2019
2018
2017
2016
2015
2014
Kundupplevelse
13 jun 2018

Hur man använder nyhetsbrev för att bygga en bra kundupplevelse

När en kund ger dig sin e-postadress är det en inbjudan att skapa kontakt med dem på ett personligt sätt. För att dra nytta av det måste marknadsförare vara respektfulla och omtänksamma med sin marknadsföring. Om det görs rätt kan nyhetsbrev ge dig möjligheten att leverera en bra kundupplevelse. Men om det görs fel så kan kunden få en dålig upplevelse kopplat till ditt företag. Nedan följer några idéer om hur man använder nyhetsbrev för att skapa bra kundupplevelser.

 

  1. Tänk utifrån kundens synvinkel.

När du utvecklar kampanjer med nyhetsbrev, ta en titt på din egen inkorg och tänk på vad du gillar och inte gillar när det gäller e-post. Tänk på hur ämnesraderna och preheaders ser ut bland alla andra nyhetsbrev i din inkorg. Öppna sedan nyhetsbrevet och titta på call-to-action, illustrationen och meddelandet. Vad fungerar och vad fungerar inte? Eftersom konsumenter får hundratals e-postmeddelanden per dag från olika företag är det viktigt att tänka utifrån kundens synvinkel och bygga nyhetsbrev efter deras tycke.

 

  1. Skicka riktat innehåll.

Om en kund är inloggad på din hemsida kan du följa upp deras beteende och skicka ett uppföljnings mail som svar på deras beteende. Du kan till exempel skicka ett mail om en övergiven kundvagn om de inte slutförde ett köp. När du gör en försäljning kan du identifiera de typer av produkter som din kund tycker om att köpa och använda den datan för att lägga fram förslag om ytterligare varor som de kanske skulle uppskatta. Var noga med att anpassa dina data så att du inte skickar en kund ett mail om en produkt som de just köpt. Men skicka gärna ett uppföljningsmail med rekommendationer.

 

  1. Försök inte alltid sälja något.

Bara för att du har en kunds e-postadress betyder det inte att du ska försöka sälja dem en produkt varje dag. Tänk istället på din långsiktiga strategi och använd e-post som en chans att bygga upp ett förhållande. Detta kan komma i form av ett personligt mail. Ett sport e-handelsföretag kanske frågar hur det nya tennisracket kunden nyligen köpte fungerar och skickar med information om de bästa sätten att förbättra sin swing samt platser att spela tennis i dennes område. Ge innehåll som är engagerande och användbart utan att försöka trycka på en försäljning i varje utskick.

 

  1. Skapa ett användbart innehåll.

Content is king och bra innehåll är det bästa sättet att få folk att uppmärksamma ditt företag. Tänk på rätt innehåll som stöder din varumärkespositionering och använd nyhetsbrevsutskick för att leverera det här meddelandet. Till exempel, om du säljer kosmetika eller verktyg, kan en video som visar hur du använder produkterna vara till stor nytta för dina kunder. Om du är en utgivare kommer det att vara tilltalande att få uppdateringar om senaste nyheterna eller exklusiva intervjuer. Varje företag har olika typer av innehåll, men tänk på hur det fungerar bäst för ditt företag.

 

  1. Erbjud exklusiva erbjudanden.

Många älskar en bra deal och det är värt att belöna dina prenumeranter med dessa fördelar. Kanske erbjuder du dina prenumeranter en viss procent i rabatt eller kanske ger du dem chansen att köpa något nytt före alla andra. Om en person har visat tillräckligt intresse för ditt varumärke för att dela sin e-postadress, förtjänar de att få exklusiva erbjudanden.

 

  1. Överraska dina trogna kunder.

Folk älskar överraskningar och uppskattar ett företag som är givmilda. Om du är en klädhandlare, kanske du kan erbjuda en gratis t-shirt till dina bästa kunder på deras födelsedag. Om du är en resemarknadsförare kan du kanske erbjuda dina bästa kunder en två-för-en-erbjudande var sjätte månad. Dessa erbjudanden behöver inte gå ut till hela din lista. Genom att överraska dina bästa kunder visar du dem hur mycket du uppskattar dem och det kommer att förbättra deras kundupplevelse. Tänk på hur ditt företag kan överraska kunder och använd nyhetsbrev för att visa dessa gåvor.

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Enkelt verktyg för nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Det är enkelt att använda verktyget Paloma för att skapa snyggt designade nyhetsbrev. Till din tjänst har du dessutom smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. I och med att både dagens och framtidens kunder lever sina liv online är e-postmarknadsföring och mejlutskick både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. E-postmarknadsföring har i många olika undersökningar visat sig ha bäst ROI (Return On Investment) av alla kanaler, inklusive olika sociala medier.

Det behöver inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och gränssnitt för att Paloma nyhetsbrevverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att förstå och använda som möjligt.

Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår drag-and drop-editor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med att skapa och skicka ditt nyhetsbrev.

Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet från Paloma som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också fånga in feedback direkt i mejlutskicket via snabbenkät.

Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Gratis mallar till nyhetsbrev & gott om tips

Genom att använda en mall för ditt nyhetsbrev så kan du hålla kommunikationen konsekvent och genomtänkt . Det underlättar också det kontinuerliga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istället för att skapa nya mallar för varje utskick. Till ditt förfogande har du gäng färdiga snygga nyhetsbrevmallar som du kan börja använda direkt. Du har tillgång till ett arkiv både för dina mallar och dina filer, som bilder, dokument och pdf:er.

På vår sajt, i bloggen och via vårt nyhetsbrev finner du gott om tips kring digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Skapa & skicka nyhetsbrev snabbt & enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Paloma hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html.

 

✔️ Designa, skicka och följ upp med statistik

✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp

✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera

✔️ Tillämpa marketing automation med triggermejl och automatiska utskick.

 

✔️ Smidig och effektiv drag-and-drop-editor

✔️ Enkel administrering av dina kontakter

✔️ Smart uppföljning

✔️ Stöd för flera redaktörer och/eller konton.

 

Ett uppskattat verktyg för marknadsföring via nyhetsbrev & e-post

Om du vill utveckla företagets marknadsföring via nyhetsbrev och e-post är Paloma perfekt för dig. Du får tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om verktyget, och fri support.

9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet.
100 % av våra anställda rekommenderar Paloma som arbetsplats. Mer från våra kunder.