2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
Så kan du använda Google Ads för att marknadsföra ditt nästa event
02 okt 2020

Så kan du använda Google Ads för att marknadsföra ditt nästa event

Om du är i fasen av att planera ett event - varför inte använda dig av Google Ads för att marknadsföra det till din målgrupp och öka antalet deltagare? I den här artikeln går vi igenom grunderna till Google Ads, vilka fördelarna är, samt vad du bör tänka på när du marknadsför via Google.

Vad är Google Ads? 

Google Ads är det betalda utrymmet i en Google-sökning som syns antingen högst upp eller i botten nedanför de organiska sökresultaten. Annonserna är alltid markerade som annonser i en sökning och det innebär att dessa företag har betalat Google för att synas för just det sökordet. Den faktiska betalningen till Google sker dock endast då någon klickar på en annons. 

 En annan variant av Google Ads är Google Display Ads. Dessa annonser gör att du kan marknadsföra ditt event i form av banners på andra webbplatser. Beroende på vilken typ av budget du har, samt hur du vill att dina annonser ska se ut, kan du anpassa din kampanj med olika typer av annonser.

Fördelarna med att använda Google Ads för att marknadsföra ett event 

För det första använder sig Google av en prissättningsmodell som innebär att du endast betalar för din annons om någon klickar på den. Det gör att du bara betalar för att någon som faktiskt har ett intresse för ditt event engagerar sig i din annons och det du erbjuder. 

I och med att Google Ads är ett betalt utrymme så kan du med dessa annonser säkerhetsställa att du hamnar allra högst upp på ett Googlesök. Om du till exempel ska ha hålla ett stort seminarium inom ekonomi och redovisning i Stockholmsområdet kan du använda Google Ads för att hamna överst på ett sökresultat när någon söker på “redovisning Stockholm”.  

Från dina Google-annonser kommer du också få tillgång till en stor mängd data och statistik som gör att du kan lära känna din målgrupp betydligt bättre och till exempel se vad de söker efter på Google. 

Att marknadsföra ett event med Google Ads

I denna artikel om Google Ads finns tips om hur du lyckas med din Google-annonsering. Nedan ger vi fyra tips på saker att tänka på när du gör annonsering för ditt event via Googles plattform.

1. Rätt sökord och målgrupp 

Till att börja med måste du se till att du manuellt lägger till de sökord som du vill synas på. Att på måfå ge Google en budget per dag som de kan spendera fritt är inte att föredra. 

Det bästa sättet är att börja med en liten budget och era mest relevanta sökord och sedan testa er fram för att se vilka sökord som ger bäst CPA. Det är väldigt viktigt att ni kopplar ihop målen i Google Analytics med Google Ads-kontot, annars har ni ingen möjlighet att se vilka sökord som faktiskt konverterar.

Ställ även in vilket geografiskt läge ni vill att annonser ska visas. Kanske ni bara vill ha deltagare från Sverige, EU, eller USA. Detta går enkelt att ställa in i Google Ads.

2. Skapa unika annonser för olika sökord

Genom att skapa unika annonser för olika sökord så ser ni till att annonseringen blir mer relevant för era kunder. En unik annons konverterar generellt bättre än om ni använder generisk annonsering för alla era sökord.

3. N-gram analys  

Om ni spenderar stora summor i Google Ads så är det värt att utföra N-gram analyser. En N-gram analys ger er detaljerad information om värdet av olika specifika ord som används i sökningar.

Till exempel, låt oss säga att en redovisningsbyrå vill synas på sökord kring “revisor”. En N-gram analys kan då visa att när sökordet “revisor” används tillsammans med “jobb” så är kostnaden per konvertering superhög (troligtvis eftersom personerna som söker inte letar efter en revisionsbyrå, utan istället är en revisor som letar efter jobb).

Baserat på N-gram-analysen kan vi då dra slutsatsen att ordet “jobb” bör läggas till som ett negativt sökord. 

4. Landningssidor byggda för konvertering

För att du ska lyckas hela vägen med dina annonser så måste du se till att de som har klickat på din annons också kommer att konvertera till en deltagare på ditt event. Detta gör du genom att bygga landningssidor som är optimerade för att driva konverteringar. 

Några tips för att bygga en landningssida som konverterar:

  • Lär känna din målgrupp på djupet för att kunna utforma copy som tilltalar dem
  • Optimera dina call to actions
  • Social proof är viktigt. Använd citat och omdöme från tidigare deltagare
  • Sätt upp tracking och mål i Google Analytics
  • Om du får mycket besökare från dina annonser kan det också vara värt att A/B-testa dina landningssidor för att se vilken variant som konverterar bäst.

Vanliga saker att A/B-testa är call to actions, bilder och copy.

Unbounce är ett bra verktyg för att bygga landningssidor. I Unbounce kan du också skapa A/B-tester direkt.

Den här artikeln är skriven i samarbete med: Viseo

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Enkelt verktyg för nyhetsbrev & e-post

Nyhetsbrev verktyg

Det är enkelt att använda verktyget Paloma för att skapa snyggt designade nyhetsbrev. Till din tjänst har du dessutom smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. I och med att både dagens och framtidens kunder lever sina liv online är e-postmarknadsföring och e-post både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. E-postmarknadsföring har i många olika undersökningar visat sig ha bäst ROI (Return On Investment) av alla kanaler, inklusive olika sociala medier.

Det behöver inte vara krångligt att använda ett verktyg för e-post. Vi har jobbat hårt med användbarhet och gränssnitt för att Paloma nyhetsbrevverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att förstå och använda som möjligt.

Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår drag-and drop-editor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med att skapa och skicka ditt nyhetsbrev.

Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet från Paloma som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också fånga in feedback direkt i mejlutskicket via snabbenkät.

Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!


Epost marknadsföring

Gratis mallar till nyhetsbrev & gott om tips

Genom att använda en mall för ditt nyhetsbrev så kan du hålla kommunikationen konsekvent och genomtänkt . Det underlättar också det kontinuerliga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istället för att skapa nya mallar för varje utskick. Till ditt förfogande har du gäng färdiga snygga nyhetsbrevmallar som du kan börja använda direkt. Du har tillgång till ett arkiv både för dina mallar och dina filer, som bilder, dokument och pdf:er.

På vår sajt, i bloggen och via vårt nyhetsbrev finner du gott om tips kring digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Skicka nyhetsbrev

Skapa & skicka nyhetsbrev snabbt & enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Paloma hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html.

 

✔️ Designa, skicka och följ upp med statistik

✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp

✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera

✔️ Tillämpa marketing automation med triggermejl och automatiska utskick.

 

✔️ Smidig och effektiv drag-and-drop-editor

✔️ Enkel administrering av dina kontakter

✔️ Smart uppföljning

✔️ Stöd för flera redaktörer och/eller konton.

 Skapa nyhetsbrev

Ett uppskattat verktyg för marknadsföring via nyhetsbrev & e-post

Om du vill utveckla företagets marknadsföring via nyhetsbrev och e-post är Paloma perfekt för dig. Du får tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om verktyget, och fri support.

9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet.
100 % av våra anställda rekommenderar Paloma som arbetsplats. Mer från våra kunder.