2019
2018
2017
2016
2015
2014
11 mar 2015

Hur gör man en kundundersökning?

Vill du utvecklas – gör en kundundersökning

Lyssna på dina kunder. Ta reda på vad det är som gör dem nöjda – eller missbelåtna. Dina kunder kan ge dig en unik inblick i hur ditt företag uppfattas. Målet är att utveckla och förbättra ditt erbjudande. Här kommer några handfasta tips på hur du gör en bra kundundersökning.

Din kund förtjänar att bli lyssnad på. Den behöver någon som ser den, som kan ta den på allvar och som kan uppmärksamma dennes behov. När du vet vad din kund behöver för att må bra så kan ni sedan leva i harmoni med varandra livet ut.

Är kunden nöjd eller – eller missbelåten? Om du inte redan vet det så är det dags att ta reda på det! Att veta vad kunderna tycker kan ge dig en unik inblick i hur ditt företag uppfattas. Målet är att utveckla och förbättra ditt erbjudande, din produkt eller din tjänst.

En väl genomförd kundundersökning kan ge dig en klar uppfattning om hur nöjda dina kunder är med de produkter och tjänster som du erbjuder. Dessutom får du reda på hur du kan förbättra dig inför kommande leveranser. Ett mer långsiktigt arbete med detta kan också ge dig ett fantastiskt statistikunderlag där du kan jämföra resultaten över lång tid.

En kundundersökning kräver mycket tanke och planering

Det saknas inte effektiva verktyg för att snickra ihop en bra kundundersökning. Men ett tjusigt verktyg räcker inte långt om du inte själv har en egen tanke och ett mål med din kundundersökning. Vad är det du egentligen vill veta om din kund? Hur ska du ställa frågorna så att du får svar som ge dig de riktlinjer du behöver för att du och din personal ska kunna fatta de bästa besluten för företagets utveckling?

Skaffa dig också kunskap om hur frågorna ska utformas så att dina kunder förstår dem och vill vara med i din undersökning. Glöm inte att förklara varför du gör undersökningen och att tacka dem som deltar.

Formulera frågorna omsorgsfullt

Den i särklass bästa fråga man kan ställa sin kund är: Kommer du att handla av mig igen? Även om du då får ett tydligt svar så kanske det inte blir så nyanserat. Risken är att du bara får ett ”ja” eller ”nej”. Du skulle då gå miste om en mängd värdefull information. Ställ frågorna utifrån kundernas perspektiv. En välformulerad och genomtänkt kundundersökning som ger dig valuta för pengarna behöver i många fall konstrueras och formuleras av experter på området. Läs gärna på ordentligt i förväg. Några tips:

  • Klargör syftet med kundundersökningen.
  • Ta reda på vad du behöver veta – inte vad du tycker vore trevligt att höra
  • Formulera frågorna enkelt och kortfattat.
  • Var noga med i vilken ordning du ställer frågorna.
  • Analysera vad du vill du veta.
  • Begränsa antalet frågor och möjliga svar.
  • Om du har gjort liknande undersökningar så jämför resultaten.

Få bättre svarsfrekvens

Det är viktigt att du får tillräckligt många svar för att undersökningen ska ha ett värde. Är du inte nöjd med svarsfrekvensen – skicka ut en påminnelse till dem som inte har svarat. Ofta brukar man då få in ytterligare cirka 30 procent av svaren.

Lycka till!

 

 

 

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Enkelt verktyg för nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Det är enkelt att använda verktyget Paloma för att skapa snyggt designade nyhetsbrev. Till din tjänst har du dessutom smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. I och med att både dagens och framtidens kunder lever sina liv online är e-postmarknadsföring och mejlutskick både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. E-postmarknadsföring har i många olika undersökningar visat sig ha bäst ROI (Return On Investment) av alla kanaler, inklusive olika sociala medier.

Det behöver inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och gränssnitt för att Paloma nyhetsbrevverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att förstå och använda som möjligt.

Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår drag-and drop-editor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med att skapa och skicka ditt nyhetsbrev.

Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet från Paloma som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också fånga in feedback direkt i mejlutskicket via snabbenkät.

Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Gratis mallar till nyhetsbrev & gott om tips

Genom att använda en mall för ditt nyhetsbrev så kan du hålla kommunikationen konsekvent och genomtänkt . Det underlättar också det kontinuerliga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istället för att skapa nya mallar för varje utskick. Till ditt förfogande har du gäng färdiga snygga nyhetsbrevmallar som du kan börja använda direkt. Du har tillgång till ett arkiv både för dina mallar och dina filer, som bilder, dokument och pdf:er.

På vår sajt, i bloggen och via vårt nyhetsbrev finner du gott om tips kring digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Skapa & skicka nyhetsbrev snabbt & enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Paloma hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html.

 

✔️ Designa, skicka och följ upp med statistik

✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp

✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera

✔️ Tillämpa marketing automation med triggermejl och automatiska utskick.

 

✔️ Smidig och effektiv drag-and-drop-editor

✔️ Enkel administrering av dina kontakter

✔️ Smart uppföljning

✔️ Stöd för flera redaktörer och/eller konton.

 

Ett uppskattat verktyg för marknadsföring via nyhetsbrev & e-post

Om du vill utveckla företagets marknadsföring via nyhetsbrev och e-post är Paloma perfekt för dig. Du får tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om verktyget, och fri support.

9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet.
100 % av våra anställda rekommenderar Paloma som arbetsplats. Mer från våra kunder.