2019
2018
2017
2016
2015
2014
17 dec 2014

Har ni en plan för era sociala medier? Fem Facebook-tips!

De flesta företag har följt strömmen och ”finns på Facebook”. Alla utnyttjar dock inte potentialen som finns i direktkontakten med mottagaren, utan publicerar material på måfå – utan planering och utan egentligt mål.

Vi lever en stor del av våra liv online. Det gör vikten av den digitala kommunikationen överlägsen den analoga. Speciellt när det kommer till marknadsföring och kundkontakt. Facebook är den mest populära sociala kanalen bland företag. På Facebook är det enkelt att nå ut med ditt budskap och när ditt budskap är ute har det potential att nå människor över hela världen. De flesta företag har hängt med i utvecklingen. Många företag är dessutom duktiga på att maximalt utnyttja sin närvaro på Facebook och i andra sociala medier. Samtidigt är det många som har hamnat på efterkälken. För det räcker inte med närvaro – alla sociala medier kräver underhåll. Så, hur ska man tänka?

        
1. Börja med att svara på frågan ”Vad gör vi på Facebook?”
Vill ni sälja en specifik produkt? Sprida vetskap om att ni finns till fler? Locka potentiella medarbetare? Många svarar att man finns på Facebook för att det är kutym – alla finns på Facebook. Det är dock ett svar som gör det i stort sett omöjligt för er att skapa en relevant närvaro. Det är här er plan för kommunikationen börjar. Fastställ ert mål och sätt upp kommunikationsplanen efter det.

2. Se Facebook främst som ett forum för diskussion
I kommunikativa avseenden är Facebook otroligt effektivt. Här kan du föra en värdefull         dialog med kunder. Du kan delta i diskussioner och svara på kommentarer. Så se till att göra     just det. Svara på kommentarer och ge respons – oavsett om det handlar om positiv eller     negativ sådan. Om någon ger er ett lågt betyg – fråga vänligt varför och vad ni kan göra för att förtjäna ett högre betyg. Det bygger trovärdighet när ni visar att ni tar era kunder och följares åsikter till er.

3. Välj målgrupp för dina sponsrade poster, och gör det noga
Lägg tid på att målgruppsanpassa – det är det här som är hela poängen med sponsring av     Facebookposter! Vem är just denna postning relevant för? ”Alla” är ingen målgrupp och det är omöjligt att publicera något som är relevant för alla. Känns det svårt? Visualisera en         specifik person ur din målgrupp. Hen kanske är lite som din granne Gustav? Du kommer     märka att det är lättare att kommunicera om du ser framför dig vem du pratar med.

4. Vilket mål har posten?
Vad vill du att kunden ska veta, göra eller uppleva? Varje post bör ha ett klart syfte och mål – tänk på Facebook som en kanal för marknadsföring, men ha alltid en plan för vad den ska leda till. Hur vill du att din målgrupp ska agera? Ska de söka upp mer information på webben? Om det rör sig om en specifik produkt eller nyhet som inte är integrerad i er befintliga webbplattform – bör du kanske skapa en kampanjwebb? Facebook fungerar även bra för att bygga eller underhålla relationer, men se då till att du skriver inlägg som är relevanta och uppmuntrar till interaktion.

5. Betala inte för den organiska räckvidden!
Innan du sponsrar en postning – låt den först spridas organiskt via följare på er sida. Det är helt onödigt att spendera pengar på något som ni får gratis. Låt postningen vila i en dag innan ni sponsrar den, då får ni ut maximal effekt för pengen.
SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Smarta funktioner för at skapa nyhetsbrev. Spar din tid och ökar effekten av din e-postmarknadsföring.

Postman gör att du snabbt kan skapa snyggt designade nyhetsbrev utan större ansträngning. Dessutom är verktyget fullproppat med smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår Drag and dropeditor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med ditt nyhetsbrev. Postman håller reda på avregistreringar, studsar och liknande. Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också få direkt feed-back direkt i nyhetsbrev med vår snabbenkätsfunktion. Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande och bra funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Att använda Nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. Både dagens och framtidens kunder lever sina liv online – e-postmarknadsföring och mailutskick är både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. Det behöver dessutom inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevsverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och vårt gränssnitt fr at vårt nyhetsbrevsverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att använda och enkelt att förstå som möjligt. Nyhetsbrev har i många olika undersökningar visats ha bäst ROI, Return On Investment, av alla kanaler inklusive olika sociala medier. Vi har ett gäng färdiga och snygga nyhetsbrevsmallar som du kan börja använda direkt. Det är alltså gratis nyhetsbrevsmallar och de är designade av professionella Art-directors. Du bör ha en mall för ditt nyhetsbrev så du kan hålla en konsekvent och genomtänkt policy. Det underlättar också detkontinuelriga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istälet för att skapa nya mallar för varje utskick. Vi har naturligtvis ett arkiv både för dina mallar och dina filer, såsom bilder, dokument och pdf:er tex.

Skapa och skicka nyhetsbrev snabbt och enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Postman hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html. Med Postman blir det enkelt att: 
✔️ Designa, skicka och följa upp med statistik. 
✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp.
✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera.
✔️ Triggermejl och automatiska utskick. 
✔️ Vi har en editor, drag and drop i världsklass. 
✔️ Enkelt att administrera dina kontakter.  
✔️ Smart enkel uppföljning. 
✔️ Stöd för flera redaktörer och eller konton, så kallat redaktörskonto.

 

97 % supportnöjdhet

Om du vill utveckla företagets nyhetsbrev och e-postmarknadsföring är Postman perfekt för dig. 9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet. Du får dessutom tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om nyhetsbrevsverktyget om du föredrar att lära dig själv. 100 % av våra anställda rekommenderar oss som arbetsplats. Ditt samarbete med oss blir både belönande och uppskattat.