2019
2018
2017
2016
2015
2014
18 dec 2014

Internetmarknadsföring, del 3

Gör det själv-manual för sökmotoroptimering

För att synas i sökmotorernas resultatlistor krävs att de ord man har valt även förekommer på webbplatsens olika sidor. Enkelt och logiskt, men inte helt problemfritt. Mycket kan man dock göra själv om tiden finns. Här går vi igenom de mest grundläggande stegen.

Sökmotorerna avgör hur viktig varje individuell sida är utifrån vilka nyckelord som används och var de är placerade. Nyckelorden på de enskilda sidorna måste stämma överens med webbplatsens tema. Det är inte att rekommendera att skapar sidor som handlar om bilar på en webbplats som handlar om kök . Effekten blir att man varken rankas på ordet kök eller bil.

Grundläggande nyckelordsstruktur

När vi tittar på vilka nyckelord som används för vår webbplats så tittar vi på placering och mängd. Att nyckelordet återfinns i titeltaggen, i rubriker, i länktexter och i brödtexten. Självklart ska det inte överarbetas utan man bör hålla sig till en mängd som ser naturlig ut och som gör texten lättläst.

Tips 1

Ta ut ett stycke från en av sidorna på webbplatsen. Förstår du utifrån vad du läser vad texten handlar om? Finns nyckelorden med? Beskriver texten någonting? Ett lösryckt stycke text måste kunna ge en idé om ämnet. Jämför följande exempel:

 

  • Text 1: Vi erbjuder kvalitét, leveranssäkerhet och högkvalitativt material. Vår breda kompetens, drivkraften att få saker gjorda och vilja att hjälpa våra kunder till framgång är grundstenarna till vår förmåga att identifiera våra kunders behov och ge dem bästa möjliga lösning.
  • Text 2: Verkstaden arbetar med flera servicekoncept för att göra ditt bilinnehav så enkelt och väl fungerande som möjligt och i Volvo butiken finner du alltid bra erbjudanden på massor av produkter till dig och din Volvo.

I text två kan vi direkt avgöra textens innehåll och vem som är avsändare. Text ett skulle passa vilket företag som helst och berättar ingenting för en sökmotor.

Tips 2

Nyckelord i titeltaggen! Vad är en titeltagg? Om ni använder Internet Explorer så hittar ni titeltaggen längst upp i det vänstra hörnet i webbläsarfönstret. Den är den enskilt viktigaste platsen att placera sina nyckelord på. Det som står här berättar för en sökmotor vad som kommer att återfinnas på sidan. Bra eller dålig titeltagg? Jämför följande exempel:

 

  • Titeltagg 1: Produkter och tjänster
  • Titeltagg 2: Konferens och möten | Konferera på Klockargården i Tällberg Dalarna

Den första titeltaggen använder ord som är för generella. En koppling till verksamhetsområde eller bransch skulle göra dem mer beskrivande. I dag ger de träffar (långt ner i sökresultaten) på just dessa två ord, "produkter" och "tjänster". Titeltagg två beskriver sidans innehåll och ger bra information om vad sökmotorn kan förvänta sig att hitta på sidan, nämligen information om konferens och möten på Klockargården i Tällberg.

Tips 3

Använd inte samma nyckelord på alla sidor. Varje sida på webbplatsen ska ha egna unika nyckelord som beskriver sidans innehåll. Försök inte att ha för många nyckelord per sida. Jobba med två till tre huvudnyckelord och ord som sedan kan associeras till dessa. Känner ni att ni vill jobba med flera ord så bör ni skapa en ny sida för dessa ord.

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Smarta funktioner för at skapa nyhetsbrev. Spar din tid och ökar effekten av din e-postmarknadsföring.

Postman gör att du snabbt kan skapa snyggt designade nyhetsbrev utan större ansträngning. Dessutom är verktyget fullproppat med smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår Drag and dropeditor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med ditt nyhetsbrev. Postman håller reda på avregistreringar, studsar och liknande. Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också få direkt feed-back direkt i nyhetsbrev med vår snabbenkätsfunktion. Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande och bra funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Att använda Nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. Både dagens och framtidens kunder lever sina liv online – e-postmarknadsföring och mailutskick är både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. Det behöver dessutom inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevsverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och vårt gränssnitt fr at vårt nyhetsbrevsverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att använda och enkelt att förstå som möjligt. Nyhetsbrev har i många olika undersökningar visats ha bäst ROI, Return On Investment, av alla kanaler inklusive olika sociala medier. Vi har ett gäng färdiga och snygga nyhetsbrevsmallar som du kan börja använda direkt. Det är alltså gratis nyhetsbrevsmallar och de är designade av professionella Art-directors. Du bör ha en mall för ditt nyhetsbrev så du kan hålla en konsekvent och genomtänkt policy. Det underlättar också detkontinuelriga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istälet för att skapa nya mallar för varje utskick. Vi har naturligtvis ett arkiv både för dina mallar och dina filer, såsom bilder, dokument och pdf:er tex.

Skapa och skicka nyhetsbrev snabbt och enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Postman hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html. Med Postman blir det enkelt att: 
✔️ Designa, skicka och följa upp med statistik. 
✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp.
✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera.
✔️ Triggermejl och automatiska utskick. 
✔️ Vi har en editor, drag and drop i världsklass. 
✔️ Enkelt att administrera dina kontakter.  
✔️ Smart enkel uppföljning. 
✔️ Stöd för flera redaktörer och eller konton, så kallat redaktörskonto.

 

97 % supportnöjdhet

Om du vill utveckla företagets nyhetsbrev och e-postmarknadsföring är Postman perfekt för dig. 9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet. Du får dessutom tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om nyhetsbrevsverktyget om du föredrar att lära dig själv. 100 % av våra anställda rekommenderar oss som arbetsplats. Ditt samarbete med oss blir både belönande och uppskattat.