E-postmarknadsföring en kostnadseffektiv kanal

Effektiv e-postmarknadsföring – så fungerar det

Här får du överblick och insikt i effektiv e-postmarknadsföring. Vilka är fördelarna med denna marknadsföringskanal, vad kan det generera, och vilka utsikter finns egentligen för att nå fram? Hur bör du gå tillväga när du ska producera e-postutskick och nyhetsbrev, och hur kan automatisering ge nöjda kunder? Vi presenterar också i korthet Palomas verktyg. Du som vill fördjupa dig kan gå vidare i vår kostnadsfria kunskapsbank inom e-postmarknadsföring.

E-postmarknadsföring en kostnadseffektiv kanal

E-postmarknadsföring har stor räckvidd, passar för segmentering och är en kostnadseffektiv kanal. Tack vare att det är enkelt att skicka vidare genom att vidarebefordra eller dela via sociala medier kan dessutom ditt budskap och varumärke få extra spridning. Mätbarheten gör det enkelt att utvärdera kampanjresultat och testa vad som fungerar mer eller mindre bra, samtidigt som du får större kännedom om målgruppen.

✔ Stor räckvidd

✔ Går att filtrera

✔ Kostnadseffektivt

✔ Mätbart

✔ Delbart.

Vad kan det generera då? Förutom stärkt kundlojalitet och relation till varumärket kan du använda e-postmarknadsföring för att driva ökad försäljning och trafik till webbplatsen. Mätbarheten gäller inte bara öppningsfrekvens utan också till exempel vilka delar som blir lästa, vilka länkar som mottagaren klickar på, och vilka som genomför ett köp eller annan önskvärd aktivitet.

Men är det inte så att många mail antingen förblir oöppnade eller raskt överges av läsaren? Jo, det stämmer, att nå fram hela vägen är en utmaning. Därför är det viktigt att du lägger ner ett visst mått av eftertanke och omsorg i din e-postmarknadsföring, så att dina ansträngningar ger utdelning. Har du koll på de grundläggande bitarna och sköter e-postutskicken via ett välfungerande system kommer du snart se att det är väl mödan värt.

Producera e-postutskick & nyhetsbrev

Ha med dig dessa tankar när du ska skapa nyhetsbrev och andra e-postutskick:  

Professionellt utformad layout gör skillnad. Här är två aspekter att ha i åtanke:

– Luftig uppbyggnad och tilltalande grafik bjuder in och lockar mottagaren till läsning.

– Liksom annat marknadsföringsmaterial bör din e-post kommunicera ditt varumärke på ett tydligt sätt.

Värdet för mottagaren är något du inte får förlora ur sikte. För att ditt nyhetsbrev ska kännas relevant och läsvärt för mottagaren är det viktigt att balansera dess innehåll. En rekommendation är att 90 procent av innehållet är utbildande medan 10 procent är säljande. Det utbildande innehållet kan vara nyheter, tips och inspiration, som på ett eller annat sätt knyter an till ditt företags produkter, tjänster eller kärnvärden. Följ upp utskicken kontinuerligt för att få reda på vad mottagarna finner mest intressant och anpassa innehållet utifrån det.

Lägg vikt vid utformningen av ämnesraden. Hur den är formulerad avgör ofta om brevet överhuvudtaget öppnas. Här kan du använda dig av personalisering, personliga ämnesrader har nämligen dubbelt så hög öppningsfrekvens jämfört med allmänt hållna ämnesrader.

När det gäller mottagarlistan är det en klok princip att sätta engagemang och intresse framför antal mottagare. Kvalitet över kvantitet med andra ord. Har du funderingar kring vad som gäller och hur du ska gå tillväga för att agera enligt GDPR? Se vår guide GDPR vid kundkommunikation & marknadsföring

Automatisering sparar tid & fångar upp tillfällen

Det finns också möjligheter till automatisering av e-postutskick. Ett exempel är trigger email. Du kan ställa in så att när en besökare på din sajt utför en viss aktivitet skickas automatiskt ett färdigutformat mail till denne – ett triggermail.

Har besökaren påbörjat ett köp och lagt artiklar i varukorgen men inte fullföljt beställningen kan ett triggermail vänligt påpeka detta, och erbjuda en rabatt om beställningen slutförs inom en viss tid. Något som förutom ett fullbordat köp kan ge en nöjd och återkommande kund. Fler exempel hittar du i vår guide till automatiserad e-post.

Få ut mer av din e-postmarknadsföring

Med lättanvända verktyget Paloma får du ut mer av din e-postmarknadsföring, samtidigt som du sparar värdefull tid. Mjukvaran är utvecklad för att möjliggöra snabba väldesignade utskick av nyhetsbrev och kampanjer. Du får tillgång till en mängd funktioner och väljer själv nivå.

Mitsubishi Motors gick över till Paloma då tidigare leverantörer inte kunde leva upp till kravet på enkelhet och effektivitet i hanteringen.

– Vi valde Palomas nyhetsbrevsverktyg eftersom det är ett lättarbetat och effektivt verktyg. Paloma har smidiga funktioner när det gäller att filtrera och segmentera prenumeranterna i olika grupper för att på så vis rikta informationen. Vi har också haft nytta av statistikverktyget för att se vilka artiklar som blir mest lästa. Det gör att vi lättare får inblick i vad som intresserar våra läsare, säger Linnea Eriksson.

Fler nöjda användare hittar du bland våra referenser

Testa Paloma gratis, vår telefonsupport hjälper dig vid frågor och funderingar!

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

Emil Coompanion
"Grymt bra support! Kort väntetid och pedagogiska medarbetare med hög kompetens. +++++ i betyg!"
Emil Atak
Coompanion Mälardalen
Emil Atak, Coompanion Mälardalen

Läsvärt från bloggen

GDPR och Personuppgifter

GDPR och Personuppgifter: En guide till dataskydd och integritet

Vår personliga information blivit en värdefull digital tillgång. Vi delar ständigt med oss av våra personuppgifter när vi registrerar oss på webbplatser, handlar online eller använder appar. Men vad händer egentligen med våra personuppgifter? Hur skyddas vår integritet? Här kommer GDPR (General Data Protection Regulation) och personuppgiftslagen (PUL) in i bilden. Dessa två regelverk spelar […]

Kundresa

Optimering av kundresan: 30 Tips för ökad försäljning

Att förstå och optimera kundresan är avgörande för att maximera försäljningen. En smidig och positiv kundupplevelse kan vara skillnaden mellan en engagerad kund och en tappad affär. I denna bloggartikel kommer vi att dela med oss av 30 effektiva tips för att förbättra kundresan och öka försäljningen.   Här kommer 30 tips för att optimera […]

Enkätundersökning tips och råd

En lyckad enkätundersökning

99 råd och tips Att skicka ut en enkätundersökning till alla sina mejlkontakter är en enkel sak att genomföra rent praktiskt. Och att ställa frågor som ger de svar man vill ha brukar inte heller vara några problem. Visst kan det kännas härligt att få bekräftat att man har den bästa produkten, att man har [...]