Konkreta tips från Paloma om GDPR

Få inte panik av GDPR. Du kan lugnt fortsätta att kommunicera med dina kunder och lagra personuppgifter om du följer våra enkla tips. 

  • Ta det lugnt, tro inte på alla tokiga tolkningar och skrämselkonsulter. GDPR har tillkommit för att få ordning hos större företag och organisationer primärt.
  • Tänk på att du inte äger dina kunders uppgifter. Du lånar dem.
  • Fundera på vilka uppgifter du samlar in och sparar och varför du gör det. Vår rekommendation är att ta in så lite information som möjligt om personen.
  • Använd liknelsen: Personuppgift=Pengar, gissar att du inte har företagets/organisationens pengar liggandes hur som helst.
  • Fråga dig varför du tar in uppgifterna?
  • När tar du bort uppgifterna?
  • Vem har tillgång till dem?
  • Delar vi dem med en tredje part?
  • Se till att redan nu rensa ut gamla och onödiga uppgifter som du inte använder.
  • Upprätta ett dokument om var och hur du lagrar personuppgifter.
  • Köp inte och byt inte heller adresser med partners. Hos oss på Paloma är det förbjudet sedan länge.
  • Har du utländska leverantörer och/eller lagras dina kunders uppgifter i tredjeland? Se till att din leverantör har ett Private Shield-avtal. Annars, byt omgående!
  • Ha som regel att alltid söka samtycke - även när du inte behöver. Det ökar kvalitén på din kommunikation.
  • Skapa samtyckesrutiner, och se till att också skaffa samtycke för äldre personuppgifter, så att du från och med nu har samtycke både för gamla och nya personuppgifter om du inte har berättigat intresse. 
  • Kom ihåg att samtycke endast gäller för det aktuella område som du har fått samtycke till.
  • Du behöver inte ha samtycke för att fortsätta kommunicera med befintliga kunder och intressenter. Det räcker med att hänvisa till berättigat intresse och GDPR. Det är dock viktigt att komma ihåg att kunden ska kunna kontakta dig närsomhelst och tacka nej till vidare kommunikation.
  • För dig som skickar nyhetsbrev B2B: Vi tolkar det som att det inte sker någon förändring när GDPR träder i kraft. Swedmas rekommendationer ligger fast tillsvidare. Se juristens kommentar nedan.
  • Din kund har rätt att få ut samtliga uppgifter som ni har om henne/honom. Kunden har också rätt att bli glömd, det vill säga helt raderad ur dina register.
  • Berättigande intresse/intresseavvägning träder in när individen inte uttryckligen har gett sitt samtycke. Där kan företaget göra en bedömning att intresset som företagare väger tyngre, än den enskildes rätt till integritetsskydd. Men då har den enskilde också rätt att få sina uppgifter borttagna och det väger alltid tyngre. 
  • Behöver du uppdatera användarvillkor, som kunden måste acceptera? Datainspektionen säger att du inte behöver ett nytt samtycke – ”om det tidigare inhämtade samtycket lever upp till kraven i dataskyddsförordningen.”
  • Identifiera era främsta riskområden:
    • Hanterar vi känslig data? Såsom sjukdomar eller politiskt intresse t.ex. Och hur ser våra rutiner, processer ut för det? Vilken säkerhet har vi?
    • Skapa rutiner och policys för hur personuppgifter i ostrukturerad form ska skötas och hur ni ska säkerställa registrerades rättigheter.
    • Ostrukturerad form: Personuppgifter på anställdas datorer, mingelbilder, i e-post, Excel ark eller i Word t.ex. allt som går att hänvisa till en specifik person.
    • Hur hanterar vi en incidenter. D.v.s. risk att personuppgifter hamnar i felaktiga händer

  • Har jag som kund rätt att veta vad datan om mig används till? Ja, och det gäller redan i dag, men nu förstärks din skyldighet till den enskildes rätt och kontroll över de egna uppgifterna. 
  • Vilka personuppgifter har jag som individ rätt till? Uppgifter som du har lämnat, till exempel e-post, användarnamn och ålder men också platsinformation och sökhistorik. Däremot har du inte rätt till uppgifter om dig som företaget skapat, såsom hälsotillstånd och kreditbetyg.
  • Du behöver inte ha samtycke från nya kunder för att kommunicera med dem, så länge kommunikationen rör varan eller tjänsten som kunden köpt. Kom ihåg att ha köpvillkoren på plats så att ni kan hänvisa till dem!
  • Se samtycke som något positivt. Det fördjupar din relation, då kunden aktivt godkänner en kommunikation med dig.
  • Dataportabilitet innebär att individen har rätt att få ut all sin data i ett vettigt format för att kunna använda det i en annan tjänst.

Vill du veta mer?

STARTA GRATISKONTO NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Smarta funktioner för at skapa nyhetsbrev. Spar din tid och ökar effekten av din e-postmarknadsföring.

Postman gör att du snabbt kan skapa snyggt designade nyhetsbrev utan större ansträngning. Dessutom är verktyget fullproppat med smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår Drag and dropeditor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med ditt nyhetsbrev. Postman håller reda på avregistreringar, studsar och liknande. Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också få direkt feed-back direkt i nyhetsbrev med vår snabbenkätsfunktion. Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande och bra funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Att använda Nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. Både dagens och framtidens kunder lever sina liv online – e-postmarknadsföring och mailutskick är både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. Det behöver dessutom inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevsverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och vårt gränssnitt fr at vårt nyhetsbrevsverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att använda och enkelt att förstå som möjligt. Nyhetsbrev har i många olika undersökningar visats ha bäst ROI, Return On Investment, av alla kanaler inklusive olika sociala medier. Vi har ett gäng färdiga och snygga nyhetsbrevsmallar som du kan börja använda direkt. Det är alltså gratis nyhetsbrevsmallar och de är designade av professionella Art-directors. Du bör ha en mall för ditt nyhetsbrev så du kan hålla en konsekvent och genomtänkt policy. Det underlättar också detkontinuelriga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istälet för att skapa nya mallar för varje utskick. Vi har naturligtvis ett arkiv både för dina mallar och dina filer, såsom bilder, dokument och pdf:er tex.

Skapa och skicka nyhetsbrev snabbt och enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Postman hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html. Med Postman blir det enkelt att: 
✔️ Designa, skicka och följa upp med statistik. 
✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp.
✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera.
✔️ Triggermejl och automatiska utskick. 
✔️ Vi har en editor, drag and drop i världsklass. 
✔️ Enkelt att administrera dina kontakter.  
✔️ Smart enkel uppföljning. 
✔️ Stöd för flera redaktörer och eller konton, så kallat redaktörskonto.

 

97 % supportnöjdhet

Om du vill utveckla företagets nyhetsbrev och e-postmarknadsföring är Postman perfekt för dig. 9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet. Du får dessutom tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om nyhetsbrevsverktyget om du föredrar att lära dig själv. 100 % av våra anställda rekommenderar oss som arbetsplats. Ditt samarbete med oss blir både belönande och uppskattat.