Tips på hur du utökar din e-postlista

Tips på hur du utökar din e-postlista

Det är lätt att stirra sig på blind på antalet e-postadresser i adresslistan. ”Ju större e-postlista, desto större är chansen att nå ut med budskapen i ditt nyhetsbrev”. Riktigt så enkelt är det inte! Möjligheten att lyckas med e-postmarknadsföring är snarare beroende av kvaliteten på din adresslista. Det gäller att hitta de rätta kunderna. De kunder som verkligen vill prenumerera på ditt nyhetsbrev!

Hur hittar du då de rätta prenumeranterna? Och hur hjälper du kunderna att hitta dig? Här ger vi dig 6 tips.

1) Förenkla och förbättra anmälningsformulären online

Det är av naturliga skäl bäst att börja på webben när du vill locka e-postprenumeranter. Att göra själva anmälningsproceduren så enkel och smidig som möjligt är ett stort steg på vägen, liksom att tidigt klargöra kundnyttan för kunden. Det bygger upp förtroendet mellan dig och kunden, och underlättar en framtida kommunikation.

Ta också alltid till vara på tillfället när kunden gör en beställning eller en betalning via din webbplats. Erbjud möjligheten att tacka ja till framtida e-postkommunikation.

2) Locka offline-kunder ut på nätet

Webben är långtifrån den enda platsen där du kan hitta nya prenumeranter. Många underskattar möjligheten att hitta nya e-postprenumeranter i ”verkligheten”. Att be om e-posttillstånd från kunder vid ett fysiskt möte ger stor tillförlitlighet och förbättrar möjligheten att få en trogen prenumerant.

3) Samla prenumeranter vid köpstället

Om ditt företag har butiker kan du utnyttja tillfället att låta butikspersonalen samla in e-postadresser från de besökande kunderna. En gammal hederlig underskrift med penna och papper ger högt förtroende, även om det fungerar bra med ett godkännande via ett sms eller ett tryck på en dataskärm. Just sms-koder är ett effektivt och snabbväxande sätt att få sina blivande prenumeranter att anmäla sig.

4) Använd de nya online-möjligheterna

Om du tillhandahåller fri Wi-Fi i din butik, i din restaurang eller på något annat ställe, har du ett gyllene tillfälle att samla data från besökarna, genom att be om användaruppgifter från den som vill utnyttja det. Tag chansen och erbjud besökarna en prenumeration på ditt nyhetsbrev.

Ett växande fenomen är att ge kunder rabatt om de via exempelvis Facebook ”checkar in” i en viss butik eller rekommenderar en vara eller tjänst på sin Facebook-sida. Dra nytta även här av tillfället och erbjud en nyhetsbrevsprenumeration.

5) Locka med ett erbjudande

Det är ofta mycket effektivt att erbjuda kunderna något i gengäld för en registrering. Det kan röra sig om rabatter på dina varor eller tjänster, exklusiv information eller schemalagda påminnelser.

6) Få din personal att förstå fördelarna

Den personal som arbetar nära kunderna får många goda tillfällen att samla in godkännanden för e-postkommunikation. Men de måste motiveras att göra detta. Var noga med att informera dina anställda om e-postkommunikationens fördelar i försäljningen. Du kan även erbjuda dem någon form av bonus om de samlar in prenumerationer från kunder – men var noga med att informera om Marknadsföringslagen och på vilket sätt adresserna ska samlas in så att inte kvaliteten och kunderna blir lidande.

Nyfiken på Paloma? Läs mer om vårt verktyg för nyhetsbrev.

Lär dig mer!

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, fullmatat med kunskap och tomt på sälj. Kommer ca en gång i månaden. Vi använder endast din e-postadress för att skicka vårt nyhetsbrev ingenting annat.
Lämna följande fält tomt

Prova Paloma gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi är väldigt nöjda med Paloma överlag. Egentligen är det väldigt sällan som det är något som strular med verktyget, så jag har ingenting på minus sidan att förmedla. Om det är något som strular, så har Paloma en snabb och effektiv support. De är också lyhörda för förändring av deras verktyg och jag tycker vi nästan har utvecklat vissa delar tillsammans, för bästa möjliga resultat."
Malin Croner
Dalarna Business
Malin Croner, Dalarna Business

Läsvärt från bloggen

SMS

30 effektiva tips för att använda SMS i din marknadsföring

SMS-marknadsföring är en kraftfull kanal som kan hjälpa ditt företag att nå ut till en bredare publik och öka dina försäljningsmöjligheter. Genom att använda SMS kan du nå dina kunder direkt på deras mobiltelefoner och kommunicera med dem på ett personligt och engagerande sätt. I denna artikel kommer vi att utforska 30 tips för att […]

Digital marknadsföring

Den ultimata guiden till effektiv marknadsföring: Strategier och tips för att nå din målgrupp

Marknadsföring handlar om att nå ut till din målgrupp, bygga varumärkesmedvetenhet, locka kunder och skapa långsiktiga relationer. Men marknadsföringslandskapet har förändrats dramatiskt de senaste åren, med framväxten av digitala kanaler och en alltmer sofistikerad och krävande konsumentbas. I denna bloggartikel kommer vi att utforska olika strategier och tips för effektiv marknadsföring som kan hjälpa ditt […]

Enkätundersökning tips och råd

En lyckad enkätundersökning

99 råd och tips Att skicka ut en enkätundersökning till alla sina mejlkontakter är en enkel sak att genomföra rent praktiskt. Och att ställa frågor som ger de svar man vill ha brukar inte heller vara några problem. Visst kan det kännas härligt att få bekräftat att man har den bästa produkten, att man har [...]