2019
2018
2017
2016
2015
2014
21 dec 2016

E-postmarknadsföring och sociala medier – varför du behöver båda

Som världen ser ut idag så vet vi ett antal saker. Vi vet till exempel att majoriteten av den svenska befolkningen befinner sig på sociala medier. Vi vet också att marknadsföring via e-post fungerar och att den breda majoriteten av svenskar kollar sin e-post minst en gång per dag. Det finns alltså två välanvända, tydliga vägar att nå publiken. Att göra det i kombination ger extra effekt!

 

Styr dem åt båda håll

I dagens värld kan man mycket väl likställa mottagare av dina nyhetsbrev med de som följer eller gillar din sida på Facebook. Båda alternativen handlar nämligen om ett aktivt val som en person gör, att den är intresserad och nyfiken på vad du skulle kunna leverera i form av information, tävlingar, produkter, tjänster och mycket mer. Det finns alltså ett intresse i grunden som gör att personen i fråga aktiverar sig, och det är en nyckelfaktor som du måste se till att göra det bästa du kan av. Någon som är intresserad av din Facebook-sida är allra troligast också intresserad av att veta vad du skickar i dina nyhetsbrev, och de som tar emot och engagerar sig i dina nyhetsbrev är med all säkerhet intresserade av att följa dig på Facebook, förutsatt att de har ett konto.

 

Detta gör att du kan skapa innehåll som dels fungerar inom respektive plattform, men också innehåll som går över plattformarna, där du exempelvis kan informera om vad som har hänt på din Facebook i ditt nyhetsbrev, eller varför inte pusha på Facebook för unika erbjudanden och tävlingar som enbart går att få genom att prenumerera på dina nyhetsbrev? Så på samma sätt som plattformarna är starka i sig själva så kan de, och du, bli ännu starkare i din marknadsföring när du låter dem båda samspela.

 

Hur skapar du då sociala prenumeranter?

Den utgångspunkt vi tar i denna artikel handlar om hur du omvandlar från nyhetsbrev till Facebook, eller något annat socialt nätverk. För huvudsyftet med att skicka nyhetsbrev behöver inte alltid handla om att varje investerad krona ska ha en kund som resultat, utan det kan lika väl handla om att bygga långvariga och stabila relationer med de som får dina nyhetsbrev. Lojala och återkommande kunder är kanske det som allra helst vill ha, och för att lyckas med det så måste också relationer vårdas. Det gör man på ett utmärkt sätt genom sociala medier och att styra dina läsare vidare till annat, kanske mer personligt, innehåll på Facebook, Twitter eller Instagram gör att du pö om pö bygger en relation. Här kommer några tips på hur du kan få till en bra grund till relationsbyggandet och öka på ditt följarantal i både nyhetsbrev och sociala medier!

 

Lägg till sociala länkar på bekräftelsesidan

Det finns som sagt en väldigt stor sannolikhet att människor som meddelar att de vill ha ditt nyhetsbrev också kommer att bli sociala fans av ditt företag. Det absolut bästa sättet att se till att detta händer med en gång när de intresserar sig för dina nyhetsbrev är att lägga till denna möjlighet redan på bekräftelsesidan. Se till att dessa knappar/länkar passar in i den design som du har jobbat med, för din grafiska profil ska genomsyra allt som mottagarna tar del av, även dessa opt-in knappar för sociala medier.

 

Om det är möjligt så se till att de som möts av denna sida inte kommer att behöva logga in i de sociala medierna för att kunna följa dig. Det betyder att de måste ta fler steg för att nå fram och som vi vet är användarvänlighet otroligt viktigt, och det betyder så få steg som möjligt. Givetvis ska dessa opt-in knappar också finnas tillgängliga på alla sidor på din webbplats.

 

Lägg till sociala länkar i välkomstbrevet

När en person har valt att börja prenumerera på ditt nyhetsbrev så befinner sig den personen på den högsta nivån av engagemang gentemot dig och ditt företag. Det här är som sagt det allra bästa tillfället att ge dem ytterligare alternativ på var de kan hitta dig och ditt innehåll. Det ger dessa personer fler kanaler att möta dig på, samtidigt som du får fler möjligheter att kommunicera med dem på ett direkt sätt, när de inte köper eller utnyttjar en tjänst av dig.

 

Genom att verkligen lyfta fram dessa sociala länkar i ditt välkomstbrev, tillsammans med det viktigaste som du har att erbjuda dina läsare och presumtiva kunder, så står det helt klart för mottagarna av detta välkomstbrev exakt vad de behöver göra och vad de kan förvänta sig. Och här är det ett bra tillfälle att också vara kreativ i copyn till varför de ska följa dig. Genom en kort, personlig CTA för varje social medielänk så gör du det troligare att mottagarna också kommer att följa länken.

 

Börja tänka kreativt!

Även om det kanske framstår som ett ok och ett skrämmande monster för många så är det meningen att sociala medier ska vara roligt. Sociala medier ger också företag större möjligheter att bredda sitt varumärke och kunna vara i personlig kontakt med var och en, vilket gör att den lite mer personliga hållningen är något som uppmuntras. Det rimmar väl med tanken med sociala medier, det ska vara nära och samtidigt roligt – och det ger dig möjligheten att verkligen vara kreativ både på sociala medier, men också i de nyhetsbrev där du uppmanar dina mottagare att följa dina sociala kanaler.

 

Det spelar inte heller så stor roll hur många sociala medier du använder. Den här tekniken för att fånga upp människors intresse av både dig och sociala medier kan mycket väl vigas åt en enskild kanal. Det viktigaste är att du skapar möjligheterna för dina mottagare av nyhetsbrev att hitta flera vägar att följa dig och det du har att erbjuda, samt hitta smidiga kommunikationsvägar som de använder i det privata. Så även om nyhetsbrev har en väldigt bra försäljningsdrivande effekt (den bästa enligt många mätningar) så är de sociala medierna ett starkt komplement, där du precis som i nyhetsbrev, har möjligheten att verkligen bygga förtroende, pålitlighet och en trogen kund.

 

 

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Enkelt verktyg för nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Det är enkelt att använda verktyget Paloma för att skapa snyggt designade nyhetsbrev. Till din tjänst har du dessutom smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. I och med att både dagens och framtidens kunder lever sina liv online är e-postmarknadsföring och mejlutskick både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. E-postmarknadsföring har i många olika undersökningar visat sig ha bäst ROI (Return On Investment) av alla kanaler, inklusive olika sociala medier.

Det behöver inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och gränssnitt för att Paloma nyhetsbrevverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att förstå och använda som möjligt.

Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår drag-and drop-editor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med att skapa och skicka ditt nyhetsbrev.

Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet från Paloma som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också fånga in feedback direkt i mejlutskicket via snabbenkät.

Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Gratis mallar till nyhetsbrev & gott om tips

Genom att använda en mall för ditt nyhetsbrev så kan du hålla kommunikationen konsekvent och genomtänkt . Det underlättar också det kontinuerliga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istället för att skapa nya mallar för varje utskick. Till ditt förfogande har du gäng färdiga snygga nyhetsbrevmallar som du kan börja använda direkt. Du har tillgång till ett arkiv både för dina mallar och dina filer, som bilder, dokument och pdf:er.

På vår sajt, i bloggen och via vårt nyhetsbrev finner du gott om tips kring digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Skapa & skicka nyhetsbrev snabbt & enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Paloma hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html.

 

✔️ Designa, skicka och följ upp med statistik

✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp

✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera

✔️ Tillämpa marketing automation med triggermejl och automatiska utskick.

 

✔️ Smidig och effektiv drag-and-drop-editor

✔️ Enkel administrering av dina kontakter

✔️ Smart uppföljning

✔️ Stöd för flera redaktörer och/eller konton.

 

Ett uppskattat verktyg för marknadsföring via nyhetsbrev & e-post

Om du vill utveckla företagets marknadsföring via nyhetsbrev och e-post är Paloma perfekt för dig. Du får tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om verktyget, och fri support.

9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet.
100 % av våra anställda rekommenderar Paloma som arbetsplats. Mer från våra kunder.