Kundundersökning – en komplett guide för småföretag och marknadschefer
Vikten av att lyssna på kunden
Din kund förtjänar att bli lyssnad på. Varje kund vill bli sedd, tagen på allvar och få sina behov uppmärksammade. Genom att aktivt lyssna på kunderna och ta in deras feedback kan du förstå hur ditt företag verkligen uppfattas på marknaden. Resultatet blir att du kan utveckla och förbättra ditt erbjudande – för nöjdare kunder och en starkare affär. En väl genomförd kundundersökning skapar engagemang, leder till lojala kunder och ger värdefulla insikter som kan öka lönsamheten och minska kundbortfallet. Faktum är att hela 86 % av konsumenterna uppger att de är beredda att betala mer för en riktigt bra kundupplevelse. Dessutom får 77 % av kunderna en mer positiv uppfattning om företag som aktivt söker feedback från dem. Med andra words: att lyssna på dina kunder är inte bara trevligt – det är affärskritiskt.
Varför genomföra en kundundersökning?
Är dina kunder nöjda eller missnöjda? Om du inte redan vet det, är det hög tid att ta reda på det. Kunderna kan ge dig en unik inblick i vad ni gör bra och vad som kan förbättras. Genom en kundundersökning (även kallad kundenkät eller kundnöjdhetsundersökning) får du reda på hur dina produkter eller tjänster upplevs av de som faktiskt använder dem. Målet är att mäta kundnöjdhet och hitta konkreta områden för förbättring. På sikt kan regelbundna kundundersökningar dessutom ge ett statistiskt underlag där du kan följa trender i kundnöjdhet över tid. Du kan jämföra resultat år från år och se om dina åtgärder faktiskt gör kunderna mer nöjda.
För småföretagare och marknadschefer är kundfeedback extra värdefull. Tyvärr skickar många småföretag aldrig ut kundenkäter – i en undersökning svarade 62 % av tillfrågade småföretagare att de aldrig ber om kundernas synpunkter. Men de företag som regelbundet samlar in kundfeedback tenderar att ha en mer positiv syn på verksamheten. I en amerikansk studie var de småföretagare som skickade kundenkäter dagligen betydligt mer optimistiska om framtiden; 49 % av dem ansåg att affärsläget var “bra” (jämfört med 38 % i snitt), och 73 % förväntade sig ökade intäkter inom ett år (jämfört med 55 % i snitt). Dessutom visade det sig att 83 % av de mest framgångsrika småföretagen mätte kundnöjdhet, jämfört med bara 65 % bland övriga. Att genomföra kundundersökningar hänger alltså ihop med framgång – det hjälper dig förstå kunden och fatta bättre beslut.
Planera undersökningen – syfte och mål
En kundundersökning kräver tanke och planering. Innan du börjar är det viktigt att klargöra syftet: Vad är det du egentligen vill få reda på om dina kunder? Definiera tydliga mål med undersökningen. Kanske vill du mäta generell kundnöjdhet, få feedback på en ny produkt, eller förstå varför vissa kunder slutat handla. Skriv ner frågorna du vill besvara med undersökningen. Se också till att fokusera på det du behöver veta – inte bara sådant som vore “kul att höra”. Genom att vara ärlig med dig själv kring vilken information som faktiskt hjälper företaget framåt, undviker du att slösa kundens tid på oviktiga frågor.
Tänk igenom målgruppen för din kundenkät. Är det alla kunder, eller en viss segment (till exempel lojala stamkunder, nya kunder, eller de som nyligen avslutat sin kundrelation)? Olika grupper kan ge olika insikter, så ibland kan det vara klokt att segmentera och anpassa frågorna efter mottagaren. Exempelvis kanske du vill ställa en specifik fråga om en ny tjänst endast till de kunder som provat just den. Var tydlig med varför du ställer frågorna – både för din egen planerings skull och när du kommunicerar med kunden. Om kunderna förstår syftet med undersökningen ökar chansen att de tar sig tid att svara.
Slutligen, bestäm hur du ska genomföra undersökningen. Det saknas inte verktyg för att skapa enkäter – det finns många effektiva enkätverktyg online. Välj ett verktyg som passar din budget och kompetensnivå. Förbered också hur du ska distribuera enkäten: vanligast är via e-post med en tydlig uppmaning att svara (enligt Statista är e-post den mest populära kanalen för att skicka NPS-undersökningar) men det kan också ske via din webbplats, sociala medier eller utskick tillsammans med kundernas köp. Det viktiga är att nå kunderna där de enkelt kan delta.
Ställ rätt frågor på rätt sätt
När syftet är tydligt är det dags att formulera frågorna omsorgsfullt. Frågorna bör ställas utifrån kundens perspektiv och med ett språk som är enkelt, rakt och lättförståeligt. Undvik interna facktermer eller krångliga formuleringar. Fundera också på frågetypen – vilka svar vill du få in? Ofta är en kombination av öppna frågor (där kunden kan skriva sin egen kommentar) och stängda frågor (t.ex. ja/nej, flervalsfrågor eller betygsskala) effektiv. Öppna frågor ger nyanserad kvalitativ feedback, medan stängda frågor är lättare att sammanställa till statistik. En av de vanligaste frågorna i kundnöjdhetsundersökningar är Net Promoter Score (NPS)-frågan: “Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera oss till en vän eller kollega?” på en skala 0–10. Den är populär eftersom den är enkel och kort, men nöj dig inte enbart med en NPS-fråga – kombinera gärna med följdfrågor som varför kunden gav just det betyget, för att få nyansen bakom siffran.
Begränsa antalet frågor. Det kan vara frestande att fråga om “allt”, men kom ihåg att en kortare kundundersökning nästan alltid ger högre svarsfrekvens. En tumregel är att inte ha fler än 10–15 frågor i en enkät. Välj ut de frågor som verkligen är viktiga för syftet. Fråga bara sådant som du inte redan vet och som du dessutom har möjlighet att agera på. Till exempel behöver du oftast inte fråga om kundens kontaktuppgifter eller köphistorik om du redan har den informationen i dina system – sådana frågor tar onödig tid och kan irritera. Fokusera istället på frågor om kundens upplevelse av ert erbjudande och samarbete. Det gör undersökningen mer relevant för kunden (det är roligare att ge sin åsikt om upplevelsen än att bekräfta vad man köpt) och för dig som får svaren.
Var också noga med frågeordningen. Börja gärna med någon enkel, allmän fråga för att “värma upp” kunden, och spara mer känsliga eller detaljerade frågor till lite senare i enkäten. Hoppa logiskt mellan ämnen – frågorna ska ha ett naturligt flöde. Om en fråga bara är relevant för vissa respondenter (t.ex. en uppföljning på ett visst svar), kan det vara bra att använda logik i enkäten så att onödiga frågor hoppas över automatiskt. Och glöm inte att dubbelkolla att frågorna är entydiga – varje fråga bör bara adressera en sak i taget för att undvika förvirring.
Slutligen, överväg att låta någon utomstående eller en expert på undersökningar granska dina frågor innan du skickar ut dem. En erfaren person kan upptäcka ledande formuleringar eller oklarheter som du själv missat. Att formulera en riktigt bra och genomtänkt kundundersökning kan vara en konst i sig – så det skadar aldrig att läsa på ordentligt i förväg eller rådfråga någon med erfarenhet. Som sammanfattning för frågekonstruktionen:
-
Klargör syftet med varje fråga – fråga bara det som är relevant för målet med undersökningen.
-
Håll språket enkelt och undvik fackspråk.
-
Begränsa antalet frågor och håll det kort (hellre få, viktiga frågor än många onödiga).
-
Tänk på ordningen – börja lätt, undvik tvära kast mellan ämnen, gruppera liknande frågor.
-
Erbjud balanserade svarsalternativ för stängda frågor (t.ex. en jämn skala från “mycket nöjd” till “mycket missnöjd”).
-
Testa enkäten på några personer internt innan skarp start, för att se att frågorna tolkas rätt.
Genomförande – gör det enkelt att svara
Exempel på kundundersökning där kunden får betygsätta sin upplevelse.
När frågorna är klara är det dags att skicka ut din kundenkät. Här gäller det att göra det så enkelt som möjligt för kunden att svara. Börja med att skriva en kort introduktion i enkäten eller följebrevet. Förklara varför du genomför undersökningen och vad syftet är (t.ex. “Vi vill gärna höra din åsikt om vårt senaste produktköp, för att kunna ge ännu bättre service framöver”). Var också tydlig med att tacka kunden redan på förhand för att hen tar sig tid – det visar att du värdesätter deras input.
Ett smart knep är att redan i inbjudan uppskatta tidsåtgången för att besvara undersökningen. Människor har ont om tid, så om du talar om att “Det tar ca 3–4 minuter att svara på frågorna” vet kunden vad som väntar. Var ärlig med den uppskattningen – få saker irriterar så mycket som att lova en “fem minuters enkät” som sedan tar en kvart. Håll dig till sanningen; om enkäten är längre än normalt, överväg att dela upp den eller tydligt markera framsteg (t.ex. “du är nu halvvägs igenom”). Transparens om undersökningens längd gör att fler fullföljer.
Tänk också på att möta kunden på rätt plattform. Idag besvaras över hälften av alla undersökningar i mobilen, så se till att din kundundersökning är mobilanpassad och fungerar lika bra på små skärmar som på dator. Testa enkäten på mobil innan du skickar ut den. Om ditt enkätverktyg erbjuder det, använd gärna interaktiva element som slidereglage eller stjärnmarkeringar – sådana inslag kan göra det lite roligare att svara. Allt som höjer användarvänligheten ökar chansen att kunden faktiskt tar sig tid att ge feedback.
Tips för högre svarsfrekvens
Att få många svar är avgörande för att undersökningen ska ha värde. Här är några beprövade sätt att öka svarsfrekvensen:
-
Håll det kort och relevant: Som nämnt ovan – ju färre och mer relevanta frågor, desto fler orkar svara. En snabb undersökning signalerar respekt för kundens tid.
-
Använd påminnelser: Om svaren dröjer, var inte rädd för att skicka ut en vänlig påminnelse. Ofta kan man få in ytterligare ~30 % svar efter en påminnelse. Exempelvis kan du skicka en första påminnelse efter en vecka, och en till efter två veckor – det kan mer än fördubbla svarsfrekvensen. Se till att bara påminna dem som inte redan svarat, och håll tonen trevlig och tacksam i påminnelsen.
-
Erbjud en morot: Incitament kan öka intresset. Överväg att erbjuda något litet som tack för hjälpen – kanske är kunden med i en utlottning av ett presentkort, får en rabattkod eller en symbolisk gåva. Tänk på att incitamentet inte ska vara för stort heller (det kan uppfattas som “köpta” svar), men en liten gest kan motivera många att lägga några minuter på att svara.
-
Rätt tajming: Försök skicka ut enkäten vid en tidpunkt då kunderna har möjlighet att svara. Undvik fredagseftermiddagar eller precis innan storhelger. Ofta kan mitten av veckan och lunchtid/fika vara bra – då kanske kunden har en stund över.
-
Personlig avsändare: Skicka gärna undersökningen från en person hos er (t.ex. “Lisa på [Ditt Företag]”) istället för bara företagsnamnet. Ett personligt tilltal och en vänlig ton i mailet kan göra att fler öppnar och svarar.
-
Anonymitet och försäkran: Många svarar ärligare om de känner sig trygga. Informera om undersökningen är anonym eller ej. Om inte anonym, försäkra kunderna att deras feedback behandlas konfidentiellt och endast används för förbättringar.
Kom ihåg att även små justeringar kan göra stor skillnad i svarsfrekvens. I slutändan vill du sänka tröskeln för kunden att delta och höja motivationen att tycka till.
Analysera resultaten och agera på feedback
När undersökningen är avslutad börjar det kanske viktigaste arbetet: analysen av resultaten. Ta dig tid att noggrant gå igenom alla inkomna svar så snart som möjligt efter att enkäten stängt. Leta efter mönster: Vilka styrkor lyfter kunderna fram? Vilka svagheter eller problem återkommer ofta i svaren? Notera också om det finns skillnader mellan olika kundgrupper (t.ex. nya vs lojala kunder) eller mellan olika produkter/tjänster. Ett tips är att lista upp de största styrkorna och de mest akuta förbättringsområdena utifrån kundernas feedback. Därefter kan du och ditt team prioritera vad som ska åtgärdas först.
Det absolut viktigaste är att agera på de insikter ni får från kundundersökningen. Feedbacken är värdefull bara om den leder till handling. Skapa en konkret handlingsplan för förbättring: vilka åtgärder ska vidtas, av vem och när, för att lösa de problem som kommit upp eller för att vidareutveckla det kunderna redan uppskattar? Om många kunder t.ex. efterfrågar snabbare support, kanske ni behöver se över era svarstider eller utöka supportteamet. Om flera tycker att produkten saknar en viss funktion, kanske det blir en punkt på utvecklingsplanen. Visa internt att kundernas röst ska påverka besluten – det stärker en kundfokuserad kultur inom företaget.
Glöm heller inte att återkoppla till kunderna som deltog. Berätta för dem att deras åsikter har blivit hörda och, om möjligt, vad ni planerar att göra åt saken. Du kan till exempel skicka ett tackmail efter avslutad undersökning med några insikter (“Många av er bad om bättre manualsökning i appen – vi har nu börjat utveckla en ny sökfunktion baserat på detta, tack för hjälpen!”). Genom att tacka kunderna och visa att deras feedback leder till förändring bygger du en starkare relation och förtroende. Kunderna känner sig uppskattade när de ser att ni verkligen lyssnar och agerar. Detta steg – att stänga loopen genom återkoppling – är avgörande för att kunderna ska vilja fortsätta ge feedback i framtiden.
Långsiktig uppföljning och förbättring
En enda kundundersökning kan ge en ögonblicksbild, men för verklig nytta bör arbetet med kundfeedback vara långsiktigt och kontinuerligt. Se kundundersökningar som en integrerad del av er löpande förbättringsprocess och kundupplevelse. Det kan vara klokt att genomföra större kundnöjdhetsundersökningar kanske en gång per år, kompletterat med kortare pulsundersökningar oftare (t.ex. efter varje köp eller supportärende) för att fånga upp färska intryck. Var dock försiktig så att du inte överbelastar kunderna med för många enkäter – att fråga samma kund om feedback varje vecka är ingen bra idé. En tumregel kan vara att inte kontakta samma kund med undersökningar mer än en gång per kvartal, om det inte handlar om olika sammanhang. Balans är nyckeln: var regelbunden men undvik att bli tjatig.
Genom att samla data över tid kan du bygga upp ditt eget kundnöjdhetsindex (ibland kallat NKI – Nöjd Kund Index). Följ utvecklingen av viktiga nyckeltal som NPS, genomsnittligt betyg på olika områden eller lojalitetsfrågor över tid. Hur har kundnöjdheten förändrats sedan förra året? Sedan ni införde en viss förbättring? Sådana insikter är guld värda. De hjälper dig inte bara att se effekten av era åtgärder, utan också att tidigt upptäcka trender – om något är på väg åt fel håll i kundupplevelsen kan ni fånga upp det och agera innan det blir ett stort problem.
Slutligen, fortsätt att förfina era metoder. Lär er av varje undersökning. Vilka frågor gav mest relevanta svar? Var det många som hoppade över någon fråga (kanske var den otydlig)? Hur var svarsfrekvensen jämfört med förra gången, och kan den förbättras ytterligare? Genom att ständigt justera upplägg, frågor och process utifrån lärdomar blir era kundundersökningar allt bättre och mer träffsäkra.
Fördjupning: Få ut ännu mer av din kundundersökning
Involvera hela teamet – gör feedback till en gemensam sak
En kundundersökning får störst effekt när hela företaget är med på tåget. Dela insikterna från undersökningen med berörda team – sälj, support, utveckling, marknad. Håll gärna ett gemensamt möte där ni går igenom vad kunderna har sagt och bestämmer tillsammans: Vad gör vi åt det här?
Tips i Paloma: Använd nyhetsbrevsmodulen för att kommunicera resultat och åtgärder till olika interna team eller styrelse – professionellt och enkelt.
Samla feedback i fler kanaler
En traditionell enkät är bara ett sätt att lyssna. Många kunder ger spontan feedback i andra kanaler:
-
E-post eller chattsvar
-
Reaktioner på nyhetsbrev
-
Kommentarer efter event
-
SMS-svar eller supportärenden
Genom att samla in, dokumentera och analysera dessa insikter tillsammans med resultatet från enkäter får du en rikare bild av kundupplevelsen.
Tips i Paloma: Lägg till en snabbfråga eller länk till enkäten i ditt nästa nyhetsbrev. Eller skicka en automatisk SMS-fråga efter ett genomfört event eller möte.
Automatisera kundundersökningar – integrera med kundresan
I stället för att genomföra stora undersökningar en gång per år kan du sätta upp små, automatiska flöden som triggas av händelser i kundresan. Till exempel:
-
Efter ett köp: “Hur upplevde du din beställning?”
-
Efter ett supportärende: “Blev ditt problem löst?”
-
Efter ett event: “Vad tyckte du om seminariet?”
-
Efter några månaders tystnad: “Hur kan vi bli bättre för dig?
Tips i Paloma: Med marketing automation kan du skapa flöden som skickar ut rätt fråga i rätt kanal (nyhetsbrev, SMS eller mejl) – helt automatiskt, utan att du behöver tänka på det.
Koppla feedback till affärsmål
Sista steget är att knyta insikterna till konkreta mål och resultat. Kanske märker du att:
-
Kunder som ger högt betyg är mer benägna att boka nästa event
-
De som uppger att de är osäkra på produkten inte öppnar nyhetsbreven
-
Missnöjda kunder ofta har dålig leveranskommunikation
Då kan du sätta in konkreta åtgärder: anpassa innehållet i nyhetsbrev, skapa automatiska flöden med extra guidning, eller förbättra informationsutskick via SMS.
Tips i Paloma: Kombinera feedback från undersökningar med statistik från dina kampanjer. Du ser vad som fungerar – och kan justera utifrån faktiska behov.
Sammanfattning
En bra kundundersökning kräver planering, genomtänkta frågor och ett genuint intresse för kundens åsikt. Belöningen är stor: du får underlag att fatta bättre beslut, möjlighet att öka kundnöjdheten och chans att bygga långvariga kundrelationer. Kom ihåg att lyssna ödmjukt – både på ris och ros – och visa att du tar feedbacken på allvar genom att agera på den. Då kommer dina kunder att känna sig hörda och uppskattade, vilket i sin tur skapar lojalitet och ambassadörer för ditt varumärke. Med andra ord: en väl utförd kundundersökning är en investering i både nöjdare kunder och ett mer framgångsrikt företag. Lycka till med din nästa kundenkät!