Blogg

2019
2018
2017
2016
2015
2014
13 dec 2019

8 tips för en inbjudande inbjudan till ditt event

Hur gör man för att bjuda in på ett inbjudande sätt? Hur ska du få dina gäster att vilja komma till just ditt event? Gästerna är det viktigaste för ett lyckat event och därför är din inbjudan en av de viktigaste detaljerna för arrangören. Väck intresse, var tydlig med kundnyttan och påminn på rätt sätt så ökar chansen att du får många gäster. Ett event är ofta en resurskrävande satsning för arrangören. Det tar tid, kostar pengar och kräver massor av energi. Så givetvis vill man att det blir så bra som möjligt redan från start. Det som i värsta fall kan sänka ett event är förstås att det inte kommer tillräckligt med folk. Så inbjudan är kanske den viktigaste detaljen för att eventet ska lyckas. 1. Rubriken ger det första intrycket Rubriken är oerhört viktig. Det är viktigt att den är mottagaranpassad och då måste man försöka föreställa sig hur målgruppen tänker. Se till att rubriken innehåller något som intresserar dem. ”Fokusera på dina kärnvärden” säger inte så mycket om vad eventet kommer att handla om. Däremot ”Representera ditt företag på sociala medier” väcker genast intresset hos någon som till exempel vill skapa en Facebooksida för sitt företag. Rubriken ska tala till mottagaren och berätta för denne att det finns mycket att lära sig och vinna av att komma till ditt event. Rubriken måste också vara enkel, kort och lättbegriplig. Den måste gå att uppfatta i sin helhet innan mottagaren har tappat intresset. 2. Kundens tid är dyrbar Den tid kunden lägger ner på att besöka ditt event är oftast mycket mera värd än pengarna det kostar. Därför måste de veta att det är väl investerad tid. Se till att förklara i din inbjudan vad kunden har för nytta av att besöka eventet. De vill ha valuta för tiden de offrar. Var tydlig med att de får tillbaka vad de satsar i form av kundnytta. Och låt dem förstå redan i inbjudan att de kommer att tjäna på det. Mottagarens tålamod är kort. Därför ska inbjudan också vara kort. Ju mer du kan säga på mindre plats, desto större chans att hela inbjudan blir läst. Komprimera därför texten så mycket det är möjligt utan att budskapet går förlorat. 3. Designen inte att förglömma Men även om innehållet är det mest väsentliga så spelar utseendet också stor roll. Lägg lite tid på designen. Den betyder mer än du kanske tror. Bilder, färger, form och placering av text påverkar helhetsintrycket. Om din inbjudan ser snygg och proffsig ut lockar den lättare till läsning. Se till att göra din inbjudan inbjudande i sig. Men överdesigna inte. Tänk på att den fortfarande ska vara lätt att läsa. 4. En personlig inbjudan blir än mer effektiv Effekten i att göra en personligt riktad inbjudan ska inte underskattas. Skriv din inbjudan direkt till personen som ska läsa den. En inledning som ”För dig som företagsledare” eller ”Seminarium för ledare inom detaljhandel” är i viss mån personligt riktad. Men ännu bättre är att tilltala personen med sitt eget namn. ”Hej, Lena. Vi tror att du som företagsledare har stor nytta av att…” Detta sätt att personligen bli tillfrågad gör att man blir mer lockad att faktiskt medverka. 5. Kunden får aldrig tveka över nästa steg En annan viktig detalj man inte får glömma är att tydliggöra vad kunden ska göra härnäst. En uppmaning att anmäla sig måste finnas tydligt och klart. Mottagaren måste kunna anmäla sig omgående. Annars finns risken att det dyker upp något annat som pockar på uppmärksamheten eller att ditt event helt enkelt glöms bort. För att få folk att anmäla sig snabbt kan man till exempel locka med ”Boka-tidigt-rabatt” eller ge bort någon present till de som anmäler sig före ett visst datum. Se också till att det inte råder några som helst tveksamheter kring hur man anmäler sig. Sker det via mail, telefon, post eller personligen? Vilket som än gäller, var tydlig så att kunden inte behöver fundera utan kan anmäla sig omedelbart.  6. ”Vad kostar det?” ”Vad kostar det?” är en fråga som kunden förmodligen genast ställer sig, så det måste framgå av inbjudan. Är priset dessutom lågt ska man absolut skylta med det. Om mottagaren tror att priset är högt kan det hända att inbjudan hamnar i papperskorgen utan att det ens bli färdigläst. Berätta omedelbart för den inbjudna att det är billigare än denne kanske tror (men på ett raffinerat sätt). 7. Sprid inbjudan i många kanaler När så inbjudan är färdigskriven gäller det att mottagaren får den. Skicka ut den i form av mail, brev, vykort, paket eller vad som nu passar bäst för just ditt event. Och skicka i ganska god tid. Ju större event desto mer tid behöver mottagaren att planera för det. Det brukar vara lagom med 4-5 veckor i förväg om det handlar om ett halvdagsevent. För heldagsevent behövs lite längre framförhållning. Du kan också lägga upp inbjudan på din hemsida, posta den via Facebook och Twitter eller leta prospects via LinkedIn. Du kan försöka få bloggare att skriva om eventet, du kan annonsera på Google och kanske skicka en pressrelease. Allt för att få ditt event att synas så mycket som möjligt. 8. Vikten av att påminna Om gästerna ändå inte anmäler sig kan de behöva en påminnelse. Gör då kundnyttan extra tydlig än en gång, så att de förstår varför de ska komma. Även de som har anmält sig kan få en påminnelse, men uppmärksamma då istället att de faktiskt har anmält sig. Till exempel kan man skicka ett meddelande till alla anmälda och tacka för att de anmält sig, välkomna dem till eventet och uppmana dem att notera datumet i kalendern så att de inte glömmer bort det. Än en gång kan man passa på att trycka på kundnyttan, så att varje kund känner sig nöjd med sitt val att anmäla sig. De ska känna att de investerar sin tid på rätt sätt. Påminnelser av det slaget kan med fördel skickas som SMS. För att de ska bli extra personliga och verkligen tala till sin mottagare, som från en kär vän. ----------------------------------------------------------- På Palomas plattform har du verktyg för eventhantering, biljettförsäljning, e-post och sms-utskick och enkäter på ett ställe. 

20 nov 2019

Checklistan är a och o för ett lyckat event

23 okt 2019

En lyckad enkätundersökning

24 apr 2019

E-postmarknadsföring med nyhetsbrev: bästa praxis

29 mar 2019

E-postmarknadsföring regerar när det gäller ROI

12 nov 2018

Julknep: 6 idéer för julmarknadsföring i sista minuten

11 okt 2018

6 orsaker till att kunder ignorerar dina mail – & vad du kan göra åt saken

24 sep 2018

Så skaffar & påverkar du kunder via e-post

24 sep 2018

10 sätt att stärka kundlojaliteten med hjälp av e-postmarknadsföring

24 sep 2018

Därför är e-postmarknadsföring viktigt för små företag

24 sep 2018

Fördelarna med e-postmarknadsföring i form av nyhetsbrev

24 sep 2018

Så skapar du innehåll för e-postmarknadsföring

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Enkelt verktyg för nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Det är enkelt att använda verktyget Paloma för att skapa snyggt designade nyhetsbrev. Till din tjänst har du dessutom smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. I och med att både dagens och framtidens kunder lever sina liv online är e-postmarknadsföring och mejlutskick både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. E-postmarknadsföring har i många olika undersökningar visat sig ha bäst ROI (Return On Investment) av alla kanaler, inklusive olika sociala medier.

Det behöver inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och gränssnitt för att Paloma nyhetsbrevverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att förstå och använda som möjligt.

Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår drag-and drop-editor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med att skapa och skicka ditt nyhetsbrev.

Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet från Paloma som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också fånga in feedback direkt i mejlutskicket via snabbenkät.

Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Gratis mallar till nyhetsbrev & gott om tips

Genom att använda en mall för ditt nyhetsbrev så kan du hålla kommunikationen konsekvent och genomtänkt . Det underlättar också det kontinuerliga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istället för att skapa nya mallar för varje utskick. Till ditt förfogande har du gäng färdiga snygga nyhetsbrevmallar som du kan börja använda direkt. Du har tillgång till ett arkiv både för dina mallar och dina filer, som bilder, dokument och pdf:er.

På vår sajt, i bloggen och via vårt nyhetsbrev finner du gott om tips kring digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Skapa & skicka nyhetsbrev snabbt & enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Paloma hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html.

 

✔️ Designa, skicka och följ upp med statistik

✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp

✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera

✔️ Tillämpa marketing automation med triggermejl och automatiska utskick.

 

✔️ Smidig och effektiv drag-and-drop-editor

✔️ Enkel administrering av dina kontakter

✔️ Smart uppföljning

✔️ Stöd för flera redaktörer och/eller konton.

 

Ett uppskattat verktyg för marknadsföring via nyhetsbrev & e-post

Om du vill utveckla företagets marknadsföring via nyhetsbrev och e-post är Paloma perfekt för dig. Du får tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om verktyget, och fri support.

9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet.
100 % av våra anställda rekommenderar Paloma som arbetsplats. Mer från våra kunder.