Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Marknadsför ditt nästa event med Google Ads

Marknadsför nästa event med Google Ads; syns i rätt sammanhang och locka fler deltagare. Här går vi igenom grunderna och fördelarna med Google Ads, samt vad du bör tänka på när du marknadsför evenemang via Google.

Vad är Google Ads?

Google Ads är det betalda utrymmet i en Google-sökning som syns antingen högst upp eller i botten nedanför de organiska sökresultaten. Annonserna är alltid markerade som annonser i en sökning och det innebär att dessa företag har betalat Google för att synas i sökningar på just det sökordet. Den faktiska betalningen till Google sker dock endast då någon klickar på en annons: pay per click.

En annan variant av Google Ads är Google Display Ads. Dessa annonser gör att du kan marknadsföra ditt event i form av banners på andra webbplatser.

Beroende på vilken typ av budget du har och hur du vill att dina annonser ska se ut kan du anpassa din kampanj med olika typer av annonser.

Fördelar med att använda Google Ads för att marknadsföra event

Det finns flera fördelar med att använda Google Ads för att marknadsföra event.

Google använder sig av en prissättningsmodell som innebär att du endast betalar för din annons om någon klickar på den. Du betalar alltså bara när någon som faktiskt har ett intresse för ditt event engagerar sig i din annons och det du erbjuder.

I och med att Google Ads är ett betalt utrymme så kan du med dessa annonser säkerställa att du hamnar allra högst upp vid Googlesökningar. Ska du till exempel hålla ett stort seminarium inom ekonomi och redovisning i Stockholmsområdet kan du använda Google Ads för att hamna överst i sökresultatet när någon söker på “redovisning Stockholm”.

Från dina Google-annonser kommer du också få tillgång till en stor mängd data och statistik som gör att du kan lära känna din målgrupp betydligt bättre och till exempel se vad de söker efter på Google.

De främsta fördelarna är sammanfattningsvis:

  • Prismodell
  • Relevans
  • Data & statistik.

Annonsera för ett event med Google Ads – att tänka på

Nedan följer fyra saker att tänka på när du skapar annonsering för ditt event via Googles plattform.

1. Rätt sökord & målgrupp

Till att börja med måste du se till att du manuellt lägger till de sökord som du vill synas på. Att på måfå ge Google en budget per dag som de kan spendera fritt är inte att föredra.

Det bästa sättet är att börja med en liten budget och era mest relevanta sökord och sedan testa er fram för att se vilka sökord som ger bäst CPA. Det är väldigt viktigt att du kopplar ihop målen i Google Analytics med Google Ads-kontot, annars har du ingen möjlighet att se vilka sökord som faktiskt konverterar.

Ställ även in vilket geografiskt område du vill att annonser ska visas i. Kanske ni bara vill ha deltagare från Sverige, EU, eller USA. Detta går enkelt att ställa in i Google Ads.

2. Unika annonser för olika sökord

Genom att skapa unika annonser för olika sökord så ser du till att annonseringen blir mer relevant för era kunder. En unik annons konverterar generellt bättre än om ni använder generisk (allmän) annonsering för alla era sökord.

3. N-gram-analys

Om ni spenderar stora summor i Google Ads så är det värt att utföra N-gram-analyser. En N-gram-analys ger er detaljerad information om värdet av olika specifika ord som används i sökningar.

Ett exempel: låt oss säga att en redovisningsbyrå vill synas på sökord kring “revisor”. En N-gram-analys kan då visa att när sökordet “revisor” används tillsammans med “jobb” så är kostnaden per konvertering superhög (troligtvis eftersom personerna som söker inte letar efter en revisionsbyrå, utan istället är en revisor som letar efter jobb).

Baserat på N-gram-analysen kan vi då dra slutsatsen att ordet “jobb” bör läggas till som ett negativt sökord, så utesluts de sökningarna.

4. Konverterande landningssidor

För att lyckas hela vägen med dina annonser måste du se till att den som har klickat på din annons också kommer att konvertera till en deltagare på ditt event. Detta gör du genom att bygga landningssidor som är optimerade för att driva konverteringar.

Tips för att bygga en landningssida som konverterar:

  • Lär känna din målgrupp på djupet för att kunna utforma copy som tilltalar dem
  • Optimera dina call-to-actions (uppmaning till köp eller annan önskad handling)
  • Använd citat och omdömen från tidigare deltagare; social proof är viktigt.
  • Sätt upp tracking och mål i Google Analytics
  • Testa. Om du får mycket besökare från dina annonser kan det också vara värt att A/B-testa dina landningssidor för att se vilken variant som konverterar bäst.

Vanliga saker att A/B-testa är call to actions, bilder och copy.

Unbounce är ett bra verktyg för att bygga landningssidor. I Unbounce kan du också skapa A/B-tester direkt.

Den här artikeln är skriven i samarbete med: Viseo

I denna artikel om Google Ads på viseo.se finns tips om hur du lyckas med din Google-annonsering.

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi är väldigt nöjda med Magnet. Det är skönt med verktyg som är så lätta att använda. Det är en mycket hög servicenivå och jag känner mig väldigt trygg med att jag får den hjälp jag behöver om det uppstår problem."
Malin Croner, vd
Dalarna Business
Malin Croner, vd, Dalarna Business

Läsvärt från bloggen

6 knep för att lyfta dina evenemang

6 knep för att lyfta dina evenemang

Även om det går bra, finns det alltid justeringar du kan göra för att förbättra din eventplanering och öka din ROI. Vi har skapat en lista med sex enkla knep för att få ditt företag att sticka ut.

Gratis programvara för eventplanering

Gratis programvara för eventplanering

Letar du efter något som kan förenkla din eventplanering? Vår programvara kan precis det. Oavsett vad för typ av event du planerar så kommer denna anpassningsbara programvaran att passa dina behov. Magnet Events Pro är den eventplaneringsprogramvara som erbjuder de bästa lösningarna för såväl en professionell eventplanerare som en nybörjare. Med oss kan du fokusera […]

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Som eventmakare har man tusentals saker att hålla reda på samtidigt. Det är mycket som ska hända under de få timmar som eventet pågår. Då är det viktigt att alla vet vad man ska göra och i vilken ordning. Därför är en checklista ett måste.