Black Friday och Cyber Monday=BFCM 2025
Vad man än tycker om Black Friday och Cyber Monday så är de fenomen som framför allt handlare behöver förhålla sig till. Black Friday, världens största rea- och shoppingdag, infaller alltid fjärde fredagen i november (dagen efter den amerikanska Thanksgiving) – år 2025 är det den 28 november. Cyber Monday, som fokuserar på e-handel, infaller direkt därefter på måndagen – år 2025 blir det 1 december. Black Friday är en dag fylld med rabatter och bra erbjudanden från olika butiker och kedjor, medan Cyber Monday historiskt skapades för online-shopping och har utvecklats till en av årets största e-handelsdagar. Tillsammans markerar Black Friday och Cyber Monday (ofta förkortat BFCM) startskottet på julhandelssäsongen, med intensiv aktivitet både i fysiska butiker och online. För dig som skickar nyhetsbrev är det utmärkta tillfällen att uppmärksamma kunderna med relevanta kampanjer. Här är våra bästa tips – uppdaterade för att omfatta både Black Friday och Cyber Monday – för effektiv e-postmarknadsföring under årets största shoppingperiod.
Black Friday är något att förhålla sig till
De senaste åren har en motsatt reaktion blommat upp, där fler och fler ställer sig frågande till fenomenet Black Friday. En dag som bara handlar om rabatter, och uppmuntrar till konsumtion av saker som vi kanske egentligen inte behöver? Gynnar det handeln eller leder det till sämre marginaler och att försäljningen under övrig tid går ner? Detta har lett till att en del handlare väljer att bojkotta Black Friday helt, och istället skänka en del av intäkterna den dagen till välgörande ändamål. Men oavsett i vilket läger du står behöver du förhålla dig till Black Friday – och den numera förlängda kampanjperiod som Black Week och Cyber Monday innebär. Om du inte vill jobba med sänkta priser bör du fundera på vad du vill kommunicera i stället. Här kommer en hel del bra tips på hur du kan arbeta. För att lyckas allra bäst med din Black Friday-kampanj är det viktigt att börja i tid.
Planera för Black Week och Cyber Monday
Black Friday har blivit en betydelsefull punkt i marknadsplanen för e-handlare. Numera inleds kampanjandet ofta redan måndagen innan Black Friday, under Black Week, och många företag tjuvstartar med förhandserbjudanden för VIP-kunder eller smygreor under veckan. Helgen kulminerar sedan i Black Friday och fortsätter över helgen fram till Cyber Monday – starten för julhandeln online. För e-handlare gäller det att planera för hela denna intensiva period, inte bara för fredagen. Black Friday tenderar att generera mycket trafik i alla kanaler, medan Cyber Monday ofta kan ge högre konverteringsgrad och större genomsnittligt ordervärde, särskilt via mobila enheter. Tillsammans utgör de den kanske viktigaste försäljningshelgen på året, då kunderna är som mest köpvilliga.
Se Black Friday och Cyber Monday som komplement – inte konkurrerande dagar.
Använd Black Friday för att bygga upp momentum, och ta sedan vara på Cyber Monday för att kapitalisera på det uppbyggda intresset. Exempelvis kan du låta vissa erbjudanden löpa vidare över helgen eller lansera nya, exklusiva online-erbjudanden på måndagen för att fånga upp de kunder som missade chansen under fredagen. Statistik visar att konsumenterna fortsätter handla frenetiskt under hela denna period – enbart under Black Friday 2024 spenderades 10,8 miljarder dollar online globalt (en ökning med 10,2 % från året innan), och Cyber Monday samma år nådde rekord med 13,3 miljarder dollar i online-försäljning (upp 7,3 % från föregående år). Dessa siffror understryker att Cyber Monday numera överträffar Black Friday i onlineförsäljning och därför bör integreras i din kampanjplan.
Tänk längre än en dag:
Förbered en kampanjstrategi som täcker hela perioden – från Black Week fram till Cyber Monday. Kartlägg i god tid vad som ska marknadsföras varje dag, vilken målgrupp som ska riktas när, och hur dina kanaler (nyhetsbrev, SMS, sociala medier m.m.) ska samverka över helgen. Att sprida ut kommunikationen ger ofta bättre effekt än att lägga allt krut på en enda dag.
Anpassa erbjudanden per dag:
Överväg att ha olika erbjudanden eller vinklingar för Black Friday respektive Cyber Monday. Till exempel kan Black Friday fokusera på breda rabatter eller storsäljare, medan Cyber Monday kanske lyfter fram online-exklusiva deals (t.ex. på teknikprodukter eller tjänster) eller ett ”sista chansen”-erbjudande. På så vis håller du intresset uppe och ger kunderna en anledning att komma tillbaka efter helgen.
Kommunicera smart – varje dag:
För att maximera utfallet bör du kommunicera med kunderna varje dag under Black Friday-helgen och Cyber Monday, men gör det segmenterat och genomtänkt. Skicka inte alla utskick till hela listan varje gång, utan använd kundernas engagemang som guide för frekvensen. Mer engagerade segment (de som öppnat eller klickat i dina senaste utskick) kan få dagliga uppdateringar och påminnelser, medan mindre aktiva kontakter kanske bara ska få de allra viktigaste mejlen – exempelvis ett sammanfattande erbjudande på Black Friday och sedan en påminnelse på Cyber Monday. Genom att basera frekvensen på engagemangsdata undviker du att vissa kunder känner sig spam-bombade.
Sammanfattningsvis:
Börja planera tidigt och ta höjd för en längre kampanjperiod. Behandla Black Week, Black Friday och Cyber Monday som en sammanhängande helhet där varje del har sin roll. På så sätt kan du hålla uppe tempot och försäljningen genom hela ”köpfesten”, samtidigt som du vårdar kundrelationen med rätt budskap vid rätt tillfälle.
Våra bästa tips för att driva trafik till din butik under Black Friday och Cyber Monday
Bjud in kunderna med ett snyggt och enkelt nyhetsbrev. Se till att din kommunikation inför rean väcker intresse. Ett välgjort nyhetsbrev som tydligt presenterar att något stort är på gång under Black Week/Black Friday skapar förväntan hos mottagaren.
Lyft fram relevanta produkter och erbjudanden.
Plocka ut produkter eller deals som du vet att dina kunder skulle uppskatta och presentera dem tydligt i nyhetsbrevet samt i ditt övriga kampanj- och annonsmaterial. Anpassa innehållet efter mottagarnas preferenser om möjligt – personalisering kan öka intresset markant.
Tidsinställ dina utskick för maximal effekt.
Planera när dina mejl ska gå ut. Till exempel kan du skicka ett förhandsmejl några dagar innan med en teaser, och sedan schemalägga det stora Black Friday-nyhetsbrevet till precis vid midnatt när rean startar (många skickar ut sina BF-mail direkt när klockan slår tolv). Tänk även på att förbereda eventuella uppföljningar – ett extra utskick under helgen eller tidigt på Cyber Monday kan fånga upp de kunder som inte agerade på fredagens erbjudanden.
Satsa på ett bra erbjudande – och kommunicera det tydligt.
Kunderna förväntar sig starka erbjudanden under denna period, så det gäller att göra något extra för att sticka ut i bruset. Många e-handlare använder en generell rabattkod som gäller för hela sortimentet under Black Friday, vilket är administrativt enkelt för dig och lätt att förstå för kunden. Men överväg även kreativare erbjudanden: kanske ”köp 2 betala för 1”, en exklusiv gåva på köpet, eller tidsbegränsade blixtreor på utvalda produkter. Huvudsaken är att ditt erbjudande framstår som attraktivt och exklusivt.
Tips: Glöm inte att även kommunicera varför kunderna ska handla hos just dig. Kanske har du fri frakt, unik produktkvalitet, lokalt producerat sortiment eller något annat mervärde – lyft fram det i dina utskick för att differentiera dig i Black Friday-bruset.


