2018
2017
2016
2015
2014
17 dec 2014

Att skriva bättre för webben, del 3

Rubrikerna är bland det viktigaste på din webbplats. Lägg lika mycket energi på att fundera över rubrikerna som på att utforma webbplatsens design. I papperstidningar eller andra trycksaker hjälper bilderna och typograferingen läsaren att hitta i texten. Den otåliga skumläsaren på nätet behöver stöd av tydliga rubriker och nyckelord för att orientera sig. Tänk på att rubrikerna måste stå för sig själva och locka till klick.

Rubrikerna är viktiga

Rubrikerna måste vara tydliga framför allt. Poetiska och/eller fyndiga rubriker som funkar bra i en papperstidning blir otydliga och luddiga på en webbplats. Om din läsare inte förstår slutar han eller hon att läsa och söker information någon annanstans. Om du måste välja mellan att vara tydlig och att vara rolig – var tydlig! Fundera igenom vilka nyckelord som kan intressera dina läsare. Tänk på att lägga nyckelorden tidigt i rubriken. Det som står i dina rubriker påverkar också hur din webbplats rankas i sökmotorerna, framför allt på Google, som är överlägset störst i Sverige. Det räcker inte att viktiga nyckelord finns i brödtexten. Resultatet blir bättre om sökordet/sökfrasen finns i rubriken. På Google finns verktyg som kan hjälpa dig att välja och värdera sökord/sökfraser/rubriker.

Ladda ner våra handböcker här och lär dig ännu mer om nyhetsbrev, events och marknadsundersökningar och enkäter

Här kan du prova våra produkter för nyhetsbrev, enkäter och events helt gratis