2019
2018
2017
2016
2015
2014
Hur ofta bör företaget skicka ut nyhetsbrev?
24 sep 2018

Hur ofta bör företaget skicka ut nyhetsbrev?

Att e-postmarknadsföring för företag är vettigt är inte svårt att ta till sig. Att däremot veta hur ofta man bör skicka ut digitala nyhetsbrev är med största sannolikhet en av de första frågorna du ställer dig när det är dags att komma igång.

I praktiken är det så att även om timing är ytterst viktig, finns ingen entydig regel som kan appliceras på alla affärsverksamheter. Den ”rätta” frekvensen beror bland annat på vilken bransch du är verksam inom, företagets storlek och mottagarnas demografi. Vidare är det så att om det fanns en exakt optimal tid för alla och alla skickade just den tiden så blir det så klart inte bra.

Detta innebär emellertid inte att du ska dra dig för att gå till botten och slå fast det rätta svaret i ditt eget fall. Att förbättra klickfrekvensen genom att få till den lämpligaste frekvensen för utskick är en möjlighet du inte ska missa.

Timing påverkar den känslomässiga påverkan av att ta emot ett mail. Om du vill ha rätt respons, behöver du slå till vid rätt tidpunkt.

 

Vad säger experterna?

Dessvärre kommer expertutlåtanden inte nödvändigtvis göra saker och ting tydligare. Det råkar nämligen vara så att detta är något av en tvistefråga bland marknadsförare. Vad man kan se är en allmän trend som lutar åt en minskad
e-postfrekvens i alla branscher, med större fokus på kvalitet och segmentering än kvantitet.

Vi behöver alltså återgå till att undersöka specifikt din verksamhet, din bransch, och din målgrupp.

 

Din bransch

Enklaste utgångspunkten för att börja söka efter den optimala frekvensen för nyhetsbrev är din bransch. 

Denna data hör till de lättaste att få fram. Du har dessutom en enkel spaningsväg här. Registrera dig på konkurrentens e-postlista och notera hur ofta de skickar dem. Du ska inte nödvändigtvis imitera dem, men ta reda på vad de gör.

En central parameter är att e-postfrekvensen varierar utifrån vilken typ av produkt eller tjänst du erbjuder. Om du exempelvis driver en modebutik kan du notera att frekvensen ökar i samband med säsongsövergångar, med både reor och nylanseringar. En nyhetssajt å andra sidan skickar e-post mer regelbundet och kontinuerligt.

 

Syftet med e-postutskicket

Glöm inte att reflektera över syftet med mailet. Det är ingen mening med att skicka ut allmänna mail utan ett tydligt mål.

Detta gäller I synnerhet när du inser betydelsen av ditt allra första mail till en ny prenumerant. Detta mail har den högsta klickfrekvensen, därmed behöver du definiera ett tydligt mål för det.

 

Titta på dina siffror & kör test

Bäst svar när det gäller den optimala frekvensen får du genom att analysera din egen data.

Ta en titt på antalet nyregistreringar och avregistreringar. Identifiera vad som sker och agera utifrån det. Använd A/B-testning för att säkra data att granska, och slå fast när du bör skicka e-post.

Ett sätt att göra detta är att sätta ihop en slumpmässig kontrollgrupp som du testar förändringar på. Du kan till exempel behålla samma frekvens inom kontrollgruppen medan du låter den skifta för en annan grupp. Jämför resultaten.Det är trial-and-error, men det fungerar.

 

Andra faktorer att ta hänsyn till

När du reflekterar kring e-postmarknadsföring för företag finns också några andra faktorer som du kan ta hänsyn till.

Det kan vara användbart att låta kunderna själva ställa in frekvensen för nyhetsbreven. Detta kan genomföras vid registering. Kunderna får möjlighet att aktivt delta i processen, och du får bättre utdelning för dina ansträngningar. Om somliga aldrig besvarar eller agerar på dina mail, bör du överväga att skicka färre mail till denna grupp, alternativt dra igång en kampanj för att återvinna deras engagemang.

Fråga alltid dig själv – adderar detta mail värde för mina kunder? Det betyder inte att du måste komma med ett erbjudande. Det kan helt enkelt röra sig om ett mail för att öka engagemanget, baserat på lojalitet eller goodwill. Se bara till att det inte rör sig om spam.

Slutligen bör du absolut fundera på segmentering, och definitivt överväga automatiskt triggade mail utifrån ett visst beteende. Du är förmodligen bekant med denna typ av e-post om du handlat på Amazon eller eBay. Det är ett smart grepp. Där kan du notera att samtidigt som din aktivitet på webbplatsen ökar, gör även antalet mail du får det, såvida du inte avregistrerar dig från utskick.

Förvissa dig om att du har rätt verktyg för e-postmarknadsföring, så du kan ställa in rätt frekvens för just din verksamhet. Genom att använda Paloma får du mätetalen alldeles inom räckhåll, och förutsättningarna att kunna agera utifrån dem.

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Enkelt verktyg för nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Det är enkelt att använda verktyget Paloma för att skapa snyggt designade nyhetsbrev. Till din tjänst har du dessutom smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. I och med att både dagens och framtidens kunder lever sina liv online är e-postmarknadsföring och mejlutskick både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. E-postmarknadsföring har i många olika undersökningar visat sig ha bäst ROI (Return On Investment) av alla kanaler, inklusive olika sociala medier.

Det behöver inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och gränssnitt för att Paloma nyhetsbrevverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att förstå och använda som möjligt.

Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår drag-and drop-editor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med att skapa och skicka ditt nyhetsbrev.

Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet från Paloma som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också fånga in feedback direkt i mejlutskicket via snabbenkät.

Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Gratis mallar till nyhetsbrev & gott om tips

Genom att använda en mall för ditt nyhetsbrev så kan du hålla kommunikationen konsekvent och genomtänkt . Det underlättar också det kontinuerliga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istället för att skapa nya mallar för varje utskick. Till ditt förfogande har du gäng färdiga snygga nyhetsbrevmallar som du kan börja använda direkt. Du har tillgång till ett arkiv både för dina mallar och dina filer, som bilder, dokument och pdf:er.

På vår sajt, i bloggen och via vårt nyhetsbrev finner du gott om tips kring digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Skapa & skicka nyhetsbrev snabbt & enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Paloma hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html.

 

✔️ Designa, skicka och följ upp med statistik

✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp

✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera

✔️ Tillämpa marketing automation med triggermejl och automatiska utskick.

 

✔️ Smidig och effektiv drag-and-drop-editor

✔️ Enkel administrering av dina kontakter

✔️ Smart uppföljning

✔️ Stöd för flera redaktörer och/eller konton.

 

Ett uppskattat verktyg för marknadsföring via nyhetsbrev & e-post

Om du vill utveckla företagets marknadsföring via nyhetsbrev och e-post är Paloma perfekt för dig. Du får tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om verktyget, och fri support.

9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet.
100 % av våra anställda rekommenderar Paloma som arbetsplats. Mer från våra kunder.