2019
2018
2017
2016
2015
2014
01 jan 2015

Konsten att avregistrera sig från ett nyhetsbrev

Som läsare vill jag att det ska vara enkelt och smidigt att avregistrera mig från ett nyhetsbrev. Helst vill jag bara klicka på en länk och så är det klart. Alternativt, klicka och välja vilket nyhetsbrev jag vill avregistrera mig ifrån och kanske lämna feedback. Det jag inte vill ska hända är att jag hamnar på en medlemssida som jag måste logga in på. Tyvärr är det ändå väldigt vanligt.

Här om dagen gick jag ett brev från Bröllopstorget. Väldigt oklart varför jag får brevet, jag gifte mig för ca 10 år sen. Det börjar så här:

 

”Hej! Nu rullar vi ut röda mattan för dig och tjejgänget för en glittrande helkväll med Mammaboosten - The show! Som medlem i Familjeliv får du 75 kr rabatt om du köper dina biljetter före lördagen den 31 augusti 2013!”

 

Jag är man och pappa. Hur var det med relevant innehåll för målgruppen? Hur var det med att skicka till mig som privatperson, när jag inte bett om det? Brevet känns helt enkelt ointressant. Så jag avregistrerar mig lite snabbt tänkte jag. Letar efter avregistreringslänken i botten av brevet. Läser:

 

Om du inte vill ha medlemsbrev eller erbjudanden från Bröllopstorget i framtiden: Logga in på www.brollopstorget.se, gå till: Min sida > Medlemsuppgifter”

 

Klickar på www.brollpstorget.se, hamnar på en blanksida, nåja kan vara ett tillfälligt fel, tänker jag. Fast det är det tydligen inte, i toppen finns sajtens header och navigering och där finns en länk som heter: Logga in. Klickar där men jag kan självklart inte logga in, jag har inget lösenord.

 

Det finns också ett alternativ där jag kan logga in med Facebook, så det gör jag. Välkommen Peter 620! Vad tycker du om 5:2 dieten? Nu är det så att jag inte har någon synpunkt på den dieten eller någon annan diet heller för den delen. Jag skulle gärna vilja avregistrera mig och stänga ned mitt ofrivilliga medlemskap.

 

Letar lite till och hittar Inställningar, tar en chansning, där kanske det går att avregistrera sig? Nej, det går inte. Layout på sidan och vem som får besöka min sida kan dock jag ändra.

 

Okej, jag provar Medlemsuppgifter, nu verkar jag hamnat rätt. Klickar ur Medlemsbrev och Erbjudanden. Nu får jag välja mellan Spara och Avregistrera!? Väljer Spara först och sen Avregistrera för säkerhets skull. Så äntligen är jag förhoppningsvis ute ur deras rullor.

 

För att citerar Sverker på Plus: Ska det vara på det här viset?

 

Nej, självklart inte. Bröllopstorget har säkert de godaste intentioner med sin tjänst och de är inte heller ensamma om denna mycket omständliga procedur. En procedur som skapar irritation och frustration. Men det är nog inte det Bröllopstorget vill åstadkomma.

 

Ticket är en annan syndare. Där har jag har inte kommit så långt att jag har orkat be om ett nytt lösenord så jag kan avregistrera mig.

 

CDON verkar ha manuell hantering av sina avregistreringar. Det här meddelandet får jag när jag avregistrerar mig från dem: "Dina val har registrerats. Vänligen observera att det kan ta upp till en vecka innan ändringen slår igenom." Året är 2013?

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Smarta funktioner för at skapa nyhetsbrev. Spar din tid och ökar effekten av din e-postmarknadsföring.

Postman gör att du snabbt kan skapa snyggt designade nyhetsbrev utan större ansträngning. Dessutom är verktyget fullproppat med smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår Drag and dropeditor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med ditt nyhetsbrev. Postman håller reda på avregistreringar, studsar och liknande. Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också få direkt feed-back direkt i nyhetsbrev med vår snabbenkätsfunktion. Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande och bra funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Att använda Nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. Både dagens och framtidens kunder lever sina liv online – e-postmarknadsföring och mailutskick är både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. Det behöver dessutom inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevsverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och vårt gränssnitt fr at vårt nyhetsbrevsverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att använda och enkelt att förstå som möjligt. Nyhetsbrev har i många olika undersökningar visats ha bäst ROI, Return On Investment, av alla kanaler inklusive olika sociala medier. Vi har ett gäng färdiga och snygga nyhetsbrevsmallar som du kan börja använda direkt. Det är alltså gratis nyhetsbrevsmallar och de är designade av professionella Art-directors. Du bör ha en mall för ditt nyhetsbrev så du kan hålla en konsekvent och genomtänkt policy. Det underlättar också detkontinuelriga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istälet för att skapa nya mallar för varje utskick. Vi har naturligtvis ett arkiv både för dina mallar och dina filer, såsom bilder, dokument och pdf:er tex.

Skapa och skicka nyhetsbrev snabbt och enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Postman hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html. Med Postman blir det enkelt att: 
✔️ Designa, skicka och följa upp med statistik. 
✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp.
✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera.
✔️ Triggermejl och automatiska utskick. 
✔️ Vi har en editor, drag and drop i världsklass. 
✔️ Enkelt att administrera dina kontakter.  
✔️ Smart enkel uppföljning. 
✔️ Stöd för flera redaktörer och eller konton, så kallat redaktörskonto.

 

97 % supportnöjdhet

Om du vill utveckla företagets nyhetsbrev och e-postmarknadsföring är Postman perfekt för dig. 9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet. Du får dessutom tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om nyhetsbrevsverktyget om du föredrar att lära dig själv. 100 % av våra anställda rekommenderar oss som arbetsplats. Ditt samarbete med oss blir både belönande och uppskattat.