2019
2018
2017
2016
2015
2014
18 dec 2014

Hur gör man en marknadsundersökning - Del 8

Själva utformningen av frågorna och designen av undersökningen är mycket viktigt för att öka svarsfrekvensen, men också för att säkerställa att du får den information du och ditt företag behöver för att ta de rätta strategiska besluten. Därför ägnar vi två kapitel åt detta.

Problem med att analysera enkätsvar brukar nästan alltid kunna spåras ända tillbaka till själva utformningen av frågorna. En bra utformning får du genom att ha väldefinierade mål med din undersökning. Om målet med undersökningen kan uttryckas i några få klara och lättförståeliga meningar så blir det mycket lättare att utforma pricksäkra frågor.

Det bästa sättet att klargöra målet med din undersökning är tidigt fundera på hur du tänker använda den information du får fram. Gör detta redan innan du börjar utforma undersökningen. Varför genomföra en undersökning om resultatet ändå inte kommer att användas till något nyttigt?

Skriv gärna ner målen med undersökningen i punktform. Varje gång du är osäker på en fråga – ta en titt på målen och se om den stämmer överens med frågan. Utforma bara frågor som är relevanta utifrån målen. Undvik frestelsen att ställa frågor bara för att det vore ”trevligt att veta”. Skilj mellan ”need-to-know” och ”nice-to-know”.

En viktig regel vid utformningen är att långa formulär får mindre respons än korta formulär. Hög svarsfrekvens är det allra bästa sättet att säkerställa en trovärdig statistik. Låg svarsfrekvens kan ge missvisande resultat och vara förödande för undersökningen. Därför måste du göra allt du kan för att maximera svarsfrekvensen. Att hålla enkäten kort är ett av de mest effektiva sätten.

Om din undersökning är lång – kanske flera sidor – försök att stryka vissa frågor. Men det kan vara svårt att välja vilka frågor som ska strykas.  Läs igenom alla dina frågor och håll följande fråga i huvudet ”hur ska jag använda denna information?”. Om du tror att svaret kommer att ge viktig strategisk vägledning för ditt företag – behåll den. Annars kan du slänga den.

Involvera gärna personer som har någon form av strategiskt viktig position i företaget när du utformar frågorna. Deras förslag kan komma förbättra träffsäkerheten på frågorna . Men var även lyhörd för vad de tycker är ”nice-to-know” och ”need-to-know”. En annan fördel med att involvera dessa personer är att de förmodligen kommer känna mer tillit till resultatet om de själva har fått delta i utformningen.

När du utformar frågorna bör du också fundera på hur de ska analyseras efteråt. Om du inte kan komma på ett sätt att analysera svaret eller hur du ska använda informationen – stryk frågan.

Vi vet alla hur viktigt det är att göra ett bra första intryck.  Det gäller i högsta grad även för undersökningsformulär. Själva välkomstsidan är därför mycket viktig, både designmässigt och vad gäller ordval. Försök att göra förstasidan så grafiskt tilltalande som möjligt och använd ett ordval som inte känns avståndstagande och byråkratiskt.

Ge din enkät ett väl genomtänkt namn. Det ska sammanfatta andemeningen med hela undersökningen samtidigt som det ska vara kort. En namngiven enkät utstrålar med trovärdighet än en icke namngiven.

Var noga med att ge enkla och intuitiva instruktioner för hur man fyller i enkäten. Dessa måste vara mycket enkla att förstå – använd korta meningar och rak ordföljd! Är det för krångligt så kommer många att strunta i enkäten.

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Smarta funktioner för at skapa nyhetsbrev. Spar din tid och ökar effekten av din e-postmarknadsföring.

Postman gör att du snabbt kan skapa snyggt designade nyhetsbrev utan större ansträngning. Dessutom är verktyget fullproppat med smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår Drag and dropeditor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med ditt nyhetsbrev. Postman håller reda på avregistreringar, studsar och liknande. Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också få direkt feed-back direkt i nyhetsbrev med vår snabbenkätsfunktion. Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande och bra funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Att använda Nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. Både dagens och framtidens kunder lever sina liv online – e-postmarknadsföring och mailutskick är både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. Det behöver dessutom inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevsverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och vårt gränssnitt fr at vårt nyhetsbrevsverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att använda och enkelt att förstå som möjligt. Nyhetsbrev har i många olika undersökningar visats ha bäst ROI, Return On Investment, av alla kanaler inklusive olika sociala medier. Vi har ett gäng färdiga och snygga nyhetsbrevsmallar som du kan börja använda direkt. Det är alltså gratis nyhetsbrevsmallar och de är designade av professionella Art-directors. Du bör ha en mall för ditt nyhetsbrev så du kan hålla en konsekvent och genomtänkt policy. Det underlättar också detkontinuelriga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istälet för att skapa nya mallar för varje utskick. Vi har naturligtvis ett arkiv både för dina mallar och dina filer, såsom bilder, dokument och pdf:er tex.

Skapa och skicka nyhetsbrev snabbt och enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Postman hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html. Med Postman blir det enkelt att: 
✔️ Designa, skicka och följa upp med statistik. 
✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp.
✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera.
✔️ Triggermejl och automatiska utskick. 
✔️ Vi har en editor, drag and drop i världsklass. 
✔️ Enkelt att administrera dina kontakter.  
✔️ Smart enkel uppföljning. 
✔️ Stöd för flera redaktörer och eller konton, så kallat redaktörskonto.

 

97 % supportnöjdhet

Om du vill utveckla företagets nyhetsbrev och e-postmarknadsföring är Postman perfekt för dig. 9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet. Du får dessutom tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om nyhetsbrevsverktyget om du föredrar att lära dig själv. 100 % av våra anställda rekommenderar oss som arbetsplats. Ditt samarbete med oss blir både belönande och uppskattat.