2018
2017
2016
2015
2014
Effektiv design av nyhetsbrev för ditt företag
24 sep 2018

Effektiv design av nyhetsbrev för ditt företag

Effektiv design av nyhetsbrev är ingenting som kommer till av sig själv. Det gäller att få din marknadsförande e-post att stå ut ur mängden. Ditt digitala nyhetsbrev behöver en design som attraherar din kundbas.

Det finns några olika faktorer som möjliggör effektiv design av nyhetsbrev, jämfört med de illa utformade mail som snabbt går delete-knappen till mötes.

 

  1. Signalera ditt varumärke

Första intrycket av dina nyhetsbrev bör stämma överens med varumärkets personlighet. Det gäller såväl utseende som läsupplevelsen.

Det finns några enkla knep du kan använda här.

För det första, hämta nyhetsbrevets färgpalett från din logga. Det är enkelt, effektivt och håller varumärket fokuserat.

För det andra, se till att skribenten som producerar innehållet känner till företagets stilguide, företagets personlighet och är bekant med den tonalitet som ni använder.

För det tredje, använd ett typsnitt som ligger nära webbplatsens typsnitt och överensstämmer med känslan som dina besökare får.

Få inte stressbryt i tron att du behöver ett tekniskt proffs för att hjälpa dig med detta. Genom att använda Palomas nyhetsbrevmallar kan du snabbt och enkelt göra din mall personlig med din varumärkesprofil, färger och logotyp.

 

  1. Gör intryck

Du har ett minimalt utrymme att fånga mottagarens uppmärksamhet. För det ändamålet finns två överordnade delar i effektiv design av nyhetsbrev: ämnesraden och sidhuvudet.

Du måste betrakta ämnesraden som en viktig del av ditt mail, för att det överhuvudtaget ska öppnas. Tänk därför noga kring vilken formulering och emotikon som fungerar bäst för att locka till läsning.

För det andra är det när de väl öppnat ditt mail viktigt med ett välutformat sidhuvud. Det bidrar till att din e-postkampanj känns konsekvent, och stärker varumärkets identitet. E-postmallarna förenklar även detta, och du behöver följaktligen inte besitta några färdigheter inom grafisk design.

 

  1. Bryt upp det

Ingen tycker om att möta vindlande textsjok när de vill ha en tillgänglig text till kaffet.

Jobba istället kreativt och använd underrubriker för att bryta upp nyhetsbrevet till ett luftigare format. Underrubriker hjälper ögat navigera och registrera texten, så att hela mailet tas in.

Detta gör det också möjligt för dina läsare att hoppa fram och tillbaka till de delar som är mest intressanta och relevanta för dem.

Återigen, nyhetsbrevmallar är till hjälp här. Du kommer kunna addera olika textavsnitt, som tack vare den responsiva designen fungerar oavsett hur din läsare väljer att öppna sin e-post.

 

  1. Använd bilder med omsorg

Olika skolor kring bilder i digitala nyhetsbrev tenderar att inta en allt-eller-inget-position. Vi håller inte med utan anser att du bör sikta in dig på en medelväg.

Bilder är kraftfulla och hjälper till att bryta upp enformig text. De behöver emellertid användas varsamt. Utmaningen är balansen mellan bilder och text, utan att överlasta laddningskapaciteten hos en telefon med klen 3G/4G-signal.

Välj därför små och tydliga bilder. Logotyper, produkter och människor är motiv som fingerar bra i nyhetsbrev. Håll det avskalat och strukturerat, så bilderna blir till din fördel. Glöm inte att använda ALT-texter.

 

  1. Var konsekvent

Troligtvis är ditt nyhetsbrev inte en engångsföreteelse. Tvärtom är det övergripande syftet sannolikt att bygga relationer med din målgrupp.

I grunden är människan ett vanedjur. De uppskattar att veta vad de kan förvänta sig. Var därför konsekvent i dina nyhetsbrev när det gäller stil och varumärkesidentitet.

Våra nyhetsbrevmallar är särskilt smidiga att använda och håller saker och ting enhetliga. Du kan välja och anpassa din favoritmall, och använda den om och om igen.

 

  1. Känn till dina styrkor och vad dina läsare gillar

Digitala nyhetsbrev borde skilja sig åt avsevärt mellan olika företag. De borde aldrig se ut som dussinexemplar.

Du bör noga tänka igenom syftet med dina nyhetsbrev, och vad du är bra på. Detta ska matchas mot vad dina läsare gillar och förväntar sig. Till stor del beror det på mottagarnas demografi.

Följaktligen – om de gillar att bläddra bland produkter så kommer du behöva tillfredsställa deras uppskattning av det senaste med tilltalande bilder. Gillar de att vara kunniga och upplysta, då kommer texten ha större betydelse.

När du landat i hur dina nyhetsbrev ska se ut är det dags att testa designen. Du behöver ta reda på vad som fungerar och vad som inte fungerar, analysera resultaten och använda den informationen för att förfina designen.

 

  1. Gör den responsiv

När du ägnar dig åt formgivning av nyhetsbrev, ha i åtanke att den bara är så bra som den sämst fungerande enhet som nyhetsbrevet öppnas i. För du vill väl inte ödsla tid och energi på att ta fram en fantastisk design som inte laddar ordentligt i en smart mobil?

Använd därför professionella mallar för digitala nyhetsbrev, som du vet är responsiva. Då slipper du bekymra dig om tekniken och kodningen bakom, och kan fokusera på innehållet.

Effektiv design av nyhetsbrev behöver inte vara svårt. Genom att använda mallar från Paloma blir det otroligt enkelt. Du kommer kunna förmedla ditt varumärke och ditt budskap på ett konsekvent sätt.

Få vårt nyhetsbrev

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt