Denna artikel är skriven av Advokatfirman Glimstedt i Göteborg. Har du fler frågor om GDPR kan du kontakta oss på www.glimstedt.se.

6 snabba tips från juristen om GDPR

Det råder stor uppståndelse kring den kommande dataskyddslagen GDPR. Höga sanktionsavgifter och krånglig reglering skrämmer många. Här kommer sex tips för dig som jobbar med marknadsföring.

1. Fundera kring att inhämta fler samtycken         

All behandling av personuppgifter måste ha en rättslig grund. Man får i rikta utskick till aktiva kunder i både B2B och B2C-relationer med avtalsrelationen som rättslig grund, och man får som huvudregel skicka relevanta utskick till personer i B2B-relationer genom den rättsliga grunden "berättigat intresse". Det säkraste och bästa är dock att använda den rättsliga grunden samtycke för så många som möjligt. Att ha ett samtycke rimmar också bättre med principen om inbound marketing. Det bör ses som något positivt att personer har samtyckt till att få information. Det betyder att de faktiskt är intresserade av företaget och är mottagliga för budskapet i utskicket. En viktig aspekt i inhämtandet av samtycket är den obligatoriska informationen om behandlingen som ska lämnas i samband med att samtycket inhämtas från kunden. De som kommer lyckas bäst med sin marknadsföring inom ramen för GDPR är de som kan väva in informationen i sin normala kommunikation med kunden.

2. Den rättsliga grunden ”berättigat intresse” är komplicerad 

Som ovan nämnt finns det (främst inom B2B-relationer) möjlighet att använda den rättsliga grunden ”berättigat intresse” vid e-postmarknadsföring. Datainspektionen har tidigare godkänt branchorganisationen SWEDMA:s riktlinjer i frågan om vad som utgör ett berättigat intresse (riktlinjerna kan dock komma att uppdateras efter införandet av GDPR). I riktlinjerna förbjuds som huvudregel insamling av e-postadresser i B2C-relatationer utan samtycke. Undantag görs för så kallade ”soft opt ins” där insamling och utskick under vissa villkor får ske i samband med en diskussion om försäljning. I B2B-relationer är bedömningen betydligt friare. Som huvudregel är det berättigat att samla in och skicka marknadsföring via e-post i syfte att nå personer i sin yrkesroll. Det finns dock begränsningar rörande bland annat enskilda firmor som är viktiga att känna till.

3. Gallring

Det finns inga avgöranden för hur länge insamlade uppgifter baserade på grunden "berättigat intresse" får sparas. Det bör finnas en längsta tid, och man bör ha en rutin för att gallra uppgifter efter viss tid, eller när de kan antas ha blivit inaktuella. Om det finns möjlighet bör man överväga strategier för att konvertera adresser som baseras på berättigade intressen till samtycken för att ha grund för att spara uppgifterna en längre tid.

4. Se upp för profilering

Analysverktygen som ger möjlighet att profilera potentiella kunder har blivit mer och mer raffinerade. GDPR kommer att tvinga stora datainsamlare som Google och Facebook att göra förändringar i sin datainsamling och profilering. Exempelvis kommer Google inte kunna samla in data från Gmail på samma sätt längre eftersom de inte kan garantera att alla e-postmottagare har samtyckt till behandlingen. GDPR ställer som sagt höga krav på företag som sysslar med profilering. Om du har egna analysverktyg som ger möjlighet till profilering, oavsett nivå, är det hög tid att börja utreda vilka åtgärder som kommer att behöva vidtas för att kunna efterleva förordningen.

5. Luta dig inte längre mot missbruksregeln

Tidigare har Sverige haft ett undantag för ostrukturerade personuppgifter, ofta kallad ”missbruksregeln”. Det rör sig till exempel om personuppgifter i löpande text, e-post och bilder i sociala medier. Detta undantag kommer att försvinna genom införandet av GDPR. För att få lägga upp en bild på en person i sociala medier i en kanal som du som bolag kontrollerar, så måste bolaget vara säker på att man har skaffat ett giltigt samtycke till publiceringen.

6. Lagrar du data på servrar utanför EU?

Avsnitt 10 i biträdesavtalet reglerar frågan. Om uppgifter skickas ut ur EU så behöver landet ha en ”adekvat skyddsnivå”. Annars måste man ingå ett tilläggsavtal baserat på EU:s standardavtalsklausuler (även kallade modellklausuler). I USA så behöver ett företag vara ”Privacy Shield”-legitimerat för att adekvat skyddsnivå ska föreligga (så att man slipper ingå tilläggsavtal). Det är ditt ansvar att undersöka huruvida din leverantör når upp till GDPR:s krav.

Denna artikel är skriven av Advokatfirman Glimstedt i Göteborg. Har du fler frågor om GDPR kan du kontakta oss på www.glimstedt.se

STARTA GRATISKONTO NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Smarta funktioner för at skapa nyhetsbrev. Spar din tid och ökar effekten av din e-postmarknadsföring.

Postman gör att du snabbt kan skapa snyggt designade nyhetsbrev utan större ansträngning. Dessutom är verktyget fullproppat med smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår Drag and dropeditor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med ditt nyhetsbrev. Postman håller reda på avregistreringar, studsar och liknande. Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också få direkt feed-back direkt i nyhetsbrev med vår snabbenkätsfunktion. Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande och bra funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Att använda Nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. Både dagens och framtidens kunder lever sina liv online – e-postmarknadsföring och mailutskick är både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. Det behöver dessutom inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevsverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och vårt gränssnitt fr at vårt nyhetsbrevsverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att använda och enkelt att förstå som möjligt. Nyhetsbrev har i många olika undersökningar visats ha bäst ROI, Return On Investment, av alla kanaler inklusive olika sociala medier. Vi har ett gäng färdiga och snygga nyhetsbrevsmallar som du kan börja använda direkt. Det är alltså gratis nyhetsbrevsmallar och de är designade av professionella Art-directors. Du bör ha en mall för ditt nyhetsbrev så du kan hålla en konsekvent och genomtänkt policy. Det underlättar också detkontinuelriga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istälet för att skapa nya mallar för varje utskick. Vi har naturligtvis ett arkiv både för dina mallar och dina filer, såsom bilder, dokument och pdf:er tex.

Skapa och skicka nyhetsbrev snabbt och enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Postman hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html. Med Postman blir det enkelt att: 
✔️ Designa, skicka och följa upp med statistik. 
✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp.
✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera.
✔️ Triggermejl och automatiska utskick. 
✔️ Vi har en editor, drag and drop i världsklass. 
✔️ Enkelt att administrera dina kontakter.  
✔️ Smart enkel uppföljning. 
✔️ Stöd för flera redaktörer och eller konton, så kallat redaktörskonto.

 

97 % supportnöjdhet

Om du vill utveckla företagets nyhetsbrev och e-postmarknadsföring är Postman perfekt för dig. 9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet. Du får dessutom tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om nyhetsbrevsverktyget om du föredrar att lära dig själv. 100 % av våra anställda rekommenderar oss som arbetsplats. Ditt samarbete med oss blir både belönande och uppskattat.