Jag får ofta erbjudanden från en leverantör av e-postadresser och "färdiga kampanjer". För säkerhets skull får jag tre versioner av samma erbjudande. En till min adress som jag har på vår webbsida. En till en adress som jag inte använt på ca 4 år och en till förnamn@företag.se. Det intressanta med den sistnämnda adressen är att jag aldrig använt den, förutom internt.

Så hur har den hamnat i deras register? Jag gissar att man helt enkelt satt ihop olika kombinationer med namn och domäner alternativt byggt en programvara som sniffar webben på e-postadresser.

Hur blir då min upplevelse av att få tre versioner av utskicket, varav två till adresser som jag inte använder, där alla utskick hamnar i SPAM-korgen och det tristaste är att en del är rent olagliga då de vänder sig till mig som privatperson (köp en bastu t.ex.). Jag har inte heller någon som helst relation till företagen. Det säger sig självt, min upplevelse blir inte alls bra.

Ett annat (fult) sätt är att ge sken av att man följer lagen och skriver : " 
Detta meddelande är riktat till dig på företaget som VD, marknadschef, inköpschef, eller ansvarig för marknadsfrågor. Informationen är således inte riktad till dig som privatperson. "

Då undrar jag vad erbjudandet om att köpa vin (till extrapris) har med min yrkesroll att göra? Det som blir ännu mer fel är att jag inte dricker vin. Jag har frågat Vineo hur de tänker men inte fått svar. Köpta adresser så klart.

”Spray and pray”

Är ett engelskt uttryck för att man skickar till så många som möjligt, utan hänsyn till målgrupp eller preferenser och hoppas på det bästa. Jag får t.ex. erbjudande om begagnade ställverk från Norge, monteringsverktyg för elindustrin, rysk kaviar (riktat till mig som privatperson = olagligt). Inbjudan till enkät om skruvförband (vet inte vad det är). Ett bageri i Jämtland kommer att vara med på Formex etc.

Ovan avsändare har antagligen köpt adresser och har ingen aning om hur brevet upplevs. Avskräckande exempel från verkligheten.

Gör så här i stället:

Tänk om dina läsare vill ha ditt nyhetsbrev, till och med bett om det. Ni har en relation, ni har pratat, ni har träffats. Hur tror du då att ditt brev mottas? Bra skulle jag tro. Dina mottagare gillar antagligen dig, garden är nere, de vill ha information från dig.

Rätt innehåll för rätt målgrupp är A och O. Skapa mervärde för just dina mottagare.

Det är då nyhetsbrev och e-postmarknadsföring som kanal ger den högsta ROI av alla kanaler.

/Peter Berg, delägare och produktchef 

Läs mer om vårt verktyg för nyhetsbrev