2018
2017
2016
2015
2014
22 jan 2018

Topp tekniktrender för event att ha koll på i 2018

De stressiga julhelgerna är nu över, men det innebär inte att eventplaneraren har gått i ide för det. Samtidigt som januari startar det nya året relativt tyst och lugnt så är det dags att planera månaderna framåt. För att hjälpa dig att möta det nya eventåret på bästa sätt har vi satt ihop en lista av tekniktrender för dig att hålla reda på 2018. Dessa trender ger dig en glimt av vad som händer inom tekniken så att du kan planera och ha koll på de senaste verktygen som kan hjälpa dig att förbättra ditt företag.

  1. Fler kommer att använda automatisk incheckning på evenemang

Det finns nog ingenting värre än att dyka upp till ett event som är på väg att börja bara för att finna en lång kö. För att underlätta en del av det största trycket har vissa eventplanerare börjat automatisera och förenkla incheckningen. Medan större evenemang kanske kräver speciella check in-bås så kan mindre företag gott använda sig av appar och QR-koder. Mindre manuell hantering med exempelvis listor och liknande ger gladare besökare som dessutom slipper frysa. Förvänta dig att se smidigare incheckningar tack vare automation i år.

 

  1. Fler evenemangsplanerare kommer att lägga till produkter till biljettförsäljning

Har föreläsaren på ditt evenemang en bok eller en rad produkter som de vill sälja? Tack vare tekniska framsteg kan du hjälpa dessa viktiga människor att få sina produkter i händerna på deltagare redan i samband med biljettförsäljningen. Deltagarna kommer att uppskatta att göra alla sina köp på en gång. Du kan inkludera dessa varor som en del av priset för eventet eller lista produkter som tilläggsprodukter till biljetten. Beroende på din överenskommelse med föreläsaren kan du välja att ta en provision på denna produktförsäljning eller inte. Förväntas att se mer merförsäljning på biljetter i år.

 

  1. Eventplanerare kommer att utnyttja data för att driva ytterligare interaktioner

Från demografisk data till app-incheckning, det finns mycket att lära om dina kunders beteende av biljettförsäljningsstatistik. Med tillgång av en stor andel data om dina deltagare behöver inte festen vara slut för att evenemanget är det. Skämt åsido, hanterar du informationen bra så kan du verkligen pricka rätt i marknadsföringen efter att eventet är över. Förvänta dig att fler eventplanerare kommer att studera sin kunddata noga efter eventets slut, för att fortsätta konversationer från evenemanget, samt att sälja relevanta produkter och för att marknadsföra framtida event.

 

  1. Evenemangsnavigering blir lättare tack vare utvecklingen av digitala kartor

Människor uppskattar när saker förenklas, särskilt om de besöker en plats som de aldrig har varit på tidigare. Evenemangsplanerare kan använda verktyg som automatiskt skapar kartor till platsen för ett evenemang som kan skickas ut före konferensen, vilket gör det enklare för deltagarna att komma i tid. När gästerna väl har anlänt kan inomhuskartor som Google Maps Inomhus hjälpa människor att navigera rätt inne i lokalen. Inomhuskartor kan hjälpa människor att navigera i exempelvis kongresshallar. Förvänta dig att se mer kartintegration i år.

 

  1. Personligt skydd kommer att öka bland evenemangsplanerare

GDPR-regelverket träder i kraft i maj, vilket innebär att alla som driver ett företag online måste se till att de skyddar konsumentinformationen noga. Som svar förväntar vi oss att vi ser fler evenemangsplanerare som tillämpar en hårdare datapolicy som följer dessa regler, vilket säkerställer att data samlas in, lagras och används på rätt sätt.