2018
2017
2016
2015
2014
Bästa tillvägagångssätten för framgångsrika e-postkampanjer
24 sep 2018

Bästa tillvägagångssätten för framgångsrika e-postkampanjer

Är e-postmarknadsföring ett nytt område för dig? Eller är du medveten om att det är ett kraftfullt verktyg om du bara kunde utnyttja det på ett bättre sätt? Isåfall är den här artikeln något för dig. Vi fokuserar på de 10 bästa tillvägagångssätten som alla företag borde följa om de vill maximera sin marknadsskräll.

Vi börjar med de fem mest grundläggande bästa tillvägagångssätten inom e-postmarknadsföring som du bör behärska i första hand:

 

  1. Känn din målgrupp, bygg din lista

Tvärtemot den allmänna uppfattningen handlar e-postmarknadsföring inte om att smacka iväg mesta möjliga antal mail till mesta möjliga antal mottagare. Det är ingen sifferlek. Något som är ännu viktigare nu med tanke på GDPR (mer om det längre fram).

När det gäller e-postmarknadsföring bör du alltid sätta kvalitet framför kvantitet. Skapa därför en målgruppsprofil och arbeta för att bygga en lista som är grym, och inte bara omfattande. Det innebär att du bygger din egen lista, och inte köper en.

Ordna detta genom att aktivt uppmuntra besökare på din webbplats och i sociala medier att registrera sig. På så sätt ökar engagemanget.

 

  1. Använd personalisering

Har du lagt ned tid på att bygga en förstklassig kundlista, är det klokt att använda tillgänglig teknik för att verkligen rikta dig mot varje individuell person. Det innebär att som en grundregel få med personens namn i ämnesraden eller i hälsningsfrasen.

 

Det sträcker sig emellertid mycket längre än så. Det handlar också om köpbeteende, plus skroll- och klickbeteende. Det handlar om att förstå vad som driver dem och möta detta.

Ordna detta genom att skicka ut mail som är personligt riktade baserat på den information du samlar.

 

  1. Glöm aldrig en call-to-action (CTA)

E-postmarknadsföring handlar om att attrahera kunden. Men vad du verkligen behöver är att de agerar. Missa inte knepet som underlättar detta för dem. Din CTA är den avgörande beståndsdelen i ett mail, så bemöda dig om att lägga upp den med omsorg. Hela mailets innehåll bör leda fram till detta ögonblick.

Ordna detta genom att lägga fram tydliga, enkla CTA:n som är enkla att agera på. Gör det meningsfullt.

 

  1. Hantera registreringen

2018 placerar vi denna bästa praxis tillsammans med grunderna, på grund av GDPR:s påverkan.

Inga sluga sätt att lägga vantarna på och använda e-postadresser. Det är inte bara olagligt tack vare GDPR, det är heller ingen god praxis som ger optimal utdelning. Det du vill ha är genuin registrering, eftersom dessa är mest troliga att övergå i konverteringar.

För att ta det ett steg längre: var skoningslöst ärlig mot dig själv. Har du lagt upp registreringen på ett sådant sätt att dessa personer faktiskt endast ger dig tillåtelse att bjuda på en sak vid ett tillfälle, och inget mer? Isåfall kan du räkna bort det engagemanget.

Ordna detta genom att alltid be om tillåtelse för just det du vill. På så sätt spiller du varken, energi, möda eller resurser.

 

  1. Gör det visuellt

Ditt mail kommer vara ett av flera som tas emot under en dag. Om du lyckas förmå läsaren att öppna det, behöver du ta vara på den bedriften. Detta genom att få dina läsare att vilja utforska ditt nyhetsbrev närmare, via varierat innehåll, förträfflig grafik och intressanta grejer.

Dessutom ska detta jobba hårt för din varumärkesprofilering åt dig. Det bör tydligt återspegla vem du är och vad du sysslar med.

Ordna detta genom  att använda anpassningsbara nyhetsbrevmallar.

 

Att följa dessa rekommenderade tillvägagångssätt bör omedelbart hjälpa dig att rikta in dig på rätt mottagare. Du är på gång. Men om du nu skulle vilja ta det ett steg längre, och sikta mot e-postmarknadsföringens stjärnhimmel?

Här följer ytterligare fem av de bästa tillvägagångssätten inom
e-postmarknadsföring som du bör titta på:

 

  1. Testa, testa och testa igen – och mät

Du kommer inte träffa rätt med en gång, varje gång. Så bygg in detta i grundstrukturen för e-postkampanjer.

Börja med att A/B-testa varje beståndsdel av ett e-mail, hela vägen. Kör ett test i taget, upptäck vad som fungerar, och gå vidare. Därefter är det dags att mäta. Vad fungerar i praktiken, och vad fungerar inte? Du kommer inte veta hur pass framgångsrika insatserna är, eller ännu viktigare hur du kan förbättra dem, om du inte mäter engagemanget.

Ordna detta genom att genomföra A/B-testet på alla nya kampanjer och mäta exempelvis klickfrekvensen.

 

  1. Segment

Använd ingen fyrkantig standardlösning när det gäller e-postmarknadsföring (se Personalisering ovan). Ditt hemliga vapen i det här sammanhanget är segmentering. Det är så du säkerställer att du skickar rätt mail till rätt person, och inte bara spammar dem med ett allmänt hållet meddelande som hamnar i… ja, just det: i spammappen, papperskorgen eller ännu värre – leder till avregistrering.

Engagemanget blir avsevärt högre om du tittar närmare på individen utifrån olika parametrar som demografi, köpbeteende, geografiskt läge och tidigare engagemang, och tar med det i beräkningen.

Ordna detta genom att välja ett e-postmarknadsföringsprogram som Paloma, som möjliggör enkel segmentering av e-postlistor.

 

  1. Bjud på något

Starta aldrig en e-postkampanj med bara vad du vill få ut av den för ögonen, utan att  tänka på vad du är beredd att ge. Tona ned säljet och lyft fram värdet som du erbjuder. Du kan exempelvis erbjuda dem något de vill ha innan du förväntar dig att de ska ge något till dig.

Betrakta syftet med e-post i första hand som att bygga relationer. Det blir språngbrädan för engagemang.

Ordna detta genom att emellanåt erbjuda sådant som rabattkoder eller värdefull information i form av en länk till en användbar artikel eller guide.

 

  1. Håll listan fräsch & uppdaterad

Ja, alla må ha registrerat sig, men har alla visat sig värdefulla? Om inte, varför är de fortfarande med på listan? Det gagnar dig inte att kommunicera och ignoreras.

Detta är dessutom något som leder till att algoritmerna på e-postservrar lär sig att automatiskt flagga ditt mail som mindre relevant eller som spam. Det är naturligtvis inte önskvärt. Kom ihåg att sätta kvalitet framför kvantitet när det gäller vilka du skickar e-post till, genom att rikta dig mot dem som faktiskt öppnar dina mail.

Ordna detta genom att ta dig tid att rensa listan med jämna mellanrum. Plocka bort de oengagerade, eller flytta dem till ett särskilt segment för de vars uppmärksamhet behöver återvinnas.

 

  1. Låt det inte samla damm

Det är lätt att låta dina e-postkampanjer löpa på med en hänvisning till färskt innehåll då och då. Det här är en andefattig utformning och dålig praxis. Och det skadar din verksamhet.

Din e-postkampanj bör alltid drivas av din egen aktiva delaktighet. Återförankra ditt angreppssätt, fortsätt testa, fortsätt se över listorna, få fram nya idéer, förändra och förnya saker och ting.

Ordna detta genom att schemalägga regelbunden översyn av din
e-postmarknadsföringsstrategi.

 

De bästa tillvägagångssätten för e-postmarknadsföring är betydligt enklare om du har rätt verktyg för uppgiften. Ta nyhetsbrevmallar till hjälp för fotarbetet, med stöd i form av integrerade funktioner som testning och mätetal för engagemang. 

Få vårt nyhetsbrev

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt