Skapa nyhetsbrev som gör skillnad
Marknadsför, bygg relation till kunder, uppmuntra till ökad försäljning och driv mer trafik till din webbplats. Väldesignade nyhetsbrev kan skapa stora resultat. Med rätt verktyg blir det dessutom enkelt och tidseffektivt att planera, designa och skicka. Här kommer några tips så att du kan skapa nyhetsbrev som ger effekt.
Testa vår plattform Paloma idag och förenkla din marknadsföring!
Bra nyhetsbrev är välplanerade
Skriv inte allt för långa texter utan gör materialet luftigt och enkelt att läsa. Informationen ska vara lätt för läsaren att ta till sig och inte kännas komplex eller uttröttande. Använd dig av relativt enkla ord och se till att de som inte har någon kunskap om din bransch inte känner sig vilsna.
Det hela handlar egentligen om att fundera ordentligt på allt som skulle kunna göra att en potentiell kund klickar bort ditt nyhetsbrev, och sen motverka det. Vad kan göra att de tappar intresse, blir trötta, eller kanske rentav irriterade?
Bygg upp det efter läsarna
Det är viktigt att ditt nyhetsbrev alltid har en enkel funktion som gör att de kan avregistrera sig från e-postlistan. Annars kan det här skapa negativa känslor kring din verksamhet. En annan sak som kan vara bra att tänka på är att fokusera på att nyhetsbrevet bör vara mestadels utbildande och att endast en mindre del är säljande. Detta gör att läsaren känner att de får ut något av att läsa ditt nyhetsbrev.
Fundera på vad du tror att din målgrupp är intresserade av och bygg upp ditt nyhetsbrev efter det. Vad har de för problem? Vad tycker de om? Nyhetsbrevet ska vara verkligt hjälpsamt och ge intressant fakta. Att lägga tid på att producera kvalitativt innehåll till ditt nyhetsbrev kommer att löna sig.
Snygga nyhetsbrev ger bättre resultat
Fånga deras intresse genom en cool grafisk design och ett snyggt upplägg. Skapa en design som passar för ditt företag eller din organisation och se till att sticka ut. Ha sedan gärna en sammanhängande stil som är genomgående för alla dina kommande nyhetsbrev. På så sätt bidrar du till att bygga upp ditt varumärke och gör dig lätt att känna igen.
Fundera även på vad som sannolikt gör att en läsare inte klickar bort ditt nyhetsbrev, utan faktiskt läser det. Vad kan du själv göra för att påverka resultatet?
En väl vald ämnesrad
Ämnesraden är det första dina läsare ser i sin inkorg, så se till att den blir riktigt bra. Väck en tanke, erbjud en lösning på ett problem, lova användbar information om ett aktuellt ämne, eller något helt annat. Framförallt, var personlig och skapa intresse.
Få läsaren att känna att det här nyhetsbrevet var direkt riktat till just dem. Känslan av att det är ett allmänt massutskick ska du hålla dig långt bort ifrån. Det är helt enkelt mycket roligare att läsa något som känns riktat till sig själv. Se även till att inte återanvända samma ämnesrad flera gånger, för då kan läsaren lätt tro att de redan läst ditt nyhetsbrev.
Nå ännu mer människor genom att göra det lätt för läsarna att dela ditt nyhetsbrev på sociala medier. Vad du än vill få din läsare att göra, se till att det är så enkelt som bara möjligt. Ha med call-to-action knappar i ditt material för att få läsaren att exempelvis klicka in på din hemsida eller börja ett köp. Något som också är mycket viktigt är att se till att ditt nyhetsbrev går att läsa direkt i mobilen. De flesta numera läser sin e-post i mobilen, därför är det ett måste att nyhetsbrevet är mobilanpassat.
E-post marknadsföring ska komma regelbundet
Det är större sannolikhet att dina nyhetsbrev får den effekt du vill om du gör dessa utskick med jämna mellanrum. Annars finns det risk att din verksamhet uppfattas som opålitlig och oseriös. Fundera på hur du själv skulle vilja ha det. Ett nyhetsbrev som kommer exempelvis en gång i veckan, eller ett nyhetsbrev som under en period skickas varje dag för att sedan inte dyka upp i inkorgen på flera månader?
Ge rätt bild av din verksamhet
Du vill att dina läsare ska känna att de kan lita på dig, så bevisa det för dem. Det gäller bara att sätta upp en plan och ha tydliga deadlines i ditt schema. Att vara regelbunden med utskick kommer med stor sannolikhet vara till stor fördel.
Kommer nyhetsbreven för ofta finns det risk att läsaren tröttnar, och kommer de för sällan kommer läsare sannolikt inte in i en rutin att läsa det du skickar. Det gäller att ha balans och hitta det som fungerar för just dina läsare. Alla målgrupper är olika, därför måste du tänka på hur du på bästa sätt når din verksamhets målgrupp.
Nyhetsbrev ska marknadsföra
Även om den större delen av materialet i ditt nyhetsbrev bör bestå av lärorik information eller saker din läsare kan ha användning för, måste du se till att ta vara på möjligheten att marknadsföra din verksamhet. Försök på ett naturligt och lättsamt sätt knyta an till det ditt företag eller din organisation erbjuder.
Kan det du erbjuder lösa ett vanligt problem, fylla ett behov eller på något annat sett vara positivt för läsaren? Få de att visualisera det du pratar om både genom välarbetade beskrivningar och talande bilder.
Vår smidiga plattform – Paloma
Paloma är ett enkelt och användarvänligt verktyg som hjälper dig att skapa och nå ut med effektiva nyhetsbrev. Genom smarta funktioner kan du spara tid och göra din marknadsföring mer resultatrik.
Några av våra användbara funktioner:
- Designa snygga nyhetsbrev enkelt
- Använd dig av välplanerade färdiga mallar
- Ställ in schemalagda utskick
- Använd vårt statistikverktyg för att se vilka av dina artiklar som är mest lästa och vad som verkligen intresserar dina läsare
- Få hjälp att skicka ut nyhetsbrev som följer GDPR
- Lägg till flera användare från ditt team och samarbeta
Börja använda Paloma idag
Gör det bästa möjliga av ditt nyhetsbrev genom att använda vår effektiva plattform. Med Paloma kan du på ett kostnadseffektivt sätt skapa en stor spridning av dina nyhetsbrev. Vi gör marknadsföring enkelt, tidseffektivt och roligt.
Vad väntar du på? Testa Paloma idag och gör skillnad!