Marketing automation – system för automatiserade flöden
Framöver kan du implementera marketing automation i ett system som är integrerat med de andra verktygen på Palomas plattform. Du kommer på ett enkelt och intuitivt sätt kunna sätta upp automatiserade flöden för marknadsföring och kundkommunikation. Möt potentiella och blivande kunder med relevant innehåll och ledsaga kundresan på ett smidigt och inkännande sätt. Se vår guide: Vad är marketing automation?
Läs även vår pdf om hur vår lösning för Marketing Automation kommer att fungera.
Att sätta upp automatiserade flöden
Vi går här kort igenom hur du kan sätta upp flöden/kundresor i Paloma, med tre exempel. Du skapar scheman för individbaserade och händelsestyrda flöden i Palomas flödeseditor, genom att dra och släppa olika flödespunkter och linjer. I inställningspanelen intill justerar du inställningarna för de olika flödespunkterna.
Flödespunkter
Ett flödesschema börjar med en trigger, som kan utgöras av en aktivitet eller händelse.
Exempelvis en registrering, en slutförd undersökning, att en mottagare öppnar ett mejl
eller klickar på en länk.
Ett eller flera villkor kan läggas in i flödesschemat för att filtrera eller förgrena ett flöde.
Om/hur mottagaren av ett utskick agerar kan vara ett villkor.
Åtgärder i flödesschemat kan förutom utskick via e-post eller sms bland annat vara att
registrera eller avregistrera mottagare i listor.
När en kalenderhändelse ska trigga ett flöde använder du dig av schemaläggning. Till
exempel om något ska skickas ut ett specifikt datum, eller varje onsdag.
Timer kan läggas till som en tidsstyrning av åtgärder kopplat till en händelse.
Timern kan användas för att fördröja ett flöde, exempelvis vänta två dagar
efter en händelse innan åtgärden utförs.
Exempel på flöde för nyhetsbrev
Nyhetsbrev är en mycket kostnadseffektiv kanal med hög ROI. Utnyttja potentialen genom relevant riktat innehåll och individanpassning utifrån mottagarens beteende.
1. Förbered
Välkomstmejl för studerande
Välkomstmejl generellt
Påminnelsemejl för studerande
Påminnelsemejl generellt
Kontaktlista "Intresserade studenter"
2. Sätt upp
Händelse: Kontakt registrerad
Villkor: Kontakten har angett att hen är studerande
Åtgärd: Skicka välkomstmejl för studerande
Villkorad händelse: Klick i mejl inom 7 dagar
Åtgärd om ja: Lägg till i kontaktlista "Intresserade studenter"
Åtgärd om nej: Skicka påminnelsemejl för studenter på dag 7.
Villkor: Kontakten har angett att hen inte är studerande
Åtgärd: Skicka välkomstmejl generellt
Villkorad händelse: Klick i mejl inom 7 dagar
Åtgärd om ja: Ingen
Åtgärd om nej: Skicka påminnelsemejl generellt på dag 7.
3. Aktivera
Aktivera flödet
Du har full översikt och kan bevaka processen i systemet.
Exempel på flöde för event
Kommunikationen inför, under och efter ett event är en del av deltagarupplevelsen. Fundera på vilken information besökarna skulle vilja ha, och vilka hjälp de skulle uppskatta. Här har du också en chans att sälja fler biljetter genom att låta deltagarna sprida eventet.
1. Förbered
Interaktivt välkomstmejl* med info & teasers inför ledarskapsutbildning. (Anslutningslänk om evenemanget äger rum online).
Uppföljningsmejl med rabatt på bokning av nästa utbildning
*Lägg till klickbara länkar, video-snuttar och rörlig grafik. Gör breven interaktiva för större potential att fånga uppmärksamhet, väcka uppskattning och engagemang. Uppmuntra till delning i sociala medier
2. Sätt upp
Händelse: Registrerad anmälan
Åtgärd: Skicka välkomstmejl
Timer: Vänta 5 dagar
Åtgärd: Skicka uppföljningsmejl
3. Aktivera
Aktivera flödet
Du har full översikt och kan bevaka processen i systemet.
Exempel på flöde för kundundersökning
En kundundersökning kan användas som uppföljning efter exempelvis ett event. Förutom att det ger värdefull feedback är det också ett sätt att visa engagemang för kundupplevelsen. Kundvård helt enkelt.
1. Förbered
Undersökning "Utvärdering vårlöpet"
Mejl med länk till undersökningen
Påminnelsemejl med länk till undersökningen
Tack för ditt svar-mejl
2.Sätt upp
Händelse: Event avslutat
Timer: Vänta 2 dagar
Åtgärd: Skicka undersökning (mejl med
länk till undersökning)
Villkorad händelse: Svar inom 6 dagar
Åtgärd om ja: Skicka tack för ditt svar-mejl
Åtgärd om nej: Skicka undersökning
(påminnelsemejl med länk till undersökning)
Händelse: Svar inkommet
Åtgärd: Skicka tack för ditt svar-mejl
3. Aktivera
Aktivera flödet
Du har full översikt och kan bevaka processen i systemet.