2018
2017
2016
2015
2014
23 maj 2018

Allt eventmarknadsförare behöver veta om content marketing

Eventmarknadsförare har en fördel jämfört med andra marknadsförare - deras produkt är erfarenhetsbaserad, vilket innebär att de har en spännande historia att berätta. Bra historier gör för bra marknadsföring eftersom konsumenterna kan ansluta till ditt event på en känslomässig nivå. Oavsett om ditt event är en rolig kväll med vänner eller en konferens som syftar till att hjälpa deltagare att fördjupa sina kunskaper, använd historien för att hjälpa till att bygga upp ditt event. Bra storytelling är kärnan i content marketing. Här är några tips om hur du använder content marketing för att förbättra ditt event.

  1. Skapa en bra historia.

Berätta inte bara för någon att du är värd för sociala event, måla dem en bild av eventet. Tänk på de människor som kommer till dina event och berätta deras historia i detalj. Berätta om hur dina målningsevent skapar fina minnen från en möhippa. Beskriv den roliga bruden och hennes vänner och hur de har försökt sig på att måla popkonst, ätit snask och smuttat på prosecco. Det här är ingen vanlig möhippa, så berätta gärna vad det är som gör den annorlunda och unik.

  1. Tala med din publik.

Tänk på vilken din målgrupp är och skapa ett innehåll som talar till din publik. Använd copy, design och bilder som är attraktiva för dem. Om du vill nå människor som letar efter affärsmöjligheter inom tekniksektorn, så vill de se annat än någon som letar event för en pensionärsförening Se till att utseendet på ditt innehåll talar till de personer du vill locka till ditt event.

  1. Använd multimediainnehåll för att berätta din historia.

Videor, bilder, musik och ljudklipp kan ofta måla en bättre bild än ord. Detta innehåll kan vara en kraftfull kanal för storytelling. Använd innehållet du skapar vid ditt event som publicitet. Men se till att inte potentiella deltagare gör jobbet själva genom att skicka ett helt arkiv gammal media från dina tidigare event. Skapa en mapp med höjdpunkter som är lätt att ta till sig. Se till att video- eller fotogalleriet berättar om de starkaste elementen i din berättelse på mindre än 30 sekunder.

  1. Skapa innehåll som kan återanvändas.

Ditt marknadsföringsteam är upptagna med olika typer av deadlines och mål, så jobba smartare, inte hårdare. Om du spenderar tid att göra en studie om att lagar man mat hemma istället för att äta ute kan hjälpa människor att bli mer hälsosamma och spara pengar, för att hjälpa till att främja matlagningskurser, använd studien som grund för många blogginlägg. Om du har en bra video från tidigare event, dela den i flera olika klipp och posta under veckorna som leder fram till ditt nya event. Gör innehållet lätt för ditt team att göra en kontinuerlig berättelse.

  1. Utveckla tidlösa innehåll.

Tänk på de speciella delarna av ditt event som är tidlösa och använd detta för att utveckla historier som alltid kommer att locka ny uppmärksamhet. Om du marknadsför en serie vinprovningskurser, tänk då på historier som kommer att leva vidare efter ett event. Ett inlägg som berättar skillnaden mellan en Cabernet och en Merlot kommer för alltid att generera träffar till din webbplats och du kan använda dessa träffar för att marknadsföra ditt senaste vinprovningsevent. Tidlösa inlägg från två år sedan kan fortfarande generera högtrafikrangeringar och få människor till din webbplats.

  1. Tänk på SEO:n.

Skriv rubriker och använd text som matchar de typer av ord som folk söker efter när du arbetar med storytelling. Använd copy som speglar hur människor söker efter dina event. Om du till exempel är värd för en musikkväll som har olika band som spelar, var noga med att inkludera namnen på de band som spelat på ditt event, du kan till och med överväga att skriva om band som delar samma publik.