2017
2016
2015
2014
06 dec 2017

6 sista minuten-tips för dina e-postutskick inför julledigheten

Julsäsongen är redan igång och många företagare betar nu av sedan länge planerade marknadsaktiviteter. Trots att det lönar sig med god framförhållning och en tydlig kommunikationsplan, finns det ändå sätt som hjälper dig att här och nu utnyttja säsongen maximalt. Vi har sammanställt en lista med tips som hjälper dig att maximera din ROI under resten av julsäsongen.

 

  1. Överraska dina kunder

Tiden är här för att ge, och dina kunder kommer att minnas de företag och varumärken som behandlar dem extra väl. Undvik att skicka dina kunder de vanliga mailen om erbjudanden och rabatter. Ansträng dig i stället och ge dem något speciellt! Kanske en personlig och unik rabatt. Eller kostnadsfri frakt eller kostnadsfri taxiservice, om du säljer varor som kan vara besvärliga att transportera hem, såsom tv-apparater och dylikt.

 

  1. Uppmärksamma populära inlägg i din e-post

Under julsäsongen är kunderna mer aktiva än vanligt i sociala medier. Använd det i din e-postmarknadsföring. Uppmärksamma de inlägg som får många delningar och kommentarer i dina e-postutskick. Chansen är stor att de produkter och trender som dina kunder i sociala medier inspireras av, även intresserar de kunder som du skickar e-post till.

 

  1. Gör det enkelt för dina kunder

Julsäsongen är för många en intensiv tid på året. Du kan underlätta för dina kunder genom att göra det lätt för dem att hitta de rätta julklapparna. Ta reda på vilka av dina produkter som sålt bäst i år, och uppmärksamma dem i dina e-postutskick. Allt du kan göra för att förenkla för dina kunder kommer att uppskattas.

 

  1. Uppmuntra gåvor till sig själv

Trots att de flesta shoppar till nära och kära under julsäsongen är det viktigt att komma ihåg att många också köper presenter till sig själva. Uppmuntra därför dina kunder att ta en paus från julklappsinköpen och att unna sig själva något fint. Du kan till exempel skicka ett mail till dina kunder med ämnesraden: “Pausa julklappsinköpen och ge dig själv en gåva!” Det är ett utmärkt sätt att locka dina kunder till att shoppa till sig själva.

 

  1. Se till att dina mail är mobilanpassade:

Majoriteten av konsumenterna i Sverige läser sin mail i mobiltelefonen och mer än hälften av Sveriges konsumenter shoppar från sin mobil.

Se till att dina e-postutskick och landningssidor är mobilanpassade. Det finns inget mer irriterande än teknikproblem när man är halvvägs i ett köp. Säkerställ att det är så enkelt som möjligt för dina kunder att handla på dina sidor, oavsett vilken teknik de använder.

 

  1. Erbjud digitala presentkort för de som är ute i sista minuten:

Medan en del börjar handla julklappar redan i september, skjuter andra på julklappsbestyren till sista minuten. Föreställ dig en kund som har planerat att köpa julklapparna på vägen till släktfesten på självaste julafton, och som sedan när hon väl står där, inser att affären är stängd eller att produkten hon tänkte köpa redan är slutsåld. Hjälp dessa “sista minuten-shoppare” genom att påminna dem om att de kan köpa presentkort från ditt företag i allra sista stund.