2019
2018
2017
2016
2015
2014
19 dec 2014

Varför en marknadsundersökning?

Enkäter kan man göra i många syften. Målgrupperna kan variera, det kan tex vara kunder, anställda, medlemmar osv. Ofta görs en undersökning för att man vill ha tex sina kunders åsikter om vissa tjänster eller produkter, ofta i syfte att förbättra dessa. Några exempel på olika undersökningar är:

Marknadsundersökning

Hur ser marknaden ut och vad har den för behov och förväntningar? Det är några viktiga frågor att veta svaret på för att kunna anpassa sig till rådande omständigheter på marknaden och profilera sig rätt. Det finns många olika typer av marknadsundersökningar, några är kunskaps-, motiv- och attitydundersökningar som söker skapa förståelse för motiven bakom konsumentens val av viss produkt.

Personalundersökning

Med en medarbetarenkät på en arbetsplats kan man lätt och enkelt få indikationer på hur medarbetarna trivs. Ofta går nöjda medarbetare och nöjda kunder hand i hand. Det kan därför vara bra att undersöka hur medarbetarna trivs med arbetsuppgifter, miljö, kolleger och chefer.

Här kan du läsa mer om vårt verktyg för medarbetarundersökning

Kundundersökning

Vad tycker dina kunder om företagets produkter och tjänster? Är det något som inte fungera som det ska? Vad är det som gör att en kund återvänder just till ditt företag? Skapa en kundundersökning och ta reda på svaret. Med en kundundersökning kan man på ett enkelt sätt se om det är något som behöver åtgärdas i verksamheten för att behålla och få fler nöjda kunder.

Men en undersökning i ett nyhetsbrev eller på hemsidan kan du kostnadseffektivt och enkelt nå ut med dina frågor. Det finns några saker att tänka på för att skapa en bra undersökning, några av dem är:

  • Tänk igenom vilket syfte undersökningen har.
  • Till vilken målgrupp riktar sig undersökningen?
  • Vad vill du veta?
  • För vilken typ av beslut ska informationen användas?
  • Ställ enkla och kortfattade frågor.
  • Ordningsföljden på frågorna har betydelse.
  • Begränsa antalet frågor och svarsalternativ.
  • Tala om för deltagaren varför du genomför undersökningen.
  • Tacka för deltagandet av undersökningen.
  • Visa om möjligt resultatet av undersökningen i ett nyhetsbrev eller på hemsidan.
  • Har det gjorts en liknande undersökning tidigare, jämför i så fall utfallen.

Med vårt enkätverktyg kan du ta in 100 personers svar totalt. I en eller flera enkäter, helt gratis! Färdiga frågemallar ingår. Prova nu! Du är igång på nolltid.

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Enkelt verktyg för nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Det är enkelt att använda verktyget Paloma för att skapa snyggt designade nyhetsbrev. Till din tjänst har du dessutom smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. I och med att både dagens och framtidens kunder lever sina liv online är e-postmarknadsföring och mejlutskick både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. E-postmarknadsföring har i många olika undersökningar visat sig ha bäst ROI (Return On Investment) av alla kanaler, inklusive olika sociala medier.

Det behöver inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och gränssnitt för att Paloma nyhetsbrevverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att förstå och använda som möjligt.

Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår drag-and drop-editor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med att skapa och skicka ditt nyhetsbrev.

Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet från Paloma som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också fånga in feedback direkt i mejlutskicket via snabbenkät.

Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Gratis mallar till nyhetsbrev & gott om tips

Genom att använda en mall för ditt nyhetsbrev så kan du hålla kommunikationen konsekvent och genomtänkt . Det underlättar också det kontinuerliga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istället för att skapa nya mallar för varje utskick. Till ditt förfogande har du gäng färdiga snygga nyhetsbrevmallar som du kan börja använda direkt. Du har tillgång till ett arkiv både för dina mallar och dina filer, som bilder, dokument och pdf:er.

På vår sajt, i bloggen och via vårt nyhetsbrev finner du gott om tips kring digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Skapa & skicka nyhetsbrev snabbt & enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Paloma hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html.

 

✔️ Designa, skicka och följ upp med statistik

✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp

✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera

✔️ Tillämpa marketing automation med triggermejl och automatiska utskick.

 

✔️ Smidig och effektiv drag-and-drop-editor

✔️ Enkel administrering av dina kontakter

✔️ Smart uppföljning

✔️ Stöd för flera redaktörer och/eller konton.

 

Ett uppskattat verktyg för marknadsföring via nyhetsbrev & e-post

Om du vill utveckla företagets marknadsföring via nyhetsbrev och e-post är Paloma perfekt för dig. Du får tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om verktyget, och fri support.

9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet.
100 % av våra anställda rekommenderar Paloma som arbetsplats. Mer från våra kunder.