2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
Digitalt nyhetsbrev
16 apr 2020

Nå ut via nyhetsbrev i kristider – en snabbguide

Kommunikation är extra central i krissituationer. Snabb och relevant kommunikation till medarbetare, kunder och intressenter är oerhört viktig. När läget ständigt förändras är behovet av uppdaterad och aktuell information extra stort. En tydlig och rak kommunikation kan skapa förståelse och närvaro mellan människor, även om den är digital och på distans.

Nyhetsbrevet ger möjligheter att på ett enkelt och snabbt sätt nå ut med riktade budskap till många. Eftersom vi nu ständigt matas med information från olika håll är det viktigare än någonsin att tänka till kring hur vi kommunicerar så att vårt budskap når fram. Här följer sex viktiga saker du kan tänka på när du skriver ditt nyhetsbrev i kristider.

1. Skicka relevant och aktuellt innehåll

Var verkligen noga med att skicka information som är relevant och aktuell. Använd möjligheten att rikta olika typer av budskap till olika målgrupper. De flesta plattformar för nyhetsbrev har utmärkta funktioner för just detta. Använd dem.

2. Kommunicera hellre ofta än sällan

I svåra situationer är det bra att kommunicera ofta, även om det egentligen inte finns så mycket nytt att berätta. Upprepa istället det du vet just nu; allt för att skapa lugn och trygghet. I tystnad kan spekulationer och rädsla uppstå, och det vill du undvika så långt det går.

3. Var tydlig och uppriktig

Tydlig och rak kommunikation kan skapa lugn och trygghet. Även om kommunikationen inte alltid består av goda nyheter är det bättre att kommunicera det vi vet än att vi försöker dölja eller försköna läget. Ovisshet och otydlighet är betydligt värre än att veta hur det verkligen ligger till. Genom att få ärlig uppdatering på läget kan vi skapa oss en bild av vad som händer och lättare agera adekvat och ta bättre beslut.

4. Var tillgänglig och skapa dialog

Via nyhetsbrevet kan du på ett enkelt sätt skapa kontakt och dialog. Gör det enkelt att ta kontakt med dig eller personer i din verksamhet som kan svara på frågor. Lägg gärna in ett avsnitt i nyhetsbrevet med foton och kontaktuppgifter till de personer som kan svara på frågor just nu.

För att skapa interaktion med dina mottagare kan du till exempel skapa en enkät med frågor som du lägger till i brevet. Svaren på enkäten kan du publicera i nästföljande nummer av nyhetsbrevet.

5. Använd bilder och lättförståeligt språk

Under stress blir det svårare för oss att hantera komplex information. Skriv därför ditt budskap på ett sätt som är enkelt att förstå. Använd gärna bilder och punktlistor för att lätta upp ditt budskap och göra det överskådligt. Diagram och olika typer av grafer är andra sätt som du kan underlätta kommunikationen på.

6. Hänvisa till källan

Om du använder dig av forskningsrapporter eller annan extern information som uttalanden från experter är det viktigt att du kan visa var informationen är hämtad ifrån.

Hör gärna av dig till oss på Paloma om du behöver hjälp, vi finns för dig. 

Lycka till!

Camilla Carlgren Berg, april 2020

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Enkelt verktyg för nyhetsbrev & e-post

Nyhetsbrev verktyg

Det är enkelt att använda verktyget Paloma för att skapa snyggt designade nyhetsbrev. Till din tjänst har du dessutom smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. I och med att både dagens och framtidens kunder lever sina liv online är e-postmarknadsföring och e-post både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. E-postmarknadsföring har i många olika undersökningar visat sig ha bäst ROI (Return On Investment) av alla kanaler, inklusive olika sociala medier.

Det behöver inte vara krångligt att använda ett verktyg för e-post. Vi har jobbat hårt med användbarhet och gränssnitt för att Paloma nyhetsbrevverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att förstå och använda som möjligt.

Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår drag-and drop-editor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med att skapa och skicka ditt nyhetsbrev.

Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet från Paloma som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också fånga in feedback direkt i mejlutskicket via snabbenkät.

Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!


Epost marknadsföring

Gratis mallar till nyhetsbrev & gott om tips

Genom att använda en mall för ditt nyhetsbrev så kan du hålla kommunikationen konsekvent och genomtänkt . Det underlättar också det kontinuerliga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istället för att skapa nya mallar för varje utskick. Till ditt förfogande har du gäng färdiga snygga nyhetsbrevmallar som du kan börja använda direkt. Du har tillgång till ett arkiv både för dina mallar och dina filer, som bilder, dokument och pdf:er.

På vår sajt, i bloggen och via vårt nyhetsbrev finner du gott om tips kring digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Skicka nyhetsbrev

Skapa & skicka nyhetsbrev snabbt & enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Paloma hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html.

 

✔️ Designa, skicka och följ upp med statistik

✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp

✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera

✔️ Tillämpa marketing automation med triggermejl och automatiska utskick.

 

✔️ Smidig och effektiv drag-and-drop-editor

✔️ Enkel administrering av dina kontakter

✔️ Smart uppföljning

✔️ Stöd för flera redaktörer och/eller konton.

 Skapa nyhetsbrev

Ett uppskattat verktyg för marknadsföring via nyhetsbrev & e-post

Om du vill utveckla företagets marknadsföring via nyhetsbrev och e-post är Paloma perfekt för dig. Du får tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om verktyget, och fri support.

9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet.
100 % av våra anställda rekommenderar Paloma som arbetsplats. Mer från våra kunder.