Paloma
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Paloma gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!
Personalisering e-postmarknadsföring

Vad innebär GDPR för nyhetsbrev?

Att följa GDPR när du skickar nyhetsbrev behöver inte vara så komplext som det först låter. Med rätt information, koll på vad du har rättslig grund till och inte och förenklande verktyg, kan det bli något du följer utan att lägga allt för mycket arbete på det. I den här artikeln tar vi fram vad GDPR är, hur du gör för att följa den när skickar nyhetsbrev och hur vår plattform kan vara till hjälp.

Letar du efter ett verktyg som hjälper dig att göra korrekta utskick av nyhetsbrev? Testa Paloma!

Vad är GDPR egentligen?

GDPR står för General Data Protection Regulation och är en förordning som trädde i kraft år 2018. När den började gälla krävdes en hel del ändringar i hur olika verksamheter hanterar personuppgifter av olika slag. Hanterar man inte personuppgifter på ett säkert och korrekt sätt, finns det risk för stora sanktionsavgifter.

Hur kan GDPR påverka min verksamhet?

GDPR kan innebära att du behöver göra en hel del ändringar i hur du sparar, samlar in eller hanterar saker som räknas som personuppgifter. För att hantera eller spara en persons uppgifter behöver ni som verksamhet få ett ordentligt godkännande om detta från personen i fråga. Personen måste samtycka till det.

Ni kan heller inte samla in eller spara personuppgifter utan att det finns god anledning till det, är det inte nödvändigt får ni inte göra det. Ni ska kunna förklara varför ni behöver hantera eller spara uppgifterna.

Varför behövs dataskyddsförordningen?

GDPR är till för att skydda individers personuppgifter i större utsträckning. Förordningen gör att människor har större insyn i hur deras uppgifter sparas och hanteras av olika verksamheter. Det gör även att man som person kan ha kontroll över hur ens egna personuppgifter blir hanterade.

Vad klassas som en personuppgift?

Det är många olika saker som kan klassas som en personuppgift. Egentligen rör det sig om all typ av information som på något sätt kan kopplas till en specifik person. Det här skulle exempelvis kunna vara en hemadress, namn, bilder, IP-adress och mycket annat.

Hur du följer GDPR när du skickar ut nyhetsbrev

Rekommendationen från oss på Paloma är att du hela tiden ser till att det finns ett tydligt samtycke till dina nyhetsbrev när du samlar in adresser, ett samtycke som du kan uppvisa för varje enskild person. Alla personuppgifter som du hanterar, sparar eller samlar in ska även vara nödvändiga på något sätt. Det ska alltså inte bara göras på rutin, det måste finnas en god anledning.

Vad är ett samtycke enligt GDPR?

Att det redan finns förifyllda boxar eller att en person säger varken ja eller nej, räknas inte som ett godkänt samtycke enligt GDPR. Samtycket måste vara aktivt, alltså måste personen i fråga själv välja att tacka ja.

Men det räcker inte bara där. Samtycket till dina nyhetsbrev behöver också vara specifikt. Du kan bara skicka nyhetsbrev inom det ämne som personen samtyckt till. Vill du skicka ut nyhetsbrev som handlar om någonting annat behöver du fråga om ett nytt specifikt samtycke.

Stegen för att komma igång

Se till att alla på ditt företag, din organisation eller din verksamhet har grundläggande kunskap om vad GDPR är och hur det påverkar det ni gör. Om du inte redan har koll på vilka personuppgifter det är ni hanterar eller sparar, är det mycket hög tid att göra en förändring på den fronten. Håller ni även på med insamling av personuppgifter i nuläget, undersök vad det är för typer av personuppgifter som ni samlar in och om det verkligen är nödvändigt. Är det inte det, behöver du sätta stopp för det direkt.

Sparad information som inte används ska raderas direkt. Kan du inte förklara varför det är nödvändigt att spara vissa typer av personuppgifter ska du ta bort detta ur era system. Har du svårt att bevisa att du faktiskt har samtycke från mottagarna av dina nyhetsbrev måste du skaffa bevis för detta så fort som du kan.

Bra att komma ihåg:

I dina nyhetsbrev måste det finnas en avregistreringslänk där personen som mottagit nyhetsbrevet enkelt kan avregistrera sig. Se också till att det finns någon typ av process eller en person som är ansvarig att radera lagrade personuppgifter när en registrerad ber om att bli glömd. Är det en risk att era sparade uppgifter har kommit i fel händer har ni 72 timmar på er att anmäla detta till dataskyddsinspektionen.

Paloma & GDPR

GDPR är ett ämne vi på Paloma är väl insatta i och som vi tar på mycket stort allvar. Vi har själva gjort flera ändringar i hur vi hanterar uppgifter och är mycket noga med att alltid fråga om samtycke. Att ha rättslig grund för det man som verksamhet gör, är något vi tycker är mycket viktigt i alla avseenden, inte bara när det gäller GDPR.

Väldesignade verktyg förenklar

Som kund hos oss på Paloma blir det enkelt för dig att följa GDPR i din e-postmarknadsföring. Hela vår plattform är anpassad för att följa dataskyddsförordningen, så att det hela blir så enkelt som möjligt för dig.

Vi har smarta funktioner i vårt prenumerationsformulär som gör att du automatiskt kan nå kriterierna för samtycke enligt GDPR. När du samlar in e-postadresser kan du smidigt lägga till din egen text i formuläret där du frågar om samtycke, helt utan förifyllda boxar eller annat som GDPR inte accepterar. Vi har även en tidsinställd radering av adresslistor som inte är nödvändiga, vilket gör att du inte sparar personuppgifter som du inte behöver. Vårt verktyg har även en lättanvänd funktion där en registrerad person kan välja att bli glömd.

Varför använda sig av Paloma?

Här kommer några av våra användbara funktioner.

  • Planera schemalagda utskick
  • Designa snygga nyhetsbrev
  • Få hjälp med att problemfritt följa GDPR
  • Använd färdigdesignade mallar
  • Arbeta tillsammans med ditt team i plattformen
  • Gör vissa delar av din design låsta för ett enhetligt intryck

Börja använda Paloma idag

Paloma gör det enklare för dig att skicka nyhetsbrev som följer GDPR. Med vår allt-i-ett-plattform kan du planera, skapa och skicka nyhetsbrev som ger de resultat som du vill ha. Med rätt verktyg kan du lyckas.

Testa Paloma idag och bli mer effektiv med din e-postmarknadsföring!

Jag vill veta mer!

Kontakta mig, jag vill veta mer om er plattform för nyhetsbrev och Marketing Automation.