2019
2018
2017
2016
2015
2014
12 feb 2015

Nyhetsbrev, design och bilder

Jag prenumererar på Telias nyhetsbrev. Det brukar innehålla artiklar och tips som intresserar mig. Nyligen dök ett nytt nummer upp i min mejlkorg. Ämnesraden lockade mig till fortsatt läsning:


Lärdom 1:

Ämnesraden och avsändare är det som har störst påverkan på om ditt nyhetsbrev blir läst eller ej.

 

Jag öppnade brevet. I min mejlklient har jag valt att ha förinställningen att inte öppna bilder i ett mejl automatiskt. Då ser brevet ut så här:

 

 

Jag letade och letade efter artikeln. Eftersom jag vet att jag har en småbarns/entreprenörsmosig hjärna så letade jag flera gånger. Ingen artikel om kritik på nätet. Min första tanke var att kan Telia verkligen missat korrekturet så grovt att de har en ämnesrad som hänvisar till en artikel som inte finns. Men så slog det mig. Bilderna! Jag hämtade bilderna i mejlet och då:

 

 

Telia hade alltså lagt hela ingressen till artikeln i en bild.

 

Lärdom 2.

 

Ha aldrig viktig information i bilder. Budskapet måste gå fram utan bilder. Det Telia kunde gjort om de ändå valt lösningen med bilder var att de kunde haft en Alt-text Då hade det sett ut så här (eget fix i Photoshop):

 

 

Då hade texten länkat direkt till artikeln och inga missförstånd hade uppstått.

 

Här är några snabba tips kring bilder och nyhetsbrev:

 

  1. Gör brevet utan bilder först.
  2. Addera bilder och Alt-texter, hjälper även synskadade som får nyhetsbrevet uppläst.
  3. Använd inte Alt-texter på dekorativa element.
  4. Tänk på att Alt-texten måste locka till läsning och berätta vad man inte ser.
  5. För att designen ska hålla oavsett om bilderna syns eller inte, ska du se till att du anger bredd och höjd på bilderna.
  6. Testa även hur brevet ser ut i mobilen. Tex genom ett klienttest.
  7. Lägg aldrig avregistreringslänken i en bild.
SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Enkelt verktyg för nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Det är enkelt att använda verktyget Paloma för att skapa snyggt designade nyhetsbrev. Till din tjänst har du dessutom smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. I och med att både dagens och framtidens kunder lever sina liv online är e-postmarknadsföring och mejlutskick både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. E-postmarknadsföring har i många olika undersökningar visat sig ha bäst ROI (Return On Investment) av alla kanaler, inklusive olika sociala medier.

Det behöver inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och gränssnitt för att Paloma nyhetsbrevverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att förstå och använda som möjligt.

Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår drag-and drop-editor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med att skapa och skicka ditt nyhetsbrev.

Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet från Paloma som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också fånga in feedback direkt i mejlutskicket via snabbenkät.

Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Gratis mallar till nyhetsbrev & gott om tips

Genom att använda en mall för ditt nyhetsbrev så kan du hålla kommunikationen konsekvent och genomtänkt . Det underlättar också det kontinuerliga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istället för att skapa nya mallar för varje utskick. Till ditt förfogande har du gäng färdiga snygga nyhetsbrevmallar som du kan börja använda direkt. Du har tillgång till ett arkiv både för dina mallar och dina filer, som bilder, dokument och pdf:er.

På vår sajt, i bloggen och via vårt nyhetsbrev finner du gott om tips kring digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Skapa & skicka nyhetsbrev snabbt & enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Paloma hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html.

 

✔️ Designa, skicka och följ upp med statistik

✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp

✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera

✔️ Tillämpa marketing automation med triggermejl och automatiska utskick.

 

✔️ Smidig och effektiv drag-and-drop-editor

✔️ Enkel administrering av dina kontakter

✔️ Smart uppföljning

✔️ Stöd för flera redaktörer och/eller konton.

 

Ett uppskattat verktyg för marknadsföring via nyhetsbrev & e-post

Om du vill utveckla företagets marknadsföring via nyhetsbrev och e-post är Paloma perfekt för dig. Du får tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om verktyget, och fri support.

9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet.
100 % av våra anställda rekommenderar Paloma som arbetsplats. Mer från våra kunder.