2018
2017
2016
2015
2014
21 maj 2018

Så når du generation Y med hjälp av e-post

Generation Y eller ”millenier” även kallad, spenderar miljarder varje år, så det är inte konstigt att företag investerar tungt i marknadsföring till denna målgrupp.

Företag som vill nå denna attraktiva målgrupp behöver veta hur man får deras uppmärksamhet, men många misslyckas. Företag blir ofta brädade av glänsande nya medier som Instagram och Facebook Messenger, de inser inte att den här gruppen inte gillar att se reklam när de är socialiserar med sina vänner.

Medan millenier är telefonbesatta och spenderar mycket tid i sociala medier, förväntar de sig att företag respektera deras fritid och de vill bli bemötta på deras villkor. För möjligheten att ansluta sig till denna generation är det kritiskt att de ska trivas på lång sikt.

Marknadsförare måste vara strategiska för att nå denna generation i de kanaler som de föredrar. Enligt Adobe Email Consumer Survey föredrar de att höra från varumärken via e-post. Här är fem saker att tänka på när du riktar in dig mot Generation Y via mail.

 

  1. Millenier älskar email.

Mer än hälften av denna generation mellan 18 - 24 och 43 procent av generationen i åldrarna 25 till 34 kollar deras mail i sängen på morgonen. Denna målgrupp är också den som är minst sannolik att inte kolla sin inkorg förrän de kommer till jobbet. De kollar också sina inkorgar efter jobbet, medan de är på semester och även samtidigt som de använder andra kanaler, exempelvis när de ser på TV.

  1. Millenier hatar irrelevant mail.

Medan Generation Y kan älska att höra från företag via e-post betyder det inte att du kan skicka massutskick och vara nöjd så. 34% av millenierna rapporterar att de irriteras av företag som skickar nyhetsbrev med produkter eller tjänster som de inte bryr sig om. Mindre än en tredjedel av alla nyhetsbrev öppnas av millennier. Medan nyhetsbrev är ett bra sätt att få millerniers uppmärksamhet, är denna grupp riktigt kunnig digitalt och förväntar sig nyhetsbrev med ett personligt innehåll som möter deras intresse och inte att bli spammade. Kom ihåg detta när du riktar dig mot denna grupp och kom ihåg att överraska och glädja dem.

  1. Tom inkorg är deras mål.

Denna grupp älskar att se inkorgen tom. 65% av millenierna rapporterar att de har en tom inkorg, vilket innebär att de har svarat på, raderat eller arkiverat alla mail. Eftersom denna grupp är så duktig på detta, vill de hålla saker i ordning. Skicka därför inte för mycket till denna grupp, de kommer bara ta bort dina utskick eller kanske till och med avregistrera sig. Förvänta dig inte heller en omedelbar reaktion. Fast de är snabba på att sorterar sina inkorgar, kan de arkivera nyhetsbrev till helgen när de har mer tid att agera.

  1. Millenier kollar e-post på deras datorer.

Generation Y älskar sina smartphones men inte för att kolla sin mail. Faktum är att mer än hälften av millennierna rapporterar att deras datorer är deras primära enhet för att kolla sin mail, och mindre än hälften uppger mobilen som sin primära enhet för att kolla dem. Medan Generation Y kan läsa sina mail på mobiltelefoner, är de mer benägna att svara på mail och klicka på länkar i nyhetsbrev på sin dator. Marknadsförare bör överväga detta när man bygger sina nyhetsbrevsutskick, undersökningar eller inbjudningar. Medan mobiloptimering fortfarande är viktig, glöm inte att bygga en bra upplevelse på datorn när du riktar in dig mot den här målgruppen.

  1. Millennierna föredrar mail på arbetsplatsen.

Även om det inte är ovanligt att se den här gruppen använda sociala medier och chatt inom jobbet, så är mail fortfarande den föredragna kommunikationskanalen. Att använda mail på jobbet visar att den här generationen är mailanvändare och bekväma med det. Den som säger att nyhetsbrev inte är något för Generation Y, förstår inte att det är en del av deras dagliga liv.