2018
2017
2016
2015
2014
Kvinna med mobil vid datorn
18 jan 2018

Trender för nyhetsbrev 2018

Många har kommit tillbaka till arbetet efter julledigheter och ska skicka ut årets första nyhetsbrev. När vi nu startar det nya året så kan det vara en god idé att reflektera över de trender som träder fram för alla som skickar nyhetsbrev. Dessa trender ger inte bara nya möjligheter utan det ger också en inblick i vad dina konkurrenter kommer att ha för sig de kommande månaderna. För att hjälpa dig att vara förberedd och att se framåt så har vi tagit fram en lista över trender för året 2018.

  1. Nyhetsbrevet blir personligare

Kunder tar emot ett större antal mail och nyhetsbrev varje dag, därför har du inte längre råd att skicka opersonliga massutskick till dina kunder längre. Kunden har redan upplevt personliga meddelanden och börjar nu ta det för givet. Företag som vill stå ut i massan och synas i kundens inkorg måste nu bli mer personliga och rikta sina meddelande. Förvänta dig att se mer personliga nyhetsbrev i år. Från att använda exempelvis tidigare köphistorik och platsdata till att integrera kundens webbplatsanvändning och beteende så finns det gott om metoder för att personifiera dina nyhetsbrev.

 

  1. GDPR kommer att tvinga marknadsförare att ta större ansvar för hanteringen av personlig kunddata

Den 25 maj kommer GDPR träda i kraft, trots det har en rapport från World Federation of Advertisers visat att 70 procent av världens marknadsförare inte är helt påläst vad detta innebär och vilka konsekvenser det kan få. VI förväntar oss att e-postmarknadsförare kommer att lägga tid på att lära sig mer om GDPR och att implementera kundanpassade datapolicys för att följa dessa regler. Brister i lagring och hantering av personuppgifter kan ge höga böter. Du kan förvänta dig att e-postmarknadsförare kommer att ändra sina rutiner för hur data samlas in, hanteras och används i år.

 

  1. Mer fokus på mobil

Enligt Econsultancy prioriterar 73 procent av marknadsförare mobil e-postoptimering i år, en ökning med 95 procent från 2017. Allt fler kunder kollar sina mail i mobilen och den trenden kommer bara att öka. Förvänta dig att se fler företag förbättra användarupplevelsen på mobila enheter för att göra det bekvämare för konsumenterna att interagera med de nyhetsbrevsutskick de får oavsett vilken enhet de använder.

 

  1. Engagemang i fokus

Medan förvärv från email är viktigt så är relationen med befintliga kunder ännu viktigare. Det kostar fem gånger så mycket att locka nya kunder än att behålla och ta hand om befintliga kunder då dessa kunder tenderar att spendera mer över en längre period. Det är mer kostnadseffektivt att locka och engagera befintliga kunder än att göra stora kampanjarbeten för att få in nya kunder. Med detta i bakhuvudet så kommer vi att se fler e-postmarknadsförare som tar nya tag för att öka kunders engagemang 2018. Genom att ta tid att fokusera på kunder och leverera generösa och engagerande erbjudanden till återkommande och befintliga kunder, så får du lojala kunder för livet

 

  1. Segmentering och split-tester fortsätter att styra

Medan vissa marknadsförare kommer att prova nya och ”flashiga” verktyg i år är det en sak säkert: alla marknadsförare syftar till att optimera sina satsningar. De grundläggande marknadsföringselementen för segmentering och testning kommer att fortsätta att utvecklas 2018. Oavsett om segmentering baserat på kön, inkomstnivå eller tidigare köpbeteende kommer marknadsförare att dra nytta av segmenteringskampanjer, testa olika segment och optimera innehållet baserat på resultaten. Förvänta dig att e-postmarknadsföring kommer att vara mer levande och bättre i år.

 

  1. Mer dynamiskt innehåll

I ett steg mot att vara mer relevant kommer marknadsförare i allt högre grad att anta tekniker som gör e-postmarknadsföringen mer dynamiska, baserat på när och var personen faktiskt interagerar med e-postmeddelandet. Från platsinriktning till live prissättning eller lager baserat på öppettider, räkna med att se mer dynamiskt innehåll inom e-postmeddelanden i år med hjälp av bland annat RSS. Marknadsförare som använder dessa smarta verktyg kan se till att ett e-postmeddelande är fortsatt relevant, även om exempelvis rean som marknadsfördes har upphört.

Få vårt nyhetsbrev

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt