2019
2018
2017
2016
2015
2014
18 dec 2014

Tips för marknadsföring i julhandeln

Månaden före jul är den tid som man upplever går snabbast av alla månader. Det är mycket som ska hinnas med både i yrkesliv och på hemmafronten. I all stress är det lätt att man förbiser viktiga detaljer. Särskilt om man arbetar med marknadsföring. 

Julen är den tid på året då vi förväntas konsumera som allra mest. Och trots att konjunkturen inte är den allra bästa för tillfället är det mycket som tyder på att julhandeln återigen kommer att hålla sig på en hög nivå.

Allt är sig likt alltså? Nja inte riktigt. Även om vår vilja att konsumera är fortsatt hög år efter år så ser man tydliga tecken på ett stort skifte i själva köpmönstret – vi köper alltmer julklappar och presenter online.  Det är e-handelsföretagen som spår den allra högsta försäljningsökningen under julen 2012. Allt tyder på att denna ökning kommer att fortsätta kraftigt under hela 2013. Möjligen på bekostnad av de ”riktiga” butikerna.

Beställ demokonto på vårt verktyg för nyhetsbrev redan nu, inga förpliktelser eller dold agenda, kontot tar slut automatiskt efter två veckor.

Läs även: E-post vinner över sociala medier i marknadsföring

Försumma inte julen

Som e-postmarknadsförare har man månaderna före julen gyllene tillfällen att plocka lågt hängande frukter och ta marknadsandelar från konkurrenterna. Eller så kan man se det från den andra sidan – om du inte själv tar tillfället i akt kan det hända att dina konkurrenter plockar viktiga marknadsandelar från dig.

En nyligen genomförd studie av undersökningsföretaget Harris Interactive visar att e-postmarknadsföring och nyhetsbrev fortsätter att vara det allra bästa sättet att kommunicera med kunder, samt att få dem att gå från tanke till köp. Studien visar även att mer än två femtedelar av den vuxna befolkningen i USA har genomfört ett köp de senaste sex månaderna som ett resultat av ett mottaget e-postutskick.

Just i juletid är det viktigt att återförsäljare verkligen förstår sina kunder och kan kommunicera och interagera med dem på bästa sätt. Att skicka riktade e-postmeddelanden till konsumenter är nödvändigt om man vill omvandla ”engångskonsumenter” till trogna kunder på lång sikt.

Framförhållning viktigt – men hur agerar just din kund?

Att vara ute i god tid innan jul kan vara avgörande för e-postmarknadsföringen. Ju närmare jul man kommer desto fler marknadsförare är det som ska tävla om uppmärksamheten. Enligt en undersökning av Yesmail Interactive uppger en femtedel av de tillfrågade att de påbörjar sin julklappshandling redan i oktober. Men samma undersökning visar också att så många som en fjärdedel väntar till december. Många känner också säkert igen sig att man handlar många av julklapparna i sista stund, dagarna före julafton. Hur resonerar just dina kunder?

Ytterligare ett skifte som sker i mycket stor takt är att våra nätvanor blir mer och mer mobila. Många tittar upprepade gånger i sin mobil när de är ute på sin shoppingrunda. Så mycket som 48 procent av de tillfrågade i Yesmails undersökning svarar att de använder mobiltelefonen inne i butiker för att läsa recensioner om produkten de är intresserade av. Hela 64 procent av de tillfrågade uppger att de besöker företagets hemsida för att läsa mer om den produkt som de är intresserade av.

E-postmarknadsföring fortsätter att vara det mest effektiva mediet för att kommunicera med kunder på. Och nyckeln till ökad framgång med e-postkampanjen är att rikta sina meddelanden. Här är det viktigt att så tidigt som möjligt fånga uppmärksamheten – redan på ämnesraden. Harris Interactives undersökning visar att mer än hälften som öppnar e-post från detaljister uppger att de gör det för att de såg ett särskilt erbjudande eller ämne i ämnesraden som intresserade dem.

Avslutningsvis – lite intressanta statistik

Vilka är då allra mest benägna att köpa till följd av en e-postkampanj? Det är faktiskt inte de unga teknikintresserade ungdomarna i första hand. Män i 55-årsåldern eller äldre är mer benägna att gå till köp än yngre män mellan 18-54 år, utifrån ett e-postutskick. Vad det beror på framgår inte. Kanske är den äldre målgruppen med e-postbundna än den yngre? Detta är ju ingen nackdel – det är ju denna målgrupp som har mest gott om pengar. Kvinnor är fortsättningsvis den mest aktiva gruppen av konsumenter som går till köp till följd av e-postkampanjer. Kvinnor i alla åldrar är mer benägna än sina jämnåriga män att gå från tanke till köp, enligt Harris Interactives undersökning.

Beställ demokonto på vårt verktyg för nyhetsbrev redan nu, inga förpliktelser eller dold agenda, kontot tar slut automatiskt efter två veckor.

Läs även: E-post vinner över sociala medier i marknadsföring

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Enkelt verktyg för nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Det är enkelt att använda verktyget Paloma för att skapa snyggt designade nyhetsbrev. Till din tjänst har du dessutom smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. I och med att både dagens och framtidens kunder lever sina liv online är e-postmarknadsföring och mejlutskick både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. E-postmarknadsföring har i många olika undersökningar visat sig ha bäst ROI (Return On Investment) av alla kanaler, inklusive olika sociala medier.

Det behöver inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och gränssnitt för att Paloma nyhetsbrevverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att förstå och använda som möjligt.

Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår drag-and drop-editor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med att skapa och skicka ditt nyhetsbrev.

Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet från Paloma som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också fånga in feedback direkt i mejlutskicket via snabbenkät.

Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Gratis mallar till nyhetsbrev & gott om tips

Genom att använda en mall för ditt nyhetsbrev så kan du hålla kommunikationen konsekvent och genomtänkt . Det underlättar också det kontinuerliga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istället för att skapa nya mallar för varje utskick. Till ditt förfogande har du gäng färdiga snygga nyhetsbrevmallar som du kan börja använda direkt. Du har tillgång till ett arkiv både för dina mallar och dina filer, som bilder, dokument och pdf:er.

På vår sajt, i bloggen och via vårt nyhetsbrev finner du gott om tips kring digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Skapa & skicka nyhetsbrev snabbt & enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Paloma hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html.

 

✔️ Designa, skicka och följ upp med statistik

✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp

✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera

✔️ Tillämpa marketing automation med triggermejl och automatiska utskick.

 

✔️ Smidig och effektiv drag-and-drop-editor

✔️ Enkel administrering av dina kontakter

✔️ Smart uppföljning

✔️ Stöd för flera redaktörer och/eller konton.

 

Ett uppskattat verktyg för marknadsföring via nyhetsbrev & e-post

Om du vill utveckla företagets marknadsföring via nyhetsbrev och e-post är Paloma perfekt för dig. Du får tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om verktyget, och fri support.

9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet.
100 % av våra anställda rekommenderar Paloma som arbetsplats. Mer från våra kunder.