2018
2017
2016
2015
2014
08 maj 2018

6 problem med ämnesraden som kan undvikas

Rätt ämnesrad kan göra att den mest upptagna personen stannar upp en sekund för att öppna ditt nyhetsbrev. Detta är förmodligen varför marknadsförare lägger så mycket vikt vid dessa rubriker. Trots det faktum att vissa marknadsförare testar ämnesraden flera gånger för att få det rätt, gör många marknadsförare upprepade gånger ämnesradsfel och lider för det. Vi har sammanställt en lista med 6 vanliga fel med ämnesraden för att hjälpa dig att undvika dessa.

  1. Skicka nyhetsbrev med förinställda ämnesrader.

Ofta skickar marknadsavdelningen nyhetsbrevsutskick på skämt eller bara med "TKTKTKTKTK" i ämnesraden innan utskicket går ut skarpt. Om du lägger till förinställda ämnesrader till dina nyhetsbrev bara för att testa hur en upplösning på en bild blir eller för att se längden på texten, se till att du tar bort dem innan dina utskick går ut, till exempel glöm inte att ändra ”Nyhetsbrev_test” till det riktiga ”Nyhetsbrev v. 24”. Företag som glömmer att ändra detta ses ofta som oseriösa av kunden, som sannolikt kommer att radera ditt nyhetsbrev direkt istället för att öppna det. Dina nyhetsbrev är en representant för ditt varumärke, så det är viktigt att du skickar det riktiga nyhetsbrevet med rätt ämnesrad och inte den med en förinställd rubrik.

  1. Att använda en vilseledande ämnesrad.

Om du inte har en större rea, skriv inte det i din ämnesrad. En ämnesrad är ett löfte till kunderna om vad de kommer att se när de öppnar nyhetsbrevet. Skriv inte något i ämnesraden som inte är sant. Ditt mål är att locka dem med ett starkt erbjudande eller något annat som får dem att öppna nyhetsbrevet. Om du är oärlig med detta löfte, kommer de inte att lita på dig och kommer sannolikt att radera mailet eller kanske till och med avregistrera sig från dina nyhetsbrev eftersom de inte hittade vad de ville ha.

  1. Förstörd personifiering.

Att skicka ett mail utan att fylla i namnfältet är en riktig miss. Finns det något mer opersonligt än till exempel "Ett specialerbjudande till [NAMNHÄR]" i ämnesraden. Hela personifieringen görs för att dina kunder ska känna sig speciella. Dessa utskick framhäver bara att du inte vet vem du skickar dina nyhetsbrev till. Kunderna har en relation med ditt varumärke som de bryr sig om och att skicka ett opersonligt utskick kan skada förhållandet. Gör inte detta misstag i dina nyhetsbrev till dina kunder.

  1. Icke fungerande emojis.

Att lägga till en emoji på en ämnesrad är en trend bland marknadsförare, men vad händer om koden inte fungerar? En obekväm och förvirrande ämnesrad är vad kunden ser. Var noga med att testa dina smileys och hjärtan så att de blir korrekta i kundens inkorg. Det finns inget som ser mer spammigt ut än en ämnesrad med ett gäng koder och ingen text. Om du använder emojis i din ämnesrad, se till att det får den effekt du önskade.

  1. Felstavningar.

Om du marknadsför strumpor, vill du inte att din ämnesrad säger "Stumpförsäljning". Undvik denna pinsamhet genom att vara flitig med korrekturläsningen, ett väldigt viktigt steg i förberedelsen att skicka dina nyhetsbrev. Skicka inte ett utskick innan du har haft flera omgångar av ändringar. Se till att du läser igenom copyn i hela nyhetsbrevet, inklusive ämnesraden och förtexten.

  1. Endast ett ord i ämnesraden.

Att använda korta ord som "Hej" eller "Nu" är klumpiga i ämnesraden. Dessa ord kan vara förvirrande eftersom de visar på ett mycket mer personligt förhållande till mottagaren än vad en konsument brukar ha med ett företag. Detta misslyckas också med att berätta för konsumenten om vad som finns i själva nyhetsbrevet. Undvik dessa alltför bekanta korta rader och skriv istället ett ämne som passar utskicket.