2018
2017
2016
2015
2014
Fördelarna med e-postmarknadsföring i form av nyhetsbrev
24 sep 2018

Fördelarna med e-postmarknadsföring i form av nyhetsbrev

Hos oss hittar du ett antal suveräna mallar för nyhetsbrev som bara väntar på dig. Vi vet att vi har funktionerna som gör din nästa kampanj riktigt grym. Men vi är också medvetna om att e-postmarknadsföring med nyhetsbrev kan behöva motiveras en aning innan du tar steget, särskilt då det har lite av ett image-problem.

Vad är då de 10 främsta fördelarna med e-postmarknadsföring i form av nyhetsbrev?

 

  1. Det är billigt – utan att se billigt ut

Marknadsföring kostar pengar, det går inte att komma ifrån. Det är en av de där affärsbitarna som du vet att du behöver lägga pengar på. Samtidigt som du inte vill att det ska äta upp för mycket av din vinst.

Här är e-postmarknadsföring optimalt. Det kostar inte mycket. Det är till och med billigt för att vara en marknadsföringsmetod. Du lägger inte pengar på några tryckvolymer, du langar inte över stora summor till en annonsör. Du gör bara något enkelt med genomslagskraft, från ditt skrivbord.

 

  1. Dessutom är det kostnadseffektivt

E-postmarknadsföring är inte bara billigt. Det drar också kostnadseffektivt in utmärkt ROI. Faktum är att de goda siffrorna är en fröjd för ögat. För varje dollar som spenderas på e-postmarknadsföring får du 44 dollar tillbaka. Det motsvarar omkring 37 Euro för varje Euro du spenderar. Det finns mycket data som pekar mot att detta saknar motstycke bland andra kanaler. Med en såpass kostnadseffektiv marknadsföringsmetod vore det oförnuftigt att inte se det som ett lönsamt alternativ.

 

  1. Det är bra för varumärkesbyggande

Att bygga ett varumärke är inte en avgränsad insats. Det handlar inte om att ta fram en logga och sätta den här och där och överallt där det faller dig in. Det gäller att förmedla och synliggöra ditt företags personlighet, så att varumärket kan bli omtyckt och igenkänt.

Med digitala nyhetsbrev anmäler sig dina kunder för att få en dos av ditt varumärke.

 

  1. Du gör det möjligt för konsumenter att agera

Konsumenter behöver ofta den där lilla puffen i rätt riktning för att agera. Impulsköp är en verklig företeelse, och om du fångar dem i den där spontana stunden, eller till och med lockar dit dem, är du nära målet.

I nyhetsbrev kan du placera en tydlig call-to-action (CTA) som leder din kund till att köpa med endast några få klick. Hur enkelt är inte det?

 

  1. Nej, one-size passar inte alla

Vi vet att din kundkrets minst sagt är ett blandat gäng. I verkligheten finns inget enskilt angreppssätt som kommer få alla att nappa. Du behöver ta den personaliserade vägen. E-postmarknadsföring gör detta förvånansvärt enkelt genom segmentering.

Segmentering inom e-postmarknadsföring handlar om att säkerställa att du riktar resurser, tid och pengar dit där det mest sannolikt ger resultat. Du segmenterar kunder efter olika kriterier och riktar in särskilda kampanjer. Det kan röra sig om demografi, geografiskt läge, köpbeteende eller vad du vill.

 

  1. Du får mäta saker & ting

Marknadsförare älskar att se siffror som avspeglar och rättfärdigar deras ansträngningar och investeringar. Tyvärr kan dessa mätetal vara svåra att komma över för många marknadsföringskanaler. För e-postmarknadsföring och nyhetsbrev är statistiken enkel.

Från A/B-testning till klickfrekvens och konverteringsgrad. Du kan verkligen se vad som fungerar och vad som inte fungerar.

 

  1. De är enkla att ta fram

Du behöver inte vara en grafisk trollkonstnär eller webbredaktör för att kunna få iväg regelbundna nyhetsbrev via e-post till dina kunder. Med mallar som stämmer överens med ditt varumärke och din verksamhetstyp, och verktyg som gör det enkelt är det ingen konst att komma igång och hålla igång.

 

  1. Dela på!

I sociala medier är delningar det du behöver för att få ut budskapet.
E-postmarknadsföring med nyhetsbrev är som raketbränsle för att dela ditt varumärke, ditt innehåll, dina CTA:n och mer därtill. Det är lätt för dina prenumeranter att dela och på nolltid sköter dom annonseringen åt dig. Dina prenumeranter blir dina influencers – klockrent.

 

  1. Det är snabbt och där du vill ha det

Vi vet alla att e-post är blixtsnabbt. Du kan reagera på en trend, en nyhet eller en konkurrents agerande på ett ögonblick genom att använda e-post. Ingen omständlig process sinkar din reaktionsförmåga och resulterar i en långsam respons.

Utöver det når ett meddelande som kommuniceras via e-post också mottagaren omedelbart. I Sverige har hela 85 procent av befolkningen en smart mobil. Digitala nyhetsbrev gör dig synlig där dina kunder är. Du kan spela på brådska och fear-of-missing-out tillsammans med ditt angelägna innehåll.

 

  1. Det har stor räckvidd

Kan du nämna någon annan plattform för marknadsföring som får ut ditt budskap i den skala du önskar, när du vill, globalt, vid en och samma tidpunkt? Sociala medier ligger kanske nära till hands, men det är inte direkt en plattform som du har kontroll över.

Med e-postmarknadsföring beginner du dig i förarsätet och får ut budskapet på rätt sätt, vid rätt tidpunkt, till alla.

Det går inte att bortse från fördelarna med e-postmarknadsföring och nyhetsbrev. Man skulle faktiskt kunna hävda att e-postmarknadsföring är nödvändigt om du uppriktigt vill skapa affärsmöjligheter för ditt företag och få mesta möjliga utdelning.

I e-postmarknadsföring har du ett verktyg för att fördjupa relationerna mellan ditt varumärke och din mest värdefulla kundkrets. Detta verktyg har du tillgång till för en bråkdel av kostnaden som förknippas med traditionella mediametoder. Medan andra metoder inom digital marknadsföring har gått up och ned i användbarhet och popularitet, har nyhetsbrev fortsatt vara ett pålitligt och stabilt alternativ.

Det finns de som avfärdar e-postmarknadsföring som en dinosaurie som lunkar omkring i den digitala samtiden. I själva verket går de miste om de faktiska fördelarna med detta verktyg. Det är målgruppsinriktat, mätbart, kostnadseffektivt, delbart och varumärkes-orienterat: allt du söker efter i en marknadsföringskampanj. Förbise inte det.

För att komma igång med nyhetsbrev kan du prova det kostnadsfritt! Det är inte komplicerat, och du behöver inga specialkunskaper, bara en öppenhet inför att börja använda en metod för marknadsföring som fungerar.

Få vårt nyhetsbrev

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt