Så förbättrar du öppnings- och svarsfrekvensen på dina nyhetsbrev

Så förbättrar du öppnings- och svarsfrekvensen på dina nyhetsbrev

E-postmarknadsföring kan vara ett otroligt effektivt sätt att kommunicera med din publik och öka intäkterna. Kanalen ger dig data för att lära känna dina kunder, följa upp deras beteenden och lära dig deras intressen. Men dina nyhetsbrev är bara bra om människor läser dem. Om de inte öppnar och läser dina utskick får de inte ditt budskap. Det finns flera knep du kan använda för att förbättra effektiviteten i ditt nyhetsbrev och öka öppnings- och svarsfrekvensen.

  1. Förbättra din ämnesrad

En ämnesrad är din första kontakt med mottagaren och det behöver vara engagerande. Se till att din ämnesrad är representativt för vad som finns i nyhetsbrevet. Det finns inget värre än att öppna ett nyhetsbrev som lovar en rea och istället pushar varor med fullpriser. Se även till att språket är koncist och övertygande nog att sticka ut bland de andra meddelandena i mottagarens inkorg. Kom ihåg att konsumenter får ett stort antal mail från olika företag om dagen och scrollar ofta igenom och raderar tills de hittar något som fångar deras uppmärksamhet. Ämnesraden ska representera ditt företags/organisations röst, oavsett om det är kaxigt, roligt, lekfullt eller auktoritativt.

  1. Skicka relevanta erbjudanden

Skicka inte mail till en kund om biljetter till ett sportevent som de inte gillar och skicka inte ett mail som marknadsför en produkt som de redan har köpt. Se till att innehållet du skickar till varje kund är relevant för just den kunden. Använd den data som du har och se till att erbjudanden och meddelanden som du skickar är vad dina kunder vill ta emot. Annars riskerar du att nyhetsbreven blir raderade, kunden avregistrerar eller ännu värre de markerar dina utskick som spam. Det är inte den respons du vill ha.

  1. Optimera för mobiler

Mobiler kan vara den mest överhypade saken i marknadsföring, men det beror på att konsumenterna spenderar hela dagen på sina telefoner. Om dina nyhetsbrev inte är mobiloptimerade skall detta vara högst upp på listan ”att-göra”. Konsumenter läser majoriteten av sina mail på smartphones, så dina nyhetsbrev ska utformas för att passa dessa enheter. Ämnesrader och preheaders bör vara kortare. Bilder och videoklipp ska passa in i mobiltelefonens format. Att vara mobilvänlig hjälper till att förbättra din öppnings- och svarsfrekvens.

  1. Se till att dina utskick har en tydlig Call-To-Action (CTA)

När en kund tittar på ditt nyhetsbrev borde de omedelbart kunna avgöra er CTA. Introducerar du en ny produktlinje eller har du en 25% rabattförsäljning? Detta borde synas vid första anblick. Dessutom bör det vara väldigt lätt för kunderna att se denna uppmaning och klicka på. Kanske vill du ha en storfärgad knapp längst upp i nyhetsbrevet, eller bilden av produkten är länkad. Hur du än gör det, kom ihåg att ha en tydlig CTA är hjärtat av en hög svarsfrekvens.

  1. Kontrollera länkar och målsidor

Innan du skickar ditt nyhetsbrev, se till att länkarna fungerar och att de går till rätt målsidor. Det här grundläggande elementet är inbyggt för att öka intäkterna. Om du marknadsför ett par svarta skor i ditt utskick och kunden inte kan hitta produkten när de klickar på din länk, då är sannolikheten att det klicket leder till ett köp minimal. Försäkra dig på att dessa mycket grundläggande delar är korrekta och klara. Dina förutsättningar förbättras exponentiellt när dessa delar är i ordning.

  1. Anpassa innehållet

Du vet förmodligen en hel del om dina kunder, så använd den här informationen för att skräddarsy innehållet efter deras önskemål. Om du vet vilka typer av produkter de köpt tidigare, kan du överväga att skicka nyhetsbrev med relaterade produkter som de kan behöva. När du släpper en ny produkt som är populär bland personer som har köpt ett annat objekt skickar du ett mail till den här gruppen. Ju mer du visar dina kunder att du förstår vad de letar efter, ju mer sannolikt att de öppnar och klickar igenom dina nyhetsbrev.

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

Hasse STEC
"Samarbetet med Paloma har varit fantastisk bra för att nå ut till medlemmarna i bilsporten. Vi ger från STEC en stor tumme upp för Paloma."
Hans Söderström
STEC Svenska mästerkspaet i racing
Hans Söderström, STEC Svenska mästerkspaet i racing

Läsvärt från bloggen

SMS

30 effektiva tips för att använda SMS i din marknadsföring

SMS-marknadsföring är en kraftfull kanal som kan hjälpa ditt företag att nå ut till en bredare publik och öka dina försäljningsmöjligheter. Genom att använda SMS kan du nå dina kunder direkt på deras mobiltelefoner och kommunicera med dem på ett personligt och engagerande sätt. I denna artikel kommer vi att utforska 30 tips för att […]

Enkätundersökning tips och råd

En lyckad enkätundersökning

99 råd och tips Att skicka ut en enkätundersökning till alla sina mejlkontakter är en enkel sak att genomföra rent praktiskt. Och att ställa frågor som ger de svar man vill ha brukar inte heller vara några problem. Visst kan det kännas härligt att få bekräftat att man har den bästa produkten, att man har [...]
Digital marknadsföring

Den ultimata guiden till effektiv marknadsföring: Strategier och tips för att nå din målgrupp

Marknadsföring handlar om att nå ut till din målgrupp, bygga varumärkesmedvetenhet, locka kunder och skapa långsiktiga relationer. Men marknadsföringslandskapet har förändrats dramatiskt de senaste åren, med framväxten av digitala kanaler och en alltmer sofistikerad och krävande konsumentbas. I denna bloggartikel kommer vi att utforska olika strategier och tips för effektiv marknadsföring som kan hjälpa ditt […]