2019
2018
2017
2016
2015
2014
kraschad raket
22 mar 2018

7 misstag att undvika när du skickar nyhetsbrev

Att skicka nyhetsbrev är ett utmärkt sätt för dig att hålla kontakten med dina kunder. Men denna marknadsföringsstrategi är endast effektiv om du kan få dina kunder att öppna och läsa dina nyhetsbrev. Det finns några grundläggande misstag som företag gör när de skriver och skickar ut sina nyhetsbrev. Dessa misstag leder oftast till låg öppningsfrekvens eller obefintlig klickstatistik i brevet. Vi har sammanställt en lista med 7 vanliga misstag som görs men som du kan undvika.

  1. Återanvändning av ämnesrad.

Ditt nyhetsbrev är ditt sätt att uppdatera dina kunder om vad som händer hos er. Oavsett om det handlar om en ny produkt, en ny viktig uppdatering eller en inbjudan till ett event så är det viktigt att dina mottagare öppnar brevet. Om du använder samma ämnesrad för alla dina nyhetsbrev så kommer dina mottagare att tro att de redan läst mailet tidigare eller att du upprepar dig. Förmodligen kommer ditt mail att ligga kvar oöppnat. Det är självklart okej att använda en mer allmän ton på din ämnesrad såsom: ”Palomas veckouppdatering”, men var då noggrann med att addera ytterligare information om innehåller, såhär: ”Palomas veckouppdatering: Allt du behöver veta om GDPR”. Det tar en del energi och tid att skapa och skicka ett nyhetsbrev, det vore synd om ingen öppnade och läste ditt innehåll.

  1. Inkonsekvens

Om du skickar ett nyhetsbrev varje dag i en veckas tid för att sedan inte skicka ett enda nyhetsbrev på över en månad. Då är du inkonsekvent i din frekvens. Risken är att du uppfattas inkonsekvent och detta kommer att spegla sig i din låga öppningsfrekvens. Kunder vill ofta veta vad de ska förvänta sig och när. När någon ber om att få dina nyhetsbrev, skicka då ett välkomstmail med information om vilket slags innehåll de kan förvänta sig och i vilka intervaller dessa kommer, håll dig sedan till det.

  1. Ingen Call-to-Action

Du har en bra ämnesrad och mottagaren har öppnar mailet, glöm då inte att ha en bra call-to-action. Oavsett om du ska marknadsföra en produkt eller driva trafik till din webbplats så är en bra call-to-action viktig för att de ska ta ett nästa steg. Bestäm syftet med ditt mail och koppla sedan ditt mål med din call-to-action.

  1. Marknadsföringen av nyhetsbrevet saknas

Anledningen till att du använder ett nyhetsbrevsverktyg är förmodligen att du vill hålla kontakt med dina kunder. När du ändå lägger ner tid och energi på att skapa nyhetsbrev så skulle det vara väldigt synd om dina kunder gick miste om det. Därför är det viktigt att ge den möjligheten till de som vill ha dina nyhetsbrev, exempelvis genom att ha en prenumerationsruta för nyhetsbrev på din webbplats. Du kan också ge dina kunder möjligheten att prenumerera på dina nyhetsbrev när de blir medlemmar eller köper en produkt. Det skadar inte heller att i personliga möten nämna att du sänder ut nyhetsbrev som kan vara av intresse.

  1. Det finns ingen avregistreringslänk

Medan det ska vara enkelt att prenumerera på dina nyhetsbrev så måste det också vara lika enkelt att avprenumerera på dem. Det är ett big no no att inte ha en avregistreringslänk med i ett mail och det ger dig intrycket av att vara oseriös. Får du sedan tillräckligt många klagomål på detta så kan det gå så illa att du markeras som spam. Se därför alltid till att det finns en avregistreringslänk i slutet av mailet.

  1. Sociala medier föll bort

Dina nyhetsbrevsprenumeranter är dina mest lojala kunder, ge dem verktygen att hålla dialog med dig om de önskar. Inkludera därför alltid dina sociala medier i ditt mail. Sociala medier är till för att interagera mot ditt nyhetsbrev som ofta är en sorts envägskommunikation. Glöm inte heller dina delaknappar så dina läsare kan dela ditt nyhetsbrev om de vill. På så vis kan du också hitta nya prenumeranter.

  1. Inte mobilanpassat

Mer än hälften av e-posten öppnas i en mobiltelefon. Är dina nyhetsbrev optimerade för den här trafiken? Om inte så är det dags att göra om och göra rätt. Mobilanvändandet ökar lavinartat och inkluderar nu även köp i mobiltelefoner, detta måste du ha i åtanke om du marknadsför dina produkter via e-post. Förutom att innehållet ska gå att läsa på en mobil enhet behöver du också tänka mer mobilvänlig copy och grafik, kortfattade ämnesrader, en enda bild och enklare design med mycket ”luft” som ser bättre ut på mindre skärmar.

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Enkelt verktyg för nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Det är enkelt att använda verktyget Paloma för att skapa snyggt designade nyhetsbrev. Till din tjänst har du dessutom smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. I och med att både dagens och framtidens kunder lever sina liv online är e-postmarknadsföring och mejlutskick både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. E-postmarknadsföring har i många olika undersökningar visat sig ha bäst ROI (Return On Investment) av alla kanaler, inklusive olika sociala medier.

Det behöver inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och gränssnitt för att Paloma nyhetsbrevverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att förstå och använda som möjligt.

Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår drag-and drop-editor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med att skapa och skicka ditt nyhetsbrev.

Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet från Paloma som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också fånga in feedback direkt i mejlutskicket via snabbenkät.

Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Gratis mallar till nyhetsbrev & gott om tips

Genom att använda en mall för ditt nyhetsbrev så kan du hålla kommunikationen konsekvent och genomtänkt . Det underlättar också det kontinuerliga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istället för att skapa nya mallar för varje utskick. Till ditt förfogande har du gäng färdiga snygga nyhetsbrevmallar som du kan börja använda direkt. Du har tillgång till ett arkiv både för dina mallar och dina filer, som bilder, dokument och pdf:er.

På vår sajt, i bloggen och via vårt nyhetsbrev finner du gott om tips kring digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Skapa & skicka nyhetsbrev snabbt & enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Paloma hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html.

 

✔️ Designa, skicka och följ upp med statistik

✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp

✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera

✔️ Tillämpa marketing automation med triggermejl och automatiska utskick.

 

✔️ Smidig och effektiv drag-and-drop-editor

✔️ Enkel administrering av dina kontakter

✔️ Smart uppföljning

✔️ Stöd för flera redaktörer och/eller konton.

 

Ett uppskattat verktyg för marknadsföring via nyhetsbrev & e-post

Om du vill utveckla företagets marknadsföring via nyhetsbrev och e-post är Paloma perfekt för dig. Du får tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om verktyget, och fri support.

9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet.
100 % av våra anställda rekommenderar Paloma som arbetsplats. Mer från våra kunder.