2018
2017
2016
2015
2014
10 sätt att stärka kundlojaliteten med hjälp av e-postmarknadsföring
24 sep 2018

10 sätt att stärka kundlojaliteten med hjälp av e-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring tenderar att anta flera skepnader; det gäller att uppfylla flera mål. Ett huvudfokus inom e-postmarknadsföring bör vara att använda de bästa lösningarna inom området för att stärka kundlojaliteten.

Att behålla och ta vara på befintliga kunder är långt enklare än att jaga rätt på nya. Olika studier skiljer sig åt när det gäller i vilken utsträckning som en lojal kund är mer värdefull, men alla visar entydigt att lojala kunder är värda mer.

Med detta följer ett starkt incitament för att odla lojalitet i din befintliga kundbas. De bästa verktygen för e-postmarknadsföring bör användas med omsorg för att säkerställa att lojalitet alltid är en hörnsten.

På en grundläggande nivå handlar e-postmarknadsföring om att odla och ta hand om en kundkrets. Att mäta detta kan vara svårt utan rätt verktyg. Konsekvensen är att många som använder lösningar för e-postmarknadsföring tenderar att endast fokusera på klickfrekvensen.

Det man missar här är ett knep som de bästa verktygen för e-postmarknadsföring har med sig. Och det är att se det mera långsiktigt och odla lojalitet, att locka kunden att behålla anknytningen till ditt varumärke. Du vill att de ska vara bestående kunder.

Det finns ett antal olika sätt att stärka kundlojaliteten när du använder dig av de främsta verktygen för e-postmarknadsföring. Här listar vi topp 10.

 

  1. Gör det personligt

Kunder fortsätter inte vara lojala om de inte känner sig betydelsefulla. Känner de sig bara som vem som helst i en databas för marknadsföring kommer du fyra av mail ut i tomma intet, utan att få något gensvar.

Vad de bästa lösningarna för e-postmarknadsföring gör är att göra det möjligt för dig att personalisera och skräddarsy mail på olika sätt.

Exempelvis kan du med Paloma göra en rad saker för att göra det mer personligt anpassat. Du kan dela upp e-postlistor så att kunder bara får meddelanden som är relevanta för dem. För det andra kan du anpassa själva mailet. För det tredje kan utskick av ett mail utlösas av specifika handlingar, så att du möter ett behov vid rätt tidpunkt. Du kan också skicka födelsedagsrabatter.

En kund som upplever att du bryr dig, och att du känner dem, kommer belöna dig med lojalitet.

 

  1. Svara på vad de gillar

Som företagare och marknadsförare är det lätt att haka upp sig på vad du tror att kunder gillar, snarare än vad de faktiskt gillar. En nyhetsbrevkampanj bör alltid gå igenom tester och förfinas med tiden. Denna optimeringsprocess säkerställer att dina budskap inte når döva öron.

Gedigna verktyg för e-postmarknadsföring har klar kapacitet för testning, liksom resultatanalys.

 

  1. Gör det användbart & intressant

Dagens internetanvändare är bortskämda när det gäller att välja innehåll. Konsekvensen är att även om content is king, är det bara verkligt toppinnehåll som grabbar tag i deras uppmärksamhet.

Om ditt mailinnehåll är substanslöst och tråkigt så förlorar du rätt snabbt deras intresse, även om du har en frisk CTA instoppad i slutet.

Du behöver använda mailmallar som både inspirerar och  lockar dig att skapa grymt bra innehåll. I slutändan vill du att dina kunder ska se fram emot dina mail. Enda sättet att uppnå detta är genom att erbjuda dem användbart och intressant innehåll.

 

  1. Möt dem där de befinner sig

Det är inte vettigt att lägga ned möda på ett stilfullt utformat mail som fungerar utmärkt på dataskärm, om dina mottagare i första hand öppnar sina mail i telefonen. Ditt verktyg för e-postmarknadsföring bör säkerställa att innehållet ser snyggt ut, oavsett hur mottagarna öppnar och tar del av det.

 

Läsare är inte vidare förlåtande, så du behöver försäkra dig om att de elektroniska nyhetsbreven är fullt responsiva.

 

  1. Få dina kunder att arbeta för dig, utan att tänka på det

Dina kunder känner andra som är som dem; de är de bästa kontakterna du kan få. Om de älskar det du erbjuder och gör, kommer de att sälja det åt dig. Motivera dem att dela ditt innehåll, eller gör det hel enkelt så suveränt att de helt enkelt vill dela det.

 

  1. Håll dem uppdaterade

En lojal kund känner dig förmodligen relativt väl. De vet vad de kan förvänta sig. Vad de inte känner till, och vad som kan få dem att raskt återvända till din webbplats, är ny information.

Försök därför inte predika till de redan frälsta med skåpmat. Överraska dem istället med någonting nytt och exklusivt. Låt dem bli de första som blir uppdaterade, och gör det enkelt för demo att tacka ja till ett attraktivt erbjudande.

 

  1. Ge dem viss kontroll

De har samtyckt till att registrera sig och du vill mjölka detta fullt ut. I det läget kan det vara frestande att börja skicka mail utifrån din egen agenda.

Då gör du tyvärr dig själv en otjänst, och riskerar blixtsnabb avregistrering. Vad du faktiskt behöver göra är att låta dina kunder själva bestämma hur ofta de vill att du hör av dig.

De bästa verktygen för e-postmarknadsföring gör det möjligt för dig att ställa in frekvensen utifrån vad kunden föredrar.

 

  1. Låt dem luta sig tillbaka och koppla av

Lägg till lite videoinnehåll, och du utövar en dragningskraft på en helt annan nivå. Även om alla gillar bra läsning vill vi ibland bara luta oss tillbaka och få senaste nytt serverat. Det låter sig göras med videoklipp.

Se därför till att välja ett e-postmarknadsföringsprogram som smidigt låter dig integrera videoklipp.

 

  1. Uppvakta dem med kassaklirr

Det är ett uråldrigt knep inom marknadsföring, men kunder älskar att känna att de gör ett fynd. E-postmarknadsföring ett perfekt sätt att leverera rabatten eller specialerbjudandet direkt i deras inkorg.

Dessa kunder brukar återvända eftersom de gillar det du säljer, men de är också medvetna om att de får en bra deal, bättre än vad de kan få från din konkurrent.

 

  1. Låt dem kliva in i rampljuset

Slutligen, vädja till kundens dragning till rampljuset. Inkludera emellanåt innehåll om specifika kunderfarenheter, och ge varje kund möjlighet att delta.

Detta är ibland enklare att genomföra genom att knyta det till sociala medier och uppmuntra dem att dela sina historier där.

De bästa lösningarna för e-postmarknadsföring bör göra det enkelt för dig att stärka kundlojaliteten. Stegen som presenterats ovan bör vara enkla att tillämpa inom verktygets funktioner. Paloma erbjuder allt detta och mer.

Få vårt nyhetsbrev

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt