Sista-minuten-tips för
nyhetsbrev och GDPR

GDPR syfte är främst att få ordning på personuppgiftshanteringen hos stora företag. Har man gjort det man kan internt och mot sina kunder kring GDPR och gör fel så är den allmänna bedömning att man får en möjlighet till förbättring innan vite.

När det handlar om B2B så är det samma regler som gäller som tidigare vid nyhetsbrevsutskick. Samma med nyhetsbrev till dina kunder. Alltså helt ok att skicka som vanligt. Se nedan. Du ska dock skaffa samtycke för framtida kontakter samt informera tydligt i dina utskick varför mottagaren får brevet och ha med tydlig avregistreringslänk.

Hur är det då med de som fått nyhetsbrevet under lång tid men där du inte har någon notering kring hur prenumeranterna har kommit in eller när de blivit tillagda? Du får säkert en hel del varianter på lösningar på precis det i din mejlkorg just nu. En del ber om att få ett samtycke annars blir du bortplockad ur listan. Konsekvensen är att den lösningen riskerar att döda hela adresslistan. En del informerar om varför du får brevet och hänvisar till avregistreringslänk. Den senare varianten kommer vi på Paloma att använda. Vi gör den bedömning att om man mottagit vårt nyhetsbrev i flera år utan att avregistrerat sig så vill man fortsätta få det. Vi kommer att förtydliga syfte i brevet och vad vi har för uppgifter om mottagaren och hur vi använder dem i våra utskick. Något sånt här:

"Vi värnar såklart om din integritet. Snart börjar den nya dataskyddsförordningen GDPR att gälla. Du får det här brevet för att du någon gång har börjat prenumerera på det som kom ut i sin första version 2002. Vi har endast din e-post som uppgift. Vi delar naturligtvis inte dina uppgifter med någon annan. Innehållet i våra nyhetsbrev är endast kunskap och mervärde kring nyhetsbrev, e-postmarknadsföring och evenemangshantering. Vill du avregistrera dig så gör du det här."

Juristen skriver om berättigande intresse:

"Det finns främst inom B2B-relationer möjlighet att använda den rättsliga grunden ”berättigat intresse” vid e-postmarknadsföring. Datainspektionen har tidigare godkänt branchorganisationen SWEDMA:s riktlinjer i frågan om vad som utgör ett berättigat intresse. Kom dock ihåg att riktlinjerna kan komma att uppdateras efter införandet av GDPR i maj.

I riktlinjerna förbjuds som huvudregel insamling av e-postadresser i B2C-relationer utan samtycke. Undantag görs för så kallade ”soft opt ins” där insamling och utskick under vissa villkor får ske i samband med en diskussion om försäljning. I B2B-relationer är bedömningen betydligt friare. Som huvudregel är det berättigat att samla in och skicka marknadsföring via e-post i syfte att nå personer i sin yrkesroll. Det finns dock begränsningar rörande bland annat enskilda firmor som är viktiga att känna till." 

Här kan du läsa mer om Swedmas etiska regler

Swedma = Bransch- och intresseorganisationen för de företag och organisationer som arbetar med direkt och datadriven marknadsföring.

Om du är orolig över hur GDPR kommer att påverka ditt företag, minns att sunt förnuft och ”ordning och reda” hjälper dig långt på vägen. Läs gärna artiklarna här på Palomas GDPR-blogg och observera att Swedmas regler och riktlinjer gäller tillsvidare. Vi på Paloma har verktygen som stöder ditt arbete med att följa GDPR fullt ut.

Läs här om konkreta tips om GDPR från oss

Läs om rättsliga grunder för personuppgiftsbehandling

Sammanfattningsvis - radera inte alla e-postadresser i panik utan fundera både en och två gånger hur du ska hantera dem. Jag hjälper er gärna om jag kan:
Peter Berg, vd, Paloma peter@paloma.se

Få vårt nyhetsbrev

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt