2019
2018
2017
2016
2015
2014
17 dec 2014

Att skriva bättre för webben, del 4

Tänk på din läsare. En ovan skribent utgår ofta ifrån sig själv och vill berätta allt. Man pratar om ”inifrånperspektiv”. Många börjar med att berätta att företaget startades av farfar för hundra år sedan, att man nu har 200 anställda och att företagets vision är att ge kunden det kunden vill ha. Gör det då! Se till att dina texter har ”utifrånperspektiv”.

Gör det enkelt att hitta information

Börja med det viktigaste. Gör det lätt för läsaren att hitta den information som han eller hon söker. Bygg upp lättnavigerade strukturer. Gör sidan sökbar. Är du webbansvarig för ett gym är det smart om startsidan har information om aktuella pass, telefon, adress och öppettider. En restaurang får gärna börja med att presentera menyn eller dagens rätt.

Ingress

Nästan alla texter behöver en inledande sammanfattning, utom mycket korta texter. Ingressen ger läsaren en chans att förstå vad sidan handlar om. Är den bra skriven lockar den till vidare läsning.

Informativa mellanrubriker

Mellanrubrikerna bidrar till att lyfta fram viktig information och lockar till läsning. De underlättar för läsaren att skumläsa texten och att hitta rätt information. Fundera över vilken funktion som mellanrubriken ska ha och vem som är intresserad av det som står i mellanrubriken. Om du inte hittar något i texten som fungerar som mellanrubrik är det kanske läge att fundera över textens innehåll. Läsaren räknar med att hitta information om det som står i mellanrubriken under den aktuella mellanrubriken, inte någon annanstans. Mellanrubriken ska innehålla information/påståenden, inte frågor. Om du driver en kennel och har valpar till salu ska du inte skriva ”Hur ser valparna ut?”. Skriv istället ”Fyra svarta, två gula”. Den som är på jakt efter en brun hund slipper slösa med sin tid.

Viktig information i faktarutor…

Samla gärna viktig information, eller bryt ner långa uppräkningar, i faktarutor. Det gör att läsaren får en snabb överblick. Du avlastar också brödtexten genom att befria den från långa och krångliga uppräkningar.

…eller i punktlistor

• Faktarutor och punktlistor lockar till läsning.

• Ibland är det bra om punktlistan är numrerad.

• Gör inte punktlistan för lång.

Gärna fet stil – men överdriv inte

Om du vill markera särskilt viktig information är det bäst att använda fet stil. Undvik kursiv text eller understrykningar. Den feta stilen hjälper din läsare att orientera sig i texten och att hitta rätt information. Du kan använda fet stil i brödtexten trots att du har mellanrubriker i fet stil – bara du inte överdriver. Använd inte fet stil för att ”dekorera” sidan, utan bara för att markera viktig information. Resultatet blir annars att allt syns lika dåligt.

Undvik versaler

Att skriva en text med VERSALER är en riktigt dålig idé. Tvärtemot vad många tror gör versalerna texten svårläst. Versaler kan vara okej i rubriker och eventuellt i mellanrubriker, men i en brödtext är versaler förödande. De tröttar ut din läsare.

Nytt stycke

Den som skumläser läser bara några ord och hoppar sedan till nästa stycke. Om styckena är för långa kan dina läsare missa viktig information. Styckeindelning göras på två sätt, antingen genom indrag eller genom blankrad. Nytt stycke gör din text lättare att läsa. Var inte rädd för att det ska bli för många. Inget är tråkigare och jobbigare än att läsa en jättelång text – som liksom aldrig tar paus.

Blankrad

Blankrad betyder att du lämnar en tom rad mellan det föregående och det efterföljande stycket. Blankrad rekommenderas i brev och för texter som skrivs för webben. Lägg in en blankrad för varje ny tankegång eller när det kommer ny information. Blankraderna gör det lättare att skumläsa texten.

Indrag

Indrag betyder att du börjar det nya stycket en bit in på raden och är vanligast i tryckta texter, till exempel böcker och tidningar. Gör aldrig indrag i det allra första stycket i en spalt.

Ladda ner våra handböcker här och lär dig ännu mer om nyhetsbrev, events och marknadsundersökningar och enkäter

Här kan du prova våra produkter för nyhetsbrev, enkäter och events helt gratis

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Enkelt verktyg för nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Det är enkelt att använda verktyget Paloma för att skapa snyggt designade nyhetsbrev. Till din tjänst har du dessutom smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. I och med att både dagens och framtidens kunder lever sina liv online är e-postmarknadsföring och mejlutskick både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. E-postmarknadsföring har i många olika undersökningar visat sig ha bäst ROI (Return On Investment) av alla kanaler, inklusive olika sociala medier.

Det behöver inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och gränssnitt för att Paloma nyhetsbrevverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att förstå och använda som möjligt.

Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår drag-and drop-editor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med att skapa och skicka ditt nyhetsbrev.

Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet från Paloma som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också fånga in feedback direkt i mejlutskicket via snabbenkät.

Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Gratis mallar till nyhetsbrev & gott om tips

Genom att använda en mall för ditt nyhetsbrev så kan du hålla kommunikationen konsekvent och genomtänkt . Det underlättar också det kontinuerliga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istället för att skapa nya mallar för varje utskick. Till ditt förfogande har du gäng färdiga snygga nyhetsbrevmallar som du kan börja använda direkt. Du har tillgång till ett arkiv både för dina mallar och dina filer, som bilder, dokument och pdf:er.

På vår sajt, i bloggen och via vårt nyhetsbrev finner du gott om tips kring digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Skapa & skicka nyhetsbrev snabbt & enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Paloma hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html.

 

✔️ Designa, skicka och följ upp med statistik

✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp

✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera

✔️ Tillämpa marketing automation med triggermejl och automatiska utskick.

 

✔️ Smidig och effektiv drag-and-drop-editor

✔️ Enkel administrering av dina kontakter

✔️ Smart uppföljning

✔️ Stöd för flera redaktörer och/eller konton.

 

Ett uppskattat verktyg för marknadsföring via nyhetsbrev & e-post

Om du vill utveckla företagets marknadsföring via nyhetsbrev och e-post är Paloma perfekt för dig. Du får tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om verktyget, och fri support.

9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet.
100 % av våra anställda rekommenderar Paloma som arbetsplats. Mer från våra kunder.