2019
2018
2017
2016
2015
2014
04 maj 2017

Storytelling – berättelsens kraft

Har du också fängslats så totalt av en bok eller film, att berättelsen följt dig många timmar, kanske till och med dagar och nätter, efter du slagit igen pärmarna eller lämnat biosalongen? Då förstår du vilken påverkan berättelsen har på människan. Låt den kraften bli ett medel i din e-postmarknadsföring. Ladda ditt nyhetsbrev med storytelling! 

Därför fungerar storytelling

Hur kommer det sig att företag världen över så gärna använder sig av storytelling i sin marknadsföring i dag? Är det ett uttryck för en längtan tillbaka till historieberättandet runt lägereldarna? Eller ett sätt att skapa djupare relationer med medarbetare och kunder? Eller är det endast ännu ett av många marknadsföringsknep?

Oavsett, är storytelling ett av våra mest kraftfulla kommunikationsverktyg. Det fungerar! Och svaret på varför, är helt enkelt att våra hjärnor gillar att relatera till andra människor genom historier.

Det här kan du ta dra nytta av i din marknadsföring!

Om du i stället för att rada upp all fakta kring en nylanserad produkt, använder berättelsens kraft kommer fler delar i din läsares hjärna att aktiveras. Forskningen visar att hjärnan har lättare att komma ihåg och relatera till andra människor och deras känslor och erfarenheter, än till funktioner, fakta och produkter. Just därför är storytelling så effektivt!

Bra berättelser ger djupare relationer, skapar engagemang och kan leda till en ökad konvertering. De ger liv till det du vill sälja, oavsett om det är en produkt, ditt varumärke eller ditt företag i stort.

Hur förstärker du då ditt nyhetsbrev med riktigt bra storytelling? Här följer 8 praktiska tips.

1) Storytelling innebär att du marknadsför något genom en berättelse.

2) Innan du sätter igång – definiera de fyra V-frågorna.

Varför? Det vill säga vad är syftet med din berättelse.

Vem är din läsare? Utgå alltid från din läsare och din målgrupp.

Vad är ditt löfte till läsaren? Det vill säga vilket problem ska du lösa genom din berättelse och vad är målet med den?

Var möter läsaren din text?

3) Har du exempelvis en nylanserad tjänst eller produkt? Vägled din läsare genom ett problem som din tjänst eller produkt erbjuder en lösning på. Relatera till dig, en kund eller en medarbetare som stod inför problemet. Beskriv hur problemet stressade och utmanade. Berätta sedan hur din tjänst eller produkt löste problemet för personen i fråga. Och vad det gav henne.

4) Använd alla fem sinnen för att öka inlevelseförmågan hos dina läsare. Beskriv med bilder och känslor det du vill att läsaren ska se, känna och höra. Finns det dofter och smaker med? Förstärk budskapet med hjälp av dessa sinnen också. Din berättelse ska kännas. På riktigt!

5) Ta för vana att samla på berättelser. Det finns säkerligen en uppsjö av spännande historier inom företaget. Använd dem som en bank att plocka idéer från.

6) Humor går alltid hem. Men du kan också använda dess motsats. En motgång som fann sin lösning kan vara nog så inspirerande när du beskriver hur du och dina medarbetare gick stärkta ur den.

7) Förstärk med bilder och filmer. De är tacksamma i alla sociala medier, och i ditt nyhetsbrev lättar de upp texten och understryker budskapet.

8) Måla bilder med orden. Använd gärna metaforer.

Lycka till med din storytelling! Och du – har du frågor eller funderingar? Tveka inte att höra av dig. Vi ser fram emot att höra ifrån dig!

Vill du läsa mer om Palomas verktyg för nyhetsbrev? Klicka här! 

SKAPA DITT NYHETSBREV NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Enkelt verktyg för nyhetsbrev & e-postmarknadsföring

Det är enkelt att använda verktyget Paloma för att skapa snyggt designade nyhetsbrev. Till din tjänst har du dessutom smarta funktioner som gör att du kan ta din e-postmarknadsföring till nya nivåer.

Nyhetsbrev är en perfekt kanal för att skapa och bibehålla starka kundrelationer. I och med att både dagens och framtidens kunder lever sina liv online är e-postmarknadsföring och mejlutskick både en grundförutsättning och en fantastisk möjlighet för ditt företag att lyckas i er kommunikation. E-postmarknadsföring har i många olika undersökningar visat sig ha bäst ROI (Return On Investment) av alla kanaler, inklusive olika sociala medier.

Det behöver inte vara krångligt att använda ett nyhetsbrevverktyg. Vi har jobbat hårt med användbarhet och gränssnitt för att Paloma nyhetsbrevverktyg ska vara så intuitivt och enkelt att förstå och använda som möjligt.

Du kan skapa väldigt snygga nyhetsbrev på ett enkelt sätt med vår drag-and drop-editor. Det finns mängder av automatiserade funktioner som spar tid och frustration när du arbetar med att skapa och skicka ditt nyhetsbrev.

Vill du bjuda in till ett event eller kundevenemang finns Magnet från Paloma som är vårt verktyg för gästanmälningar och biljettförsäljning. Du kan också fånga in feedback direkt i mejlutskicket via snabbenkät.

Är ni flera avdelningar som arbetar med nyhetsbrevet så kan ni använda vår funktion för redaktörskonton och styra vad underredaktören ska kunna ändra i brevet och vilken information de ska få tillgång till. RSS-flöde är en annan tidsbesparande funktion för ditt nyhetsbrev. Låt innehåll och texter flöda in automatiskt från en annan källa så slipper du dubbelarbete!

Gratis mallar till nyhetsbrev & gott om tips

Genom att använda en mall för ditt nyhetsbrev så kan du hålla kommunikationen konsekvent och genomtänkt . Det underlättar också det kontinuerliga arbetet med ditt nyhetsbrev då du snabbt kommer igång istället för att skapa nya mallar för varje utskick. Till ditt förfogande har du gäng färdiga snygga nyhetsbrevmallar som du kan börja använda direkt. Du har tillgång till ett arkiv både för dina mallar och dina filer, som bilder, dokument och pdf:er.

På vår sajt, i bloggen och via vårt nyhetsbrev finner du gott om tips kring digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Skapa & skicka nyhetsbrev snabbt & enkelt

Vårt enkla nyhetsbrevverktyg Paloma hjälper dig att skapa proffsiga, kreativa och intressanta nyhetsbrev i html.

 

✔️ Designa, skicka och följ upp med statistik

✔️ Filtrera, segmentera och rikta innehåll, skicka dina nyhetsbrev till rätt målgrupp

✔️ Hämta innehåll från annan källa automatiskt via RSS, slipp dubbelarbete och automatisera

✔️ Tillämpa marketing automation med triggermejl och automatiska utskick.

 

✔️ Smidig och effektiv drag-and-drop-editor

✔️ Enkel administrering av dina kontakter

✔️ Smart uppföljning

✔️ Stöd för flera redaktörer och/eller konton.

 

Ett uppskattat verktyg för marknadsföring via nyhetsbrev & e-post

Om du vill utveckla företagets marknadsföring via nyhetsbrev och e-post är Paloma perfekt för dig. Du får tillgång till vårt hjälpcenter där du kan hitta allt om verktyget, och fri support.

9 av 10 av våra kunder rekommenderar oss och vi har 97 % supportnöjdhet.
100 % av våra anställda rekommenderar Paloma som arbetsplats. Mer från våra kunder.