Black Friday Nyhetsbrev och E-postmarknadsföring

Black Friday och Cyber Monday=BFCM 2025

Vad man än tycker om Black Friday och Cyber Monday så är de fenomen som framför allt handlare behöver förhålla sig till. Black Friday, världens största rea- och shoppingdag, infaller alltid fjärde fredagen i november (dagen efter den amerikanska Thanksgiving) – år 2025 är det den 28 november. Cyber Monday, som fokuserar på e-handel, infaller direkt därefter på måndagen – år 2025 blir det 1 december. Black Friday är en dag fylld med rabatter och bra erbjudanden från olika butiker och kedjor, medan Cyber Monday historiskt skapades för online-shopping och har utvecklats till en av årets största e-handelsdagar. Tillsammans markerar Black Friday och Cyber Monday (ofta förkortat BFCM) startskottet på julhandelssäsongen, med intensiv aktivitet både i fysiska butiker och online. För dig som skickar nyhetsbrev är det utmärkta tillfällen att uppmärksamma kunderna med relevanta kampanjer. Här är våra bästa tips – uppdaterade för att omfatta både Black Friday och Cyber Monday – för effektiv e-postmarknadsföring under årets största shoppingperiod.

Black Friday är något att förhålla sig till

De senaste åren har en motsatt reaktion blommat upp, där fler och fler ställer sig frågande till fenomenet Black Friday. En dag som bara handlar om rabatter, och uppmuntrar till konsumtion av saker som vi kanske egentligen inte behöver? Gynnar det handeln eller leder det till sämre marginaler och att försäljningen under övrig tid går ner? Detta har lett till att en del handlare väljer att bojkotta Black Friday helt, och istället skänka en del av intäkterna den dagen till välgörande ändamål. Men oavsett i vilket läger du står behöver du förhålla dig till Black Friday – och den numera förlängda kampanjperiod som Black Week och Cyber Monday innebär. Om du inte vill jobba med sänkta priser bör du fundera på vad du vill kommunicera i stället. Här kommer en hel del bra tips på hur du kan arbeta. För att lyckas allra bäst med din Black Friday-kampanj är det viktigt att börja i tid.

Planera för Black Week och Cyber Monday

Black Friday har blivit en betydelsefull punkt i marknadsplanen för e-handlare. Numera inleds kampanjandet ofta redan måndagen innan Black Friday, under Black Week, och många företag tjuvstartar med förhandserbjudanden för VIP-kunder eller smygreor under veckan. Helgen kulminerar sedan i Black Friday och fortsätter över helgen fram till Cyber Monday – starten för julhandeln online. För e-handlare gäller det att planera för hela denna intensiva period, inte bara för fredagen. Black Friday tenderar att generera mycket trafik i alla kanaler, medan Cyber Monday ofta kan ge högre konverteringsgrad och större genomsnittligt ordervärde, särskilt via mobila enheter. Tillsammans utgör de den kanske viktigaste försäljningshelgen på året, då kunderna är som mest köpvilliga.

Se Black Friday och Cyber Monday som komplement – inte konkurrerande dagar.

Använd Black Friday för att bygga upp momentum, och ta sedan vara på Cyber Monday för att kapitalisera på det uppbyggda intresset. Exempelvis kan du låta vissa erbjudanden löpa vidare över helgen eller lansera nya, exklusiva online-erbjudanden på måndagen för att fånga upp de kunder som missade chansen under fredagen. Statistik visar att konsumenterna fortsätter handla frenetiskt under hela denna period – enbart under Black Friday 2024 spenderades 10,8 miljarder dollar online globalt (en ökning med 10,2 % från året innan), och Cyber Monday samma år nådde rekord med 13,3 miljarder dollar i online-försäljning (upp 7,3 % från föregående år). Dessa siffror understryker att Cyber Monday numera överträffar Black Friday i onlineförsäljning och därför bör integreras i din kampanjplan.

Tänk längre än en dag:

Förbered en kampanjstrategi som täcker hela perioden – från Black Week fram till Cyber Monday. Kartlägg i god tid vad som ska marknadsföras varje dag, vilken målgrupp som ska riktas när, och hur dina kanaler (nyhetsbrev, SMS, sociala medier m.m.) ska samverka över helgen. Att sprida ut kommunikationen ger ofta bättre effekt än att lägga allt krut på en enda dag.

Anpassa erbjudanden per dag:

Överväg att ha olika erbjudanden eller vinklingar för Black Friday respektive Cyber Monday. Till exempel kan Black Friday fokusera på breda rabatter eller storsäljare, medan Cyber Monday kanske lyfter fram online-exklusiva deals (t.ex. på teknikprodukter eller tjänster) eller ett ”sista chansen”-erbjudande. På så vis håller du intresset uppe och ger kunderna en anledning att komma tillbaka efter helgen.

Kommunicera smart – varje dag:

För att maximera utfallet bör du kommunicera med kunderna varje dag under Black Friday-helgen och Cyber Monday, men gör det segmenterat och genomtänkt. Skicka inte alla utskick till hela listan varje gång, utan använd kundernas engagemang som guide för frekvensen. Mer engagerade segment (de som öppnat eller klickat i dina senaste utskick) kan få dagliga uppdateringar och påminnelser, medan mindre aktiva kontakter kanske bara ska få de allra viktigaste mejlen – exempelvis ett sammanfattande erbjudande på Black Friday och sedan en påminnelse på Cyber Monday. Genom att basera frekvensen på engagemangsdata undviker du att vissa kunder känner sig spam-bombade.

Sammanfattningsvis:

Börja planera tidigt och ta höjd för en längre kampanjperiod. Behandla Black Week, Black Friday och Cyber Monday som en sammanhängande helhet där varje del har sin roll. På så sätt kan du hålla uppe tempot och försäljningen genom hela ”köpfesten”, samtidigt som du vårdar kundrelationen med rätt budskap vid rätt tillfälle.

Våra bästa tips för att driva trafik till din butik under Black Friday och Cyber Monday

Bjud in kunderna med ett snyggt och enkelt nyhetsbrev. Se till att din kommunikation inför rean väcker intresse. Ett välgjort nyhetsbrev som tydligt presenterar att något stort är på gång under Black Week/Black Friday skapar förväntan hos mottagaren.

Lyft fram relevanta produkter och erbjudanden.

Plocka ut produkter eller deals som du vet att dina kunder skulle uppskatta och presentera dem tydligt i nyhetsbrevet samt i ditt övriga kampanj- och annonsmaterial. Anpassa innehållet efter mottagarnas preferenser om möjligt – personalisering kan öka intresset markant.

Tidsinställ dina utskick för maximal effekt.

Planera när dina mejl ska gå ut. Till exempel kan du skicka ett förhandsmejl några dagar innan med en teaser, och sedan schemalägga det stora Black Friday-nyhetsbrevet till precis vid midnatt när rean startar (många skickar ut sina BF-mail direkt när klockan slår tolv). Tänk även på att förbereda eventuella uppföljningar – ett extra utskick under helgen eller tidigt på Cyber Monday kan fånga upp de kunder som inte agerade på fredagens erbjudanden.

Satsa på ett bra erbjudande – och kommunicera det tydligt.

Kunderna förväntar sig starka erbjudanden under denna period, så det gäller att göra något extra för att sticka ut i bruset. Många e-handlare använder en generell rabattkod som gäller för hela sortimentet under Black Friday, vilket är administrativt enkelt för dig och lätt att förstå för kunden. Men överväg även kreativare erbjudanden: kanske ”köp 2 betala för 1”, en exklusiv gåva på köpet, eller tidsbegränsade blixtreor på utvalda produkter. Huvudsaken är att ditt erbjudande framstår som attraktivt och exklusivt.

Tips: Glöm inte att även kommunicera varför kunderna ska handla hos just dig. Kanske har du fri frakt, unik produktkvalitet, lokalt producerat sortiment eller något annat mervärde – lyft fram det i dina utskick för att differentiera dig i Black Friday-bruset.

Black Friday och Cyber Monday

Våra bästa tips för dig som arbetar B2B

Även i B2B-sektorn kan Black Friday/Cyber Monday användas som hävstång. Överväg att rabattera vissa av era tjänster eller paketera om erbjudanden för att skapa merförsäljning dessa dagar.

Ge något extra vid köp denna dag.

Exempelvis: erbjuda en gratistimme konsultation när kunden köper ett visst antal timmar, eller kanske låta kunder teckna ett abonnemang med extra förmåner just under Black Friday/Cyber Monday. Tanken är att utnyttja köpsuget som även företagskunder kan ha när alla pratar om reor – men på ett sätt som passar er affär.

”Prova-på”-incitament.

Erbjud en gratis testperiod eller demo för de som bokar eller beställer en tjänst just denna dag. Det kan sänka tröskeln för nya kunder att våga hoppa på, och du kan därefter följa upp med dessa leads efter kampanjen.

Kom ihåg att B2B-kunder också är människor som nås av marknadsföringsbruset under Black Friday. Anpassa tonen – kanske något mer affärsmässig – men våga dra nytta av kampanjperioden även inom B2B, om det är relevant för din produkt eller tjänst.

Lyckad Black Friday-kampanj – med eller utan sänkta priser

Black Friday (och Black Week) utgör numera en stor händelse i marknadsplanen för e-handlare. Tiden innan Black Friday lägger många företag upp extra kampanjer för att marknadsföra sig och sina produkter. För att nå ut med ditt budskap i en tid när många konkurrenter spenderar en stor del av sin marknadsföringsbudget gäller det att ha en smart strategi. Se till att i god tid sätta upp en kampanjplan som kartlägger vad som ska marknadsföras, vilken målgrupp du ska rikta dig mot, när respektive insats i olika kanaler ska ske, och hur det ska genomföras. Här är några insatser du kan använda för att nå en effektiv kampanj, oavsett om du väljer att rea ut dina produkter eller inte:

Bygg din e-postlista inför kampanjen.

Black Week och Black Friday är ett utmärkt tillfälle att utöka din e-postlista. Kommunicera i dina kanaler (webb, sociala medier, butik) att den som prenumererar på nyhetsbrevet kommer att kunna ta del av erbjudanden och tidiga släpp i förväg. Detta skapar FOMO hos kunderna inför Black Friday, samtidigt som din e-postlista växer – vilket gynnar framtida marknadsföring.

Jobba med återmarknadsföring och automation.

Utnyttja remarketing och automatiserade flöden för att hålla kvar kundernas intresse.

När någon har visat intresse för en produkt (t.ex. klickat på en länk i ditt nyhetsbrev eller interagerat i sociala medier) kan du trigga ett personligt meddelande eller SMS med ett erbjudande kopplat till den produkten. Sannolikheten för konvertering ökar markant med sådan snabb uppföljning, och köpupplevelsen förbättras för kunden. Ett exempel: om en kund har kikat på en vara under Black Week men inte genomfört köp, skicka en påminnelse med kanske en extra liten rabatt eller ”sista chansen idag!”-budskap på Cyber Monday – det kan få dem att slå till i sista stund.

Optimera din webbplats för mobil.

Mer än hälften av alla som e-handlar gör det via mobilen. Se därför till att din webbplats laddar snabbt, är mobilvänlig och lättnavigerad. Kunderna ska intuitivt hitta det de söker utan hinder – särskilt under en intensiv kampanj när tålamodet är kort. Säkerställ också att budskap, priser och rabattkoder framgår tydligt även på små skärmar.

Håll dig aktiv under kampanjdagarna.

På själva Black Friday och under Cyber Monday behöver du vara extra aktiv i dina kanaler. Påminn kunderna om varför de ska handla hos just dig – kommunicera ert unika värde. Skicka ut SMS och nyhetsbrev med aktuella erbjudanden (utan att spamma), uppdatera sociala medier med pågående deals och svara snabbt på frågor som dyker upp. Den som är alert och närvarande bygger förtroende och kan fånga upp köpintentioner i stunden.

Nå en framgångsrik kampanj – utan att sänka priserna

Rätt budskap, vid rätt tidpunkt, på rätt ställe! Det går att rida på Black Friday-vågen och skapa en framgångsrik kampanj även utan klassiska rea-priser. Här är några sätt att maxa effekten om du väljer att inte ha stora rabatter:

Skicka fler än ett utskick – bygg upp förväntan.

Begränsa dig inte till att bara skicka ett nyhetsbrev på själva dagen. Börja gärna kommunicera i förväg: exempelvis ett mail några dagar innan med budskapet att ”på fredag smäller det” och att kunderna ska hålla utkik i alla kanaler. Bygg upp hype innan kampanjen brakar loss, så står dina följare redo när det är dags.

Utnyttja alla dina kanaler.

Var synlig där dina kunder är.

Använd sociala medier för att bredda räckvidden och påminn om att något speciellt är på gång (t.ex. genom en Facebook/Instagram-post om ditt kommande kampanjerbjudande, eller en nedräkning i Instastories). Det tidsbegränsade med erbjudandet (att det bara gäller under BF/CM) bör understrykas för att driva på beslutsfattandet.

Ta hjälp av influencers (med omsorg).

Rätt influencer-samarbete kan ge ditt varumärke trovärdighet och nå ut till nya kunder. Välj personer som passar ditt varumärkes image och som har en relevant publik. Låt dem teasera din kampanj eller presentera exklusiva kampanjkoder – det kan öka buzz kring ditt erbjudande utan att du behöver sänka priserna brett. Att rätt person levererar ditt budskap kan göra stor skillnad.

Fånga upp besökare även efter kampanjen.

Om du driver trafik till din webb under Black Friday, se till att fånga upp de besökare som inte omedelbart köper något. Erbjud till exempel en rabatt eller bonus om de lämnar sin e-postadress. Då kan du fortsätta bearbeta dem med automatiserad marknadsföring framöver. Kampanjperioden är ett gyllene tillfälle att fylla på din funnel med leads för framtiden.

Få kunderna att känna sig speciella.

Om du inte lockar med låga priser, ge istället ett annat mervärde. Det kan vara något exklusivt – kanske en limiterad produkt, en populär bästsäljare i begränsad upplaga, eller tidig access till en ny kollektion. Poängtera att dina trogna kunder får ta del av något utöver det vanliga. Kunder som känner sig utvalda och uppskattade är mer benägna att engagera sig (och kanske betala fullt pris).

Personalisera och automatisera.

Arbeta med automatiska mail-flöden för att ge varje kund en personlig upplevelse, även utan rabatter. Till exempel kan du skicka en serie förberedande mejl med inspiration och sedan schemalägga ett uppföljande mejl på Black Friday med ditt budskap (som inte behöver vara rabatt, utan kanske ”Ny kollektion släppt!” eller liknande). Genom att trigga utskick baserat på kundbeteenden (t.ex. om någon klickar på en länk om en viss produkt, följ upp med mer info om den produkten) kan du öka relevansen i kommunikationen utan prispress.

Tänk SEO och organiskt.

Börja i god tid med att sökoptimera ditt innehåll kring nyckelord som är relevanta för Black Friday i din bransch. Då ökar chansen att du syns när någon googlar t.ex. ”Black Friday erbjudanden [din produktkategori]” under kampanjveckan. Att dra in organisk trafik kan ge försäljning utan att du sänker priser – du vinner på att helt enkelt bli hittad av de som letar.

Omni-kanal-tänk även utan rea.

Se till att budskapet du valt (kanske ett värdebaserat budskap, som hållbarhet eller kvalitet framför rabattjakt) går igen i alla kanaler under denna period. En röd tråd i kommunikationen – från nyhetsbrev till sociala medier och eventuella annonser – förstärker intrycket och gör att ditt alternativ till rean fastnar bättre hos målgruppen.

Black Friday och Cyber Monday

Sätt upp automatiserade flöden inför Black Friday och Cyber Monday

Automatiserade flöden gör det möjligt att nå dina kunder i realtid – något som är avgörande under Black Friday-helgens kaos. Låt kanalerna samspela för större effekt: kombinera gärna SMS och e-post. SMS-marknadsföring är snabb, effektiv och har hög öppningsfrekvens, medan e-post ger utrymme att leverera mer detaljerat innehåll till dina kunder. En genomtänkt kombination gör att du kan påminna kunden vid rätt tid utan att upprepa dig i onödan.

Förberedelse inför Black Friday-flödet

Innan du sätter igång med ditt automatiserade Black Friday/Cyber Monday-flöde måste du förbereda dig noggrant.

Allt börjar med målgruppen

Ingen kampanj utan målgrupp. Du måste veta vilka kunder du vill nå och ha koll på vad som utmärker dem i termer av intressen och drivkrafter. Gör gärna en snabb målgruppsanalys innan du spikar vilken typ av kampanj du ska köra och vilka budskap du ska formulera. Segmentera din e-postlista utifrån beteende och intresse – t.ex. VIP-kunder, tidigare Black Friday-köpare, inaktiva kunder som ska vinnas tillbaka etc. – så att du kan skräddarsy dina automatiska flöden för varje segment.

Planera innehållet noga

Planera innehållet i dina flöden i förväg. SMS och e-post bör komplettera varandra och skapa ett sammanhängande budskap. Exempel: När du har schemalagt ett e-postutskick med ett erbjudande inför Black Friday, kan du ställa in att ett SMS automatiskt går ut till de som inte har öppnat mejlet inom låt oss säga 1–2 dagar. På så sätt fångar du upp dem som missade mejlet första gången, men undviker att tjata på dem som faktiskt har öppnat det. Ett annat exempel: Om en kund klickat på en viss länk i ett kampanjmejl (t.ex. om en specifik produkt) kan du låta ett SMS skickas automatiskt som följer upp med ett erbjudande knutet till just den produkten eller kategorin. Genom att trigga på beteenden säkerställer du att varje kund får mer av det den är intresserad av. (Läs mer i vår guide om SMS-marknadsföring och bästa praxis för fler idéer om hur du kan samordna SMS och e-post.)

Mätning, analys och optimering av kampanjen

Efter Black Friday och Cyber Monday är det viktigt att mäta resultatet av dina utskick och kampanjer. Vilka meddelanden fungerade bäst? Vilka kunder engagerades mest? Sålde vissa segment mer än andra? Analysera siffrorna – öppningsfrekvenser, klickfrekvenser, konverteringar, försäljningssiffror – för att få insikter. Använd lärdomarna från mätningen för att optimera din nästa kampanj. Kanske upptäcker du att en viss typ av ämnesrad gav högre öppningsgrad, eller att SMS-påminnelserna på Cyber Monday drev många avslut – ta med dig det in i planeringen av kommande års Black Friday/Cyber Monday-satsning.

Förhindra att dina Black Friday-utskick fastnar i skräppost

I ivern att skapa lockande erbjudanden och få målgruppen att nappa på dem kan företag snubbla när det gäller leveransbarhet. Det är viktigt att utforma dina Black Friday-utskick klokt, så att de inte betraktas som skräppost av e-posttjänsterna eller mottagarna. Undvik att använda ord, fraser och tecken som ofta förknippas med spam i ämnesraden och meddelandet. Undvik särskilt i ämnesraden:

  • Klickbeten – superlativ och överdrivna nyckelord som utlovar orimliga fördelar.

  • Avvikande formatering – t.ex. medvetna felstavningar, enbart STORA BOKSTÄVER eller överdrivet många utropstecken.

  • För många specialtecken och emojis i ämnesraden (någon enstaka emoji kan fungera om det passar varumärket, men var försiktig – för många symboler kan trigga spamfilter).

Följ även dessa riktlinjer för att minska risken att dina nyhetsbrev klassas som skräppost:

  • Skicka bara till de som gett samtycke. Se till att mottagarna aktivt signat upp på dina utskick. Kall e-post hör inte hemma i Black Friday-kampanjer – det skadar bara din avsändardomän och varumärkets rykte.

  • Erbjud enkel avregistrering. Var tydlig med en unsubscribe-länk i varje utskick. Det är bättre att låta ointresserade lämna listan än att de markerar ditt mail som spam.

  • Följ lagen och branschregler. Agera i enlighet med regelverk som GDPR och marknadsföringslagen. Respektera även eventuella branschspecifika etikettsregler för kommunikation.

  • Använd en pålitlig e-posttjänst. Skicka dina mail genom en välrenommerad plattform som har rutiner för hög leveransbarhet och är känd av e-postleverantörerna.

  • Håll listan ren och uppdaterad. Gå igenom dina adresslistor regelbundet. Ta bort inaktiva adresser och de som studsar. En mindre, engagerad lista är bättre än en stor lista full av inaktiva mottagare.

  • Relevans framför allt. Skapa innehåll som är relevant och värdefullt för mottagarna. Om dina Black Friday-utskick konsekvent ger mottagaren något av värde kommer de att öppna och klicka – och chansen minskar att de markerar dig som spam.

  • Personalisera där det går. Använd data om mottagarna för att anpassa utskicken – allt från att nämna deras namn till att visa rekommenderade produkter baserat på tidigare köp. Ju mer träffsäkert innehållet upplevs, desto mindre risk att det förbises eller raderas.

  • Verifiera din avsändardomän. Tekniska inställningar som SPF, DKIM och en korrekt konfigurerad avsändardomän (bounce-domän) gör att dina mail ser legitima ut för e-postleverantörernas filter. Om du inte redan gjort det – säkerställ att dessa är på plats innan dina stora utskick.

Med dessa tips i åtanke kan du tackla Black Friday och Cyber Monday med nyhetsbrev och e-postmarknadsföring som skapar resultat – utan att fastna i filter eller försvinna i bruset.

Fördjupning: Så maxar du värdet efter kampanjen

Glöm inte eftervården – stärk relationen efter köpet

När kampanjveckan är över börjar det långsiktiga arbetet. Skicka ett uppföljande mejl till kunder som handlat – tacka för deras köp, ge tips kring produkten eller visa kompletterande produkter. Det stärker relationen och ökar chansen till återköp. Ett enkelt mejl kan göra stor skillnad för kundlojaliteten.

Gå bortom siffrorna – förstå beteenden

När du analyserar kampanjresultaten, titta inte bara på öppningar och klick. Undersök vilka erbjudanden som triggade köp, när under veckan kunderna handlade mest, och hur många som återkom. Beteendeanalys ger dig insikter som hjälper dig förbättra framtida kampanjer – inte bara på Black Friday.

A/B-testa inför kommande kampanjer

Ta vara på insikterna från årets kampanj genom att testa olika varianter i framtiden. Prova till exempel olika ämnesrader, erbjudandeformat eller utskickstidpunkter. Spara resultaten och bygg upp en intern kunskapsbank som gör varje kampanj starkare än den förra.

Digital marknadsföring för småföretag, läs hela guiden här!