upp med statistik

✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp

✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera

✔️ Tillämpa marketing automation med triggermejl och automatiska utskick.

 

✔️ Smidig och effektiv drag-and-drop-editor

✔️ Enkel administrering av dina kontakter

✔️ Smart uppföljning

✔️ Stöd för flera redaktörer och/eller konton.

 

Ett uppskattat verktyg för marknadsföring via nyhetsbrev & e-post

Om du vill utveckla företagets marknadsföring via nyhetsbrev och e-post är Paloma perfekt för dig. Du får tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om verktyget, och fri support.

9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet.
100 % av våra anställda rekommenderar Paloma som arbetsplats. Mer från våra kunder.