2017
2016
2015
2014
12 sep 2017

Årets hetaste “Best Practices” för e-postmarknadsföring med nyhetsbrev

Användningen av e-post fortsätter att stiga till nya höjder, och så många som 2,9 miljarder spås använda sig av e-post år 2019. Addera till det, försäljningssiffrorna för smartphones, och det faktum att de flesta av oss använder vår e-post dagligen – och det är lätt att inse fördelarna med digitala nyhetsbrev. Här presenterar vi årets bästa praxis när det kommer till marknadsföring med digitala nyhetsbrev!

72 procent av oss föredrar att kommunicera via e-post. Det behöver vi ha med oss när vi marknadsför vårt varumärke och våra produkter. Men hur försäkrar vi oss om att vår e-post-marknadsföring verkligen fungerar? Och vad behöver vi veta för att kunna utnyttja dess fulla potential?

1) Enkelt, tydligt och relevant

De senaste åren har vi sett alltför många exempel på nyhetsbrev fullkomligt överbelastade med information. Få orkar läsa dem. Och många spam-markerar dem.

Att hitta prenumeranter är således endast en del i processen. En knepigare uppgift är att få dem att öppna och läsa, och se fram emot nästa nyhetsbrev.

Vi har 8,5 sekunder på oss att fånga våra prenumeranters intresse. Det innebär att du behöver skapa ett innehåll och en struktur på brevet, som fångar dina läsares uppmärksamhet, och som ger dem möjligheten att snabbt få en överblick över innehållet.

Gör därför ditt nyhetsbrev enkelt, tydligt och relevant – och du är på god väg att lyckas!

2) Interaktivt

Det är viktigt att ditt nyhetsbrev skiljer sig från mängden. Om du vill ligga före – skapa snygga och designade nyhetsbrev! Du kan till exempel använda dig av Postmans verktyg för nyhetsbrev. Här hittar du mallar och instruktioner som hjälper dig att göra proffsiga nyhetsbrev på bara några minuter.

Och du - gör breven interaktiva! Lägg till klickbara länkar, video-snuttar och rörlig grafik! Det är mycket uppskattat!

3) Individanpassat

Vi människor bemöter varandra som enskilda individer – det behöver ditt nyhetsbrev också göra! Undvik att skicka ett och samma nyhetsbrev till samtliga kunder på listan. Ta dig i stället tid till att skicka kundanpassade nyhetsbrev med information som är relevant för respektive kund. Kunden kommer att märka det extra arbetet du lägger ner, och med största sannolikhet uppskatta det.

4) Call to action-länken högst upp!

Visst vill du också att dina prenumeranter ska läsa varje ord i ditt nyhetsbrev. Mer troligt är dock att de endast läser delar av det, och förmodligen inte från början till slut. Var därför noga med att lägga call to action-knappen högst upp, i stället för längst ner. Då ökar du dina möjligheter till högre konverteringsgrad.

5) Gör det nu!

I dag är vi konsumenter vana vid snabb återkoppling. Och chansen är stor att vårt intresse svalnar om vi skriver upp oss på ett nyhetsbrev och inte hör något på ett tag. Se därför till att hålla dina nya prenumeranters intresse uppe, genom ett välkomstmail och “tack för att du har valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev”. Även här kan Postmans verktyg för nyhetsbrev hjälpa dig. Med Postman skickas välkomstmailet ut per automatik.

6) Responsiva nyhetsbrev

54 procent av all e-post som skickas öppnas på en mobil. Därför är det viktigt att ditt nyhetsbrev är responsivt och mobilanpassat! Annars lär det åka direkt i papperskorgen. Lika viktigt ur denna aspekt är att du håller brevet kort, lättillgängligt och aptitligt. Välj att skicka korta nyhetsbrev med större frekvens än långa någon gång då och då.

Det här var våra bästa tips för e-postmarknadsföring med hjälp av nyhetsbrev. Följ dem och du kommer att ligga före. Och du ökar chansen att lyckas med din e-postmarknadsföring!