2019
2018
2017
2016
2015
2014
18 dec 2014

Internetmarknadsföring, del 1

Hur marknadsför ni ert företag på internet?

Framgångsrik marknadsföring på internet handlar om att utveckla den rätta kombinationen av strategi (tänk) och taktik (åtgärd). Vår checklista kan förhoppningsvis bidra till ert företags arbete med strategier för framgång på internet.

Checklista för framgångsrik marknadsföring på internet

1. Webbanalys

En webbanalys får fram information om hur väl en webbplats möter företagets affärsmål. Den talar även om vad som bör utvecklas på webbplatsen för att möta målen ännu bättre. Men den kanske viktigaste kunskapen är vad besökarna gör på webbplatsen och vad de söker efter. Gör er bekanta med ett bra analysverktyg. Google Analytics är ett kraftfullt, enkelt och framförallt gratis verktyg. Oavsett vilket verktyg ni väljer så se till att lära er vad informationen betyder och att tolka den. Att enbart titta på siffrorna men inte veta hur man ska agera på dem är till ingen nytta. Titta på vilka sökord som genererar bra kvalitativ trafik och som genererar intäkter. Vart kommer den kvalitativa trafiken ifrån? Vilka webbplatser skickar trafik till webbplatsen? Lönar det sig att annonsera i de internetkataloger ni finns med i? Analysverktyg är det viktigaste verktyget som ni har för att analysera er marknadsföring och hitta era affärsmöjligheter.

2. Sökmotorvänlig webbplats

Se till att sökmotorerna kan ta till sig innehållet på webbplatsen och att det inte finns några tekniska lösningar som hindrar sökmotorerna från att indexera innehållet på webbplatsen.

3. Sökmotoroptimering

Att sökmotoroptimera webbplatsen innebär att strukturerar webbplatsen utifrån det innehåll som presenteras (tema och intern navigering). Se till att innehållet möter besökarens frågeställning (matcha innehåll mot nyckelord och sökfraser) och att marknadsföra webbplatsen externt (externa ingående länkar).

4. Sponsrade länkar

Arbeta med sponsrade länkar för att attrahera trafik på hårt konkurrensutsatta sökfraser och för att genomföra kortare kampanjer som till exempel "sista minuten-erbjudanden".

5. Marknadsföring i social media

Begreppet social media har surrat i luften hos de flesta marknadsförare under 2008. Vilken är nyttan och vart ska man finnas med? Är Facebook en bra plats att synas på? Marknadsföring i social media handlar om att finnas med på webbplatser där besökare skapar allt eller det mesta av innehållet själva. Att lägga upp artiklar, filmer, pressmeddelanden och white papers eller att blogga och föra diskussioner på olika forum tillhör denna kategori. Det finns en mängd olika sajter att lägga upp information på. Svårigheten är att skapa en struktur kring de sajter man vill vara med på och se till att hinna med att uppdatera och medverka på de olika sajterna.

6. YouTube

Vi har valt att lägga detta som en egen punkt men den ingår även i punkten ovan. Rörlig film på webben kommer starkt. Att använda korta filmer med instruktioner, referenser, produktvisning och videobloggar kommer att bli allt vanligare på webbplatserna. Se till att skapa en egen kanal på YouTube där ni kan lägga upp videomaterial.

7. Google Maps

Gå till maps.google.se och sök efter ert företag. Finns ni inte med så kan ni lägga till er genom att gå till Googles lokala företagscenter: www.google.com/local/add/businessCenter?gl=SE&hl=sv. Gör samma sak på Yahoo Local och Microsoft Live Search Maps.

8. Omvärldsbevakning

Kontrollera ert rykte på internet genom Google Alert som ger en enkel kontroll av vad som skrivs om er på internet. Gå till: www.google.com/alerts och skapa er profil. Komplettera detta med att prenumerera på Yahoo News, Technocrati och Google Blog Search. Det gör du genom att besöka webbplatserna och söka på ert företagsnamn och sedan välja prenumerera på denna feed. Lägg upp profiler där ni bevakar era konkurrenter och er bransch.

9. Närvaro

Se till att vara listad i DMOZ.org och Infoo.se. Se över er interna länkar så att nyckelord återkommer i länkarna till andra sidor på sajten. Länkar som det står "Klicka här" säger inget om innehållet länken pekar till.

10. E-postmarknadsföring

Att arbeta aktivt med e-postmarknadsföring innebär att man grupperar mottagarna utifrån det område de visat intresse för. Här kan man antingen fråga besökaren vid registreringen alternativt analysera besökaren när de navigerar på webbplatsen. Anpassade budskap och kontinuerlig bearbetning fungerar.

11. Uppdatera innehållet på webbplatsen

Se till att kontinuerligt lägga till nytt innehåll anpassat efter vad era besökare söker och utifrån konjunkturer och trender i samhället.

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Smarta funktioner för at skapa nyhetsbrev. Spar din tid och ökar effekten av din e-postmarknadsföring.

Postman gör att du snabbt kan skapa snyggt designade nyhetsbrev utan större ansträngning. Dessutom är verktyget fullproppat med smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår Drag and dropeditor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med ditt nyhetsbrev. Postman håller reda på avregistreringar, studsar och liknande. Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också få direkt feed-back direkt i nyhetsbrev med vår snabbenkätsfunktion. Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande och bra funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Att använda Nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. Både dagens och framtidens kunder lever sina liv online – e-postmarknadsföring och mailutskick är både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. Det behöver dessutom inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevsverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och vårt gränssnitt fr at vårt nyhetsbrevsverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att använda och enkelt att förstå som möjligt. Nyhetsbrev har i många olika undersökningar visats ha bäst ROI, Return On Investment, av alla kanaler inklusive olika sociala medier. Vi har ett gäng färdiga och snygga nyhetsbrevsmallar som du kan börja använda direkt. Det är alltså gratis nyhetsbrevsmallar och de är designade av professionella Art-directors. Du bör ha en mall för ditt nyhetsbrev så du kan hålla en konsekvent och genomtänkt policy. Det underlättar också detkontinuelriga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istälet för att skapa nya mallar för varje utskick. Vi har naturligtvis ett arkiv både för dina mallar och dina filer, såsom bilder, dokument och pdf:er tex.

Skapa och skicka nyhetsbrev snabbt och enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Postman hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html. Med Postman blir det enkelt att: 
✔️ Designa, skicka och följa upp med statistik. 
✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp.
✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera.
✔️ Triggermejl och automatiska utskick. 
✔️ Vi har en editor, drag and drop i världsklass. 
✔️ Enkelt att administrera dina kontakter.  
✔️ Smart enkel uppföljning. 
✔️ Stöd för flera redaktörer och eller konton, så kallat redaktörskonto.

 

97 % supportnöjdhet

Om du vill utveckla företagets nyhetsbrev och e-postmarknadsföring är Postman perfekt för dig. 9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet. Du får dessutom tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om nyhetsbrevsverktyget om du föredrar att lära dig själv. 100 % av våra anställda rekommenderar oss som arbetsplats. Ditt samarbete med oss blir både belönande och uppskattat.