2019
2018
2017
2016
2015
2014
18 dec 2014

E-postadress + Facebooks nya Custom Audience-annonser = ökad konvertering

Bara tre veckor efter det att Facebook sjösatte Custom Audience-annonsering, som är ett system som prickskjuter kundgrupper genom e-postlistor eller telefonnummer, så kommer de första rapporterna in om hur det funkar och hur det lever upp till löftena. Det är webbpublikationen TechCrunch som har låtit utföra rapporten. Det kanske inte är lika fantastiskt om Facebook Exchange Retargeted Ads, men den ökar klicken och omvandlingarna, sänker kostnaderna, och levererar ordentligt med ROI enligt Facebook.

Custom Audience-annonser låter företag att ladda upp integritetsskyddade och krypterade filer med e-postadresser, telefonnummer, eller användar-id, och sedan selektera dessa människor som annonseringsmålgrupper.

Detta möjliggör för företag att kunna återansluta till redan befintliga kunder eller kontakter och är länken mellan kundrelationssystem som Postman och Facebook-annonser.

Genom att använda Facebook-användares biografi, intressen och andra sociala parametrar i dessa listor, så kan företag segmentera och nå kunder med ännu mer personanpassade meddelanden än vad man kan göra utan Facebooks hjälp.

Studier från Facebook gjorda på två kunder visar på fördelar med Custom Audiences. Ett e-handelsföretag riktade sin e-postlista och ökade sin omvandlingsfrekvens med 43 procent och sänkte kostnaderna för varje lead med 30 procent. Dessa var dock redan delvis säkrade, om då företaget redan hade dessa adresser.

Ett annat e-handelsföretag, OpenSky, försökte få medlemmar som inte hade genomfört något köp de senaste 30 dagarna att köpa något. De använde Facebook Like-targeting för att segmentera e-postlistan och leverera annonser om företagets bästsäljande produkter. I kategorier som mat och elektronik till människor som är intresserade av dessa ämnen. Till exempel visades en gel-kudde till människor som gillade sidor om ”hälsosamt liv”.

OpenSky lyckades få 30 procent bättre omvandlingsfrekvens med Facebook-annonsering genom att rikta annonserna med Custom Audiences. Företaget skulle inte ha kunskap om vilken produkt de skulle visa eller till vem utan denna funktion.

Även om de behövde betala för annonserna istället för att använda sin e-postlista, så kunde Facebook matcha populära produkter till människor som är benägna att köpa dessa produkter, vilket ledde till en trevlig uppgång försäljningen.  Kanske inte så förbluffande, men under alla omständigheter är det värt besväret.

The Washington Posts marknadsföringsbyrå SocialCode säger att en Custom Audience-kampanj gav en femton procent lägre kostnad per anhängare. En annan fick tre gånger så många engagemang per postning mot vad man fick av annonser av standardmått. De mottog också två gånger så mycket viralt engagemang, som ”gillningar”, ”delningar” och kommentarer.

Företaget SocialCodes VD Laura O’Shaughnessy sade, ”vi är uppmuntrade av dessa tidiga resultat. Detta ger marknadsförare ytterligare en kanal för att nå särskilda segment av målgrupperna med skräddarsydda meddelanden för att belöna lojala kunder, vinna tillbaka tidigare kunder, eller få sin kundgrupp att växa genom att erbjuda kompletterande produkter.”.

Ric Calvillo, VD för Facebooks annonsspecialistbyrå Nanigans berättar att ”Custom Audiences kan dramatiskt öka återbäringen på annonsutgifter. Vi har sett kampanjer där Custom Audiences har levererat mer än fem gånger insatsen jämfört med riktade budskap av traditionella slag”.

Todd Herrold, produktmarknadschefen på Kenshoo, berättar att  ”Vi har kunder som testar Custom Audience och ser mycket goda resultat. Omvandlingsfrekvensen är högre än benchmarking.”.

Fram tills nu har Facebook framförallt betraktats som en hemvist för varumärkesmarknadsföring. Om de vill upprätthålla sin goda avkastning måste de dock utveckla möjligheter för annan typ av annonsering.

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Enkelt verktyg för nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Det är enkelt att använda verktyget Paloma för att skapa snyggt designade nyhetsbrev. Till din tjänst har du dessutom smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. I och med att både dagens och framtidens kunder lever sina liv online är e-postmarknadsföring och mejlutskick både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. E-postmarknadsföring har i många olika undersökningar visat sig ha bäst ROI (Return On Investment) av alla kanaler, inklusive olika sociala medier.

Det behöver inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och gränssnitt för att Paloma nyhetsbrevverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att förstå och använda som möjligt.

Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår drag-and drop-editor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med att skapa och skicka ditt nyhetsbrev.

Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet från Paloma som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också fånga in feedback direkt i mejlutskicket via snabbenkät.

Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Gratis mallar till nyhetsbrev & gott om tips

Genom att använda en mall för ditt nyhetsbrev så kan du hålla kommunikationen konsekvent och genomtänkt . Det underlättar också det kontinuerliga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istället för att skapa nya mallar för varje utskick. Till ditt förfogande har du gäng färdiga snygga nyhetsbrevmallar som du kan börja använda direkt. Du har tillgång till ett arkiv både för dina mallar och dina filer, som bilder, dokument och pdf:er.

På vår sajt, i bloggen och via vårt nyhetsbrev finner du gott om tips kring digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Skapa & skicka nyhetsbrev snabbt & enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Paloma hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html.

 

✔️ Designa, skicka och följ upp med statistik

✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp

✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera

✔️ Tillämpa marketing automation med triggermejl och automatiska utskick.

 

✔️ Smidig och effektiv drag-and-drop-editor

✔️ Enkel administrering av dina kontakter

✔️ Smart uppföljning

✔️ Stöd för flera redaktörer och/eller konton.

 

Ett uppskattat verktyg för marknadsföring via nyhetsbrev & e-post

Om du vill utveckla företagets marknadsföring via nyhetsbrev och e-post är Paloma perfekt för dig. Du får tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om verktyget, och fri support.

9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet.
100 % av våra anställda rekommenderar Paloma som arbetsplats. Mer från våra kunder.