2019
2018
2017
2016
2015
2014
17 dec 2014

Sociala medier förbättrar din kundrelation

Vad är sociala medier?

Sociala medier är ett samlingsnamn på digitala forum och nätverk som bloggar, Twitter, Facebook och Youtube. Dessa kanaler växer inom marknadsföring och kommer bli ett allt viktigare verktyg för företag att kommunicera med sina målgrupper. Men också för att hålla koll på sina konkurrenter och få nya idéer.

Fler företag inser fördelarna med att koppla sin produkt eller tjänst till sociala medier, eftersom det är där som marknaden och konkurrenterna finns. I dag har Facebook över 300 miljoner användare – inte bara privatpersoner, utan även politiker och företag..

Många ser nu de sociala medierna som framtidens arena och framtiden sker i realtid.Sociala medier är framtidens arena och framtiden sker i realtid. I årets valrörelse spås många politiker använda Youtube för att marknadsföra sin politik, då det är en billig kampanjkanal, och mycket effektiv om den används rätt..

Uttrycket ”social media” syftar på det nära förhållandet mellan sändare och mottagare och det är just denna direktkontakt mellan säljare och köpare som ger slagkraften i marknadsföringen.. Dagens köpare vill inte längre vara passiva utan aktivt medverka i utvecklingen. Genom att erbjuda detta kan man bygga upp en långvarig relation med sin kundkrets. Iaktta, lyssna, bidra är tre budord för att lyckas med ditt nätverkande.

Börja marknadsföra via sociala medier

Presentation. Börja med att vara där. Presentera ditt företag på Facebook och bygg upp en kontakt med dina målgrupper. Syns du inte så finns du inte. Den stora fördelen med den här typen av marknadsföring är att kunderna inte upplever dig påträngande på samma sätt som till exempel en telefonförsäljare. På Facebook handlar det istället om att uppdatera nyheter som dina ”vänner” kan ta del av frivilligt.

Iaktta. På kanaler som Twitter är det nästan mer givande att följa andra och iaktta deras flöde. Vad händer i din bransch just nu? Hänger du med? Om inte, vad kan du göra för förbättring? Skaffa nya idéer genom att hänga med i nyheterna. Undersök också vad dina kunder vill ha.

Lyssna. Förmågan att lyssna är viktig i sociala medier. Vad sägs om din tjänst eller produkt? SJ är ett bra exempel på hur man lyssnar och bemöter kritik. Deras kundservice finns på Twitter och lyssnar alltid på vad som sägs om dem. Vid förseningar och klagomål skapas snabbt en dialog med den missnöjda kunden där frågan ställs: Vad kan vi göra för dig? På detta sätt blir man medveten missnöjet och kan åtgärda det omedelbart.. Återigen, direktkontakt med kunden lönar sig.

Bidra. För att öka läsvärdet måste du själv vara aktiv och bidra. Om du endast pratar om din produkt eller tjänst kommer du märka att få orkar lyssna. Bidra istället med vilka fördelar det kan ge att delta i diskussionen och länka till relevant information. Om ditt företag sysslar med ekologiska kläder länka till intressanta artiklar om hållbar utveckling och bidra med fakta som är av allmänt intresse.

Komplement till ditt nyhetsbrev

Sociala medier fungerar som värdefulla komplement till din hemsida och nyhetsbrev. Flervägskommunikation gör effekten dubbel. Både du och din kund tjänar på det här extra samtalet. Med nyhetsbrev och hemsida marknadsför bygger du upp din tjänst eller produkt. Du visar den bästa sidan och fångar kundens intresse. Med sociala medier utvecklar du relationen och fortsätter hålla intresset vid liv. Du bemöter också kundens åsikter och önskemål på ett för båda parter utvecklande sätt.

Detta är en introduktion till hur du kan förbättra din marknadsföring genom sociala medier. Här finns givetvis massor att lära. I nästa nummer gör vi en fördjupning i ämnet och ger ytterligare tips och varnar för fällor.

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Smarta funktioner för at skapa nyhetsbrev. Spar din tid och ökar effekten av din e-postmarknadsföring.

Postman gör att du snabbt kan skapa snyggt designade nyhetsbrev utan större ansträngning. Dessutom är verktyget fullproppat med smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår Drag and dropeditor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med ditt nyhetsbrev. Postman håller reda på avregistreringar, studsar och liknande. Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också få direkt feed-back direkt i nyhetsbrev med vår snabbenkätsfunktion. Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande och bra funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Att använda Nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. Både dagens och framtidens kunder lever sina liv online – e-postmarknadsföring och mailutskick är både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. Det behöver dessutom inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevsverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och vårt gränssnitt fr at vårt nyhetsbrevsverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att använda och enkelt att förstå som möjligt. Nyhetsbrev har i många olika undersökningar visats ha bäst ROI, Return On Investment, av alla kanaler inklusive olika sociala medier. Vi har ett gäng färdiga och snygga nyhetsbrevsmallar som du kan börja använda direkt. Det är alltså gratis nyhetsbrevsmallar och de är designade av professionella Art-directors. Du bör ha en mall för ditt nyhetsbrev så du kan hålla en konsekvent och genomtänkt policy. Det underlättar också detkontinuelriga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istälet för att skapa nya mallar för varje utskick. Vi har naturligtvis ett arkiv både för dina mallar och dina filer, såsom bilder, dokument och pdf:er tex.

Skapa och skicka nyhetsbrev snabbt och enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Postman hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html. Med Postman blir det enkelt att: 
✔️ Designa, skicka och följa upp med statistik. 
✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp.
✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera.
✔️ Triggermejl och automatiska utskick. 
✔️ Vi har en editor, drag and drop i världsklass. 
✔️ Enkelt att administrera dina kontakter.  
✔️ Smart enkel uppföljning. 
✔️ Stöd för flera redaktörer och eller konton, så kallat redaktörskonto.

 

97 % supportnöjdhet

Om du vill utveckla företagets nyhetsbrev och e-postmarknadsföring är Postman perfekt för dig. 9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet. Du får dessutom tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om nyhetsbrevsverktyget om du föredrar att lära dig själv. 100 % av våra anställda rekommenderar oss som arbetsplats. Ditt samarbete med oss blir både belönande och uppskattat.