2019
2018
2017
2016
2015
2014
19 dec 2014

Marknadsföringsskola, del 1

”Syns du inte så finns du inte” – marknadsföringens grunder

För att ditt företag ska kunna blomstra behövs attraktiva produkter eller tjänster som du måste berätta om. Du behöver både jobba för att behålla dina befintliga kunder och attrahera nya. Att skapa en relation med din kund är därför grundläggande för att nå framgång.

Marknadsföring är det företaget gör för att hitta och behålla kunder. Det handlar inte bara om reklam, utan kan ske på många olika sätt. I en marknadsplan utformar du en strategi utifrån den information du har om din marknad.

Ditt varumärkes värden ska genomsyra allt

Alla kanaler du använder dig av för din kommunikation måste vara samstämmiga för att ditt varumärke ska vara trovärdigt. Om ditt företag ska stå för ”enkelhet” behöver detta genomsyra allt från formspråk och texter till produktens eller tjänstens utformning och kontakt med företagets anställda.

Marknadsför en vara eller tjänst

När du vill marknadsföra en specifik produkt eller tjänst, beslutar du först vilken målgrupp du riktar dig till. Sen bestämmer du ditt budskap. Vad är unikt för din vara/tjänst? Genom vilka kanaler når du bäst din målgrupp? Vad vill du att kampanjen ska få för effekt?

Välj kanal efter budget och målgrupp

Det finns en mängd sätt du kan nå dina kunder på. Du väljer den eller de kanaler som passar bäst för din budget och det resultat du vill uppnå. Några av de vanligaste kanalerna är:

  • annonsering i tv/radio/press
  • direktreklam hem i brevlådan
  • telemarketing
  • internet
  • e-post

PR - Publicitet som inte är köpt

Ett annat sätt att kommunicera med omvärlden är genom PR. Det går ut på att få uppmärksamhet, ofta publicitet i media, som inte är köpt. Det du vill berätta måste då ha ett nyhetsvärde för att media ska uppta utrymme för din nyhet. Att skicka ut pressmeddelanden är ett vanligt sätt för att göra journalister uppmärksamma på ditt budskap.

Följ upp din aktivitet

Efter en marknadsföringskampanj är det viktigt att göra en uppföljning på om de investerade pengarna gav den effekt du tänkt dig. Kanske behöver du skruva på något i din marknadsplan eller ditt budskap för att nå ett bättre resultat nästa gång.

Tips!

  1. Vad är unikt och nytt med ditt företag? Fokusera på det som är unikt för dig – kvalitet, pris, service eller vad det nu kan tänkas vara.
  2. Glöm inte webben vid en marknadsaktivitet. Om du hänvisar dit, se till att informationen enkelt kan hittas, är relevant och aktuell.
  3. Ta hjälp av proffs för att utforma ditt marknadsföringsmaterial. Dina kunders förtroende ökar inte om ditt företag ger ett amatörmässigt intryck.
  4. Glöm inte att vårda dina befintliga kunder. En nöjd kund är mer benägen att återkomma och rekommendera dig till andra.
  5. Redaktionell uppmärksamhet är värt stora pengar i marknadsföringsvärde. Ta fram de berättelser som finns i ditt företag och tipsa media om dem.
SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Smarta funktioner för at skapa nyhetsbrev. Spar din tid och ökar effekten av din e-postmarknadsföring.

Postman gör att du snabbt kan skapa snyggt designade nyhetsbrev utan större ansträngning. Dessutom är verktyget fullproppat med smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår Drag and dropeditor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med ditt nyhetsbrev. Postman håller reda på avregistreringar, studsar och liknande. Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också få direkt feed-back direkt i nyhetsbrev med vår snabbenkätsfunktion. Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande och bra funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Att använda Nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. Både dagens och framtidens kunder lever sina liv online – e-postmarknadsföring och mailutskick är både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. Det behöver dessutom inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevsverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och vårt gränssnitt fr at vårt nyhetsbrevsverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att använda och enkelt att förstå som möjligt. Nyhetsbrev har i många olika undersökningar visats ha bäst ROI, Return On Investment, av alla kanaler inklusive olika sociala medier. Vi har ett gäng färdiga och snygga nyhetsbrevsmallar som du kan börja använda direkt. Det är alltså gratis nyhetsbrevsmallar och de är designade av professionella Art-directors. Du bör ha en mall för ditt nyhetsbrev så du kan hålla en konsekvent och genomtänkt policy. Det underlättar också detkontinuelriga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istälet för att skapa nya mallar för varje utskick. Vi har naturligtvis ett arkiv både för dina mallar och dina filer, såsom bilder, dokument och pdf:er tex.

Skapa och skicka nyhetsbrev snabbt och enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Postman hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html. Med Postman blir det enkelt att: 
✔️ Designa, skicka och följa upp med statistik. 
✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp.
✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera.
✔️ Triggermejl och automatiska utskick. 
✔️ Vi har en editor, drag and drop i världsklass. 
✔️ Enkelt att administrera dina kontakter.  
✔️ Smart enkel uppföljning. 
✔️ Stöd för flera redaktörer och eller konton, så kallat redaktörskonto.

 

97 % supportnöjdhet

Om du vill utveckla företagets nyhetsbrev och e-postmarknadsföring är Postman perfekt för dig. 9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet. Du får dessutom tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om nyhetsbrevsverktyget om du föredrar att lära dig själv. 100 % av våra anställda rekommenderar oss som arbetsplats. Ditt samarbete med oss blir både belönande och uppskattat.